برنامه‌ریزی دستگاه‌های اجرایی فارس برای پاسداشت چهل سالگی دفاع مقدس 


برنامه‌ریزی دستگاه‌های اجرایی فارس برای پاسداشت چهل سالگی دفاع مقدس 

شیراز-ایرنا- 40 سال از آغاز جنگ تحمیلی علیه ایران اسلامی سپری می‌شود، نبردی که اگرچه 8 سال به طول انجامید اما رشادت‌های رزمندگان مدافع این مرز و بوم را برای همیشه در دل تاریخ جاودانه ساخت، رشادت‌هایی که مسوولان دستگاه‌های اجرایی فارس را بر آن داشت تا پایان سال 99 با تدارک ویژه برنامه‌هایی روایتگر این دلاوری‌ها باشند.

نشست شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و ستاد بزرگداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس استان فارس، عصر شنبه به ریاست استاندار فارس و با حضور مدیران دستگاه‌های اجرایی، فرمانده‌هان نظامی و نمایندگان مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

لزوم پرداخت ویژه دستگاه‌های اجرایی به موضوع دفاع مقدس
استاندار فارس در این نشست گفت: اندوخته‌ای که تحت عنوان دفاع مقدس داریم، می‌تواند به عنوان یک اندوخته و پشتوانه عظیم برای حرکت امروز و فردای ما موثر واقع شود و اگر امروز نظام مقدس جمهوری اسلامی در اقصی نقاط دنیا حرفی برای گفتن دارد، متاثر از رشادت‌های عزیزانی است که خالق دفاع مقدس بودند.
عنایت‌الله رحیمی افزود: دوران دفاع مقدس جزو محدود جنگ‌ها در طول تاریخ ایران بوده است که در این پیکار، وجبی از خاک کشور به دشمن واگذار نشد و این یک دستاورد بزرگ است.
وی بیان کرد: همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند، امسال را با شعار محوری "ما قوی هستیم" پذیرفته‌ایم و یقین داریم که چنین است.
رحیمی با اشاره به مولفه‌های قدرت جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: نخستین مولفه‌ای که می‌تواند قوی بودن جمهوری اسلامی ایران را تبیین کند، جمعیت کشور، مردم و همراهی مردم با نظام سیاسی است که به شکل مناسب این مولفه را در نظام مقدس جمهوری اسلامی در قیاس با دوران‌های گذشته مشاهده می‌کنیم.
استاندار فارس ادامه داد: مولفه دیگر که باید مورد توجه یک ملت قوی قرار بگیرد، نیروی نظامی و ادوات و تجهیزات به روز است، در ابتدای جنگ هشت ساله دفاع مقدس حتی برای داشتن چند گلوله با مشکل مواجه بودیم اما امروز به گونه‌ای سیاست‌گذاری شده است که از پیشرفت‌ترین سلاح‌های نظامی برخورداریم و در زمینه تجهیزات دفاعی در دنیا حرف برای گفتن داریم.
رحیمی افزود: موقعیت جغرافیایی خدادادی جمهوری اسلامی ایران یکی دیگر از مولفه‌های اصلی قدرت است که ما می‌توانیم قوی بودن را به درستی تعبیر کنیم.
وی اضافه کرد: ایدئولوژی، آرمان‌خواهی و داشتن هدف از دیگر از مباحث اساسی در مولفه‌های قدرت است، بی‌شک ملتی که شهادت را سعادت می‌داند از دفاع از کشورش ترسی ندارد و بدون تردید سر تعظیم در مقابل هیچ ظلم و ظالمی فرود نخواهد آورد.
او بیان کرد: از دیگر مولفه‌های قدرت جمهوری اسلامی ایران، داشتن رهبری با بصیرت، توانمند و جامعه‌نگر است که می‌تواند خود را به عنوان یک نظام قوی مطرح کند.
رحیمی افزود: اقتصاد شامل، انرژی، نیروی مستعد انسانی و دانش‌آموخته از دیگر مولفه‌های قدرت است که جمهوری اسلامی به وفور از آن برخوردار است.
وی ادامه داد: امروز نظام جمهوری اسلامی ایران شعار قوی‌بودن را محقق کرده و این افتخاری برای ملت بزرگ ایران است که توانسته به عنوان یکی از قدرت‌های جهانی مطرح باشد.
استاندار فارس بیان داشت: در دوران دفاع مقدس، ۲۷۰ هزار نفر رزمنده از استان فارس حضور داشتند که این یک سرمایه عظیمی برای این استان است که نباید به فراموشی سپرده شود و باید ازتوان، اندیشه و قابلیت‌های آنان استفاده بیشتر و بهتری داشته باشیم.
رحیمی افزود: بزرگترین پشتوانه معنوی ما وجود قبور مطهر شهداست که در این استان حضور دارند و ناظر بر اعمال ما هستند و باید اهداف آنان را پیگیری و محقق کنیم.
وی ادامه داد: بیش از ۳۸ هزار جانباز و ۲ هزار نفر آزاده در استان فارس حضور دارند و از افتخار آفرینان این مرز و بوم هستند که به وجود این داشته‌ها می‌بالیم و حمایت آنان از نظام، مردم و کشور می‌تواند مسیر رو به پیشرفت آینده را برایمان هموارتر کند.
استاندار فارس گفت: دستگاه‌های اجرایی استان باید به موضوع دفاع مقدس به صورت ویژه بپردازند.
رحیمی با اشاره به گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس افزود: چهل سالگی، زمان پختگی و ثمر دهی است، باید برنامه‌های فاخر و اثرگذاری را در زمینه معرفی دفاع مقدس و اشاعه فرهنگ دفاع مقدس اجرا کنیم.
وی ادامه داد: تدریس درس دفاع مقدس در دانشگاه‌های استان فارس به ویژه دانشگاه‌های محوری شیراز و علوم پزشکی پیگیری خواهد شد و افزون بر این در زمینه اعتبارات پروژه‌های مرتبط با حوزه دفاع مقدس، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی این استان اعمال نظر خواهد داشت.
رحیمی افزود: اختصاص بودجه به پروژه‌های دفاع مقدس در استان فارس به خصوص موزه دفاع مقدس به عنوان یک پیشنهاد برای تصویب در سفر رییس جمهوری به فارس پیش‌بینی شده است.

