ضرورت برنامه ریزی و هدفمندی اوقات فراغت کودکان در شرایط کرونا


ضرورت برنامه ریزی و هدفمندی اوقات فراغت کودکان در شرایط کرونا

روانشناس بالینی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: برنامه ریزی و هدفمندی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان در شرایط شیوع بیماری کووید 19 ضروری و وظایف والدین در این زمینه سنگین تر شده است.

گلناز وحیدی در گفت و گو با ایسنا یادآور شد: برنامه ریزی خانواده ها برای فرزندان در شرایط کنونی که مدارس تعطیل است بسیار حایز اهمیت بوده، به گونه ای که این برنامه ریزی به طور حتم باید روی کاغذ و با نظم خاصی باشد.

وی افزود: والدین باید با راهنمایی های خود ساعت درس خواندن، تفریح، میزان انگیزه و پاداش ها را مشخص کنند و نظارت غیر مستقیم بر آن ها داشته باشند.

وحیدی توضیح داد: با توجه به آن که کودکان و نوجوانان با رفتن به مدرسه و داشتن تکالیف روزانه و امتحانات، نمره، تشویق و پاداش دریافت می کردند، تمایل به درس خواندن نیز در آن ها بیشتر بود، اما در حال حاضر خانواده ها با برنامه ریزی، درس پرسیدن به روش بازی و ... اقدامات کودکان را مورد ارزشیابی قرار دهند و با دریافت نتایج دلخواه برای آن ها جایزه و پاداش در نظر بگیرند.

وی نسبت به استفاده از موبایل و وسایل الکترونیکی کودکان بیش از یک تا حداکثر دو ساعت در روز هشدار داد و تاکید کرد: والدین در این شرایط باید صبر و حوصله خود را افزایش دهند، برای درس خواندن و بازی با فرزندان خود فضای مناسب فراهم و وقت خالی آن ها را با ابداع بازی های متعدد، استفاده از امکانات و وسایل مناسب جهت پرورش خلاقیت و خواندن کتاب پر کنند تا کودکان به سمت و سوی موبایل و وسایل الکترونیکی نروند.

وی به نتیجه عکس تحقیر، تهدید و توصیه های بدون عمل نسبت به درس خواندن فرزندان اشاره و خاطرنشان کرد: شرایط در نوجوانان با کودکان متفاوت بوده و همدلی و هم فکری با آن ها بسیار کمک کننده است.

وحیدی یادآوری هدف ها را بسیار مهم تلقی کرد و گفت: با توجه به آن که ارتباط با همسالان در این شرایط محدود شده است، شرایط صحبت کردن و ایجاد ارتباط تصویری با دوستان، مدیریت اضطراب، دوری از نصیحت های مکرر، مطالعه و موسیقی، درک شدن توسط والدین ویادآوری یکسان بودن شرایط برای همه در آرامش، دنبال کردن اهداف و موفقیت نوجوانان تاثیر به سزایی دارد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


سقوط اتوبوس از روی پل در آفریقای جنوبی قربانی گرفت