موانع زیرساختی موزه دفاع مقدس بعد از ۲۱ سال رفع نشده است
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان فارس نیز در این نشست گفت: در طول دوران دفاع مقدس، ۲۷۰ هزار نفر از رزمندگان اسلام متعلق به این استان بودند که این رقم ۹ درصد رزمندگان کل کشور را شامل می‌شد.
سعدی کوشکی جهرمی بیان داشت: استان فارس، ۱۵ هزار شهید را در دوران هشت سال جنگ تحمیلی تقدیم انقلاب اسلامی کرده است که هشت درصد شهدای کل کشور را شامل می‌شود.
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در استان فارس ادامه داد: این استان همچنین دارای ۳۸ هزار و ۱۳۱ جانباز دوران دفاع مقدس است که مشتمل بر هفت درصد جانبازان کل کشور است.
کوشکی جهرمی افزود: همچنین این استان با ۲ هزار و ۱۲۵ نفر آزاده، پنج درصد آزادگان کل کشور را به خود اختصاص داده است.
وی، در بخش دیگری از سخنان خود به پاره‌ای از ماموریت‌ها و وظایف اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس اشاره و بیان کرد: راه‌اندازی موزه دفاع مقدس استان فارس، ایجاد و اداره نمایشگاه دائمی، ایجاد و راه‌اندازی مرکز اسناد دفاع مقدس، تولید و انتشار کتاب‌های با موضوع دفاع مقدس، تولید و انتشار دانشنامه دفاع مقدس، انجام فعالیت‌های فرهنگی در مناسبت‌های دفاع مقدس و پیگیری امور نکوداشت پیشکسوتان و رزمندگان دفاع مقدس از جمله ماموریت‌های این نهاد است.
کوشکی جهرمی، همچنین از پیگیری و رسیدگی به امور یادمان‌های شهدای گمنام در استان فارس، پیگیری آموزش درس آشنایی با دفاع مقدس در دانشگاه‌ها و مراکز علمی، پیگیری برای اجرای اردوهای راهیان نور، تدوین تاریخ دفاع مقدس یگان‌ها و نقش استان و شهرستان‌ها در دوران دفاع مقدس و پیگیری ایجاد پارک موزه‌های دفاع مقدس در شهرستان‌ها( ۱۲ شهرستان) به عنوان بخش دیگری از ماموریت‌های این اداره کل یاد کرد.
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در استان فارس گفت: پیگیری تدوین تاریخ دفاع مقدس شهرستان‌ها، تبیین مشخص سازی و معرفی شهدای شاخص استان، فضا سازی و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در شهرها و بخش‌ها، تولید و انتشار موشن گرافیک و مطالب آثار شهدا در فضای مجازی، تدوین تاریخ شفاهی دفاع مقدس، فرمانده‌هان و رزمندگان شاخص استان، حمایت از برگزاری یادواره‌های شهدا در این استان، تولید مستندات تلویزیونی و رادیویی مرتبط با دفاع مقدس و برنامه‌ریزی برای تدوین تاریخ دفاع مقدس یگان‌های نظامی استان فارس از دیگر ماموریت‌های این اداره کل است.
کوشکی جهرمی اضافه کرد: از جمله اقداماتی که در حال حاضر در دست اجراست می‌توان به زیبا سازی و بهینه سازی ورودی باغ موزه از سمت چهار راه غدیر در شیراز، آماده‌سازی نمایشگاه دائمی برای افتتاح در خردادماه، ۹۹، تزیین دیواره موزه با پلاک نام شهدا، آزادگان و جانبازان استان فارس، تدوین نهایی مداخل دانشنامه و پیگیری برای تولید یک هزار مقاله علمی جهت دانشنامه و پیش‌بینی تولید و انتشار حداقل ۵۰ عنوان کتاب در حوزه دفاع مقدس اشاره کرد.
وی ادامه داد: نهایی سازی محتوای گالری‌های موزه دفاع مقدس، پیگیری اجرای برنامه‌های چهلمین سالگرد دفاع مقدس، اجرای مرحله نخست شناسایی ایثارگران معسر و تامین کارت هدیه و سبد معیشتی به تعداد پنج هزار نفر، برنامه‌ریزی برای اجرایی کردن سه توافقنامه منعقد شده با شهرداری و شورای اسلامی شهر شیراز با موضوع دانشنامه شهر شهدا، فضاسازی شهری و نمایشگاه دائمی دفاع مقدس در زمره برنامه‌های در دست اجرای این اداره کل است.
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان فارس همچنین اظهار داشت: اهم مشکلاتی که فرا روی این اداره کل قرار دارد، عدم اجرای تعهدات و مصوبات در خصوص رفع موانع زیر ساختی و عمرانی موزه دفاع مقدس بعد از گذشت ۲۱ سال، عدم اجرای مصوبات شورای حفظ آثار توسط دستگاه‌های اجرایی استان و عدم پیش‌بینی ردیف بودجه مستقل در برنامه‌های عمرانی استان برای تکمیل گالری موزه دفاع مقدس است.
کوشکی جهرمی افزود: از دیگر مشکلات موجود، عدم اجرای آموزش درس دفاع مقدس در دانشگاه‌های محوری شیراز و علوم پزشکی، تکمیل نشدن یادمان‌های شهدای گمنام در تعدادی از شهرستان ها و کم توجهی برخی از مدیران اجرایی این استان نسبت به توسعه و ترویج فرهنگ دفاع مقدس است.
وی، همچنین از نمایندگان مردم استان فارس در مجلس شورای اسلامی خواست نسبت به تخصیص اعتبار مورد نیاز برای تکمیل باغ موزه و گالری موزه دفاع مقدس، پیگیری‌های لازم را انجام دهند.

کوشکی جهرمی ادامه داد: تشکیل کارگروه‌های تخصصی، تدوین برنامه‌های اجرایی کم‌هزینه و اثرگذار، محور قرار دادن اطلاع رسانی در مورد دستاوردهای دفاع مقدس با توجه به شرایط موجود از طریق فضای مجازی، جلب همکاری خیران و پیشگامان جهاد و شهادت از جمله انتظارات از دستگاه‌های اجرایی در اجرای برنامه‌های گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس در استان فارس است.

اعلام ویژه برنامه‌های گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس
دبیر ستاد گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس در استان فارس نیز در این نشست بیان داشت: تمام فعالیت‌های فرهنگی، هنری ،تبلیغی و رسانه‌های مرتبط با گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس باید در راستای نامگذاری سال ۱۳۹۹ از سوی رهبر معظم انقلاب و تقویت و تبیین شعار محوری "ما قوی هستیم"باشد.
رضا جاویدی افزود: اجرای برنامه‌های ستاد گرامیداشت چهلمین سال دفاع مقدس از سوم خردادماه سالروز گرامیداشت آزاد سازی خرمشهر آغاز شده و تا پایان سال ۹۹ ادامه دارد.
وی اضافه کرد: تمرکز این برنامه‌ها روی مناسبت‌های سوم خرداد، هفته دفاع مقدس، روز جهانی مقاومت، دهه فجر و نیز مناسبت‌های مرتبط با هر یک از دستگاه‌های کشوری، لشکری و مناسبت‌های خاص در استان است.
دبیر ستاد گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس در استان فارس ادامه داد: هر یک از اداره‌ها، سازمان‌ها و دستگاه‌های کشوری و لشکری باید متناظر با ستادهای گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس نسبت به ایجاد ستاد اجرایی اقدام کنند.
جاویدی اظهار داشت: محور برنامه‌های این ستاد، فرهنگی، هنری و ورزشی، ایثار و شهادت، عمرانی و محرومیت زدایی، رسانه و اطلاع رسانی، فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، علمی، پژوهشی، مناسبتی و میدانی است.
وی ادامه داد: برای گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس، کارگروه های تخصصی از جمله ایثارگران و پیشکسوتان، دفاع مقدس، ایام‌الله و مناسبت‌ها، ارتباطات و اطلاع رسانی، سپاه و بسیج، ارتش، نیروی انتظامی، دانشگاهیان و علم و فناوری، فرهنگی، هنری، رسانه و مطبوعات و اقلیت‌های دینی، ورزش و جوانان و زنان، خانواده،کودک و نوجوان تشکیل شده است.
او اضافه کرد: از جمله کارگروه‌های تشکیل شده در این زمینه، کارگروه‌های هیات‌های مذهبی و تشکل‌های دینی و مردمی، حوزه و روحانیت، مساجد، دانش‌آموزی و فرهنگیان، اصناف و بازاریان، جهاد سازندگی، روستایی و عشایری، فضاسازی و مدیریت شهری، فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، ارزیابی نظارت و ارتباط با دستگاه‌ها، اسناد تاریخ شفاهی و انتشارات، آثار شهدا، مدیریت شهری و فضاسازی و سومین حرم اهل بیت (ع) است.
دبیر ستاد گرامیداشت چهلمین سال گرد دفاع مقدس در استان فارس همچنین با اشاره به برنامه‌های شاخص پیش‌بینی شده در این زمینه گفت: از جمله این برنامه‌ ها افتتاح نمایشگاه دائمی دفاع مقدس در مرکز فرهنگی دفاع مقدس، تولید یک هزار عنوان مقاله مربوط به مداخل دانشنامه استان فارس، تجلیل، تقدیر و حمایت معیشتی از ۱۰ هزار رزمنده معسر دفاع مقدس، تهیه اطلس دفاع مقدس لشکرهای ۱۹ فجر و ۳۳ المهدی(عج) و اجرای ۴۰۰ پروژه محرومیت‌زدایی توسط گروه‌های جهادی برگرفته از الگوی رفتاری جهادگران عرصه دفاع مقدس است.
جاویدی افزود: از دیگر برنامه‌هایی که برای این مناسبت ارزشمند تدارک دیده شده است، رونمایی از حداقل ۵۰ اثر ادبی در حوزه دفاع مقدس، کلنگ‌زنی و افتتاح طرح‌های حوزه دفاع مقدس از جمله بوستان شهدا و نماد مقاومت فارس، برگزاری ۴۰۰ یادواره شهدا در این استان، تجلیل از ۱۰۰ هزار پیشکسوت دوران دفاع مقدس فارس، برگزاری جشنواره ملی تولیدات دفاع مقدس و برگزاری نمایش بزرگ میدانی با عنوان "فصل ظهور" است.
وی ادامه داد: از دیگر برنامه‌ها می‌توان به تهیه مستند تلویزیونی از خاطرات ۴۰ نفر از والدینی که ۲ و یا سه شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده اند، تهیه مستند تلویزیونی سردار رودکی و سردار اسدی از فرمانده‌هان لشکرهای ۱۹ فجر و المهدی(عج) استان در دوران دفاع مقدس و امیر سیاری از فرمانده‌هان ارتش در دفاع مقدس، آغاز عملیات اجرایی احداث ۱۲ پارک موزه در ۱۲ شهرستان، برنامه ریزی برای تکمیل و بهسازی ۱۲۴ یادمان شهدا، برنامه‌ریزی برای تکمیل دیواره موزه دفاع مقدس و ۵۰ درصد از عملیات داخلی گالری موزه و تولید و واگذاری ۱۵ هزار تمبر شناسنامه شهدای استان به خانواده معظم شهدا اشاره کرد.

شهدا را به عنوان یک الگو به نسل جدید معرفی کنیم
امیر ابوالقاسم رضایی، فرمانده ارشد نظامی ارتش در استان‌های فارس و کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست گفت: شهدای زیادی داریم که گمنام هستند که باید این شهدا را به نسل جدید به عنوان یک الگو معرفی کنیم.
وی افزود: ارتش، ۳۷ برنامه شاخص برای گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس در این استان تدارک دیده است که می‌کوشیم آنها را به بهترین نحو برگزار کنیم.

سرهنگ علی‌پور، معاون سپاه فجر استان فارس نیز در این جلسه بیان کرد: همه تلاش ما باید این باشد که اگر در سال ۹۸ در برپایی ویژه برنامه‌های دفاع مقدس نواقصی بوده، امسال آن را برطرف کنیم.
وی افزود: در معرفی دفاع مقدس به نسل جدید، باید فعالیت خود را گسترده‌تر کنیم و سپاه بنا دارد علاوه بر برنامه‌هایی که به طور منظم در این زمینه انجام می‌دهد در حوزه محتوا نیز فعالیت بیشتری داشته باشد.
وی اضافه کرد: بازسازی عملیات‌های دفاع مقدس نیز از جمله اقداماتی است که در دستور کار سپاه فجر استان فارس قرار دارد.

فرهنگ ایثار و شهادت را به منازل ببریم
حجت‌الاسلام محمد رضایی، رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان فارس نیز در این نشست بیان کرد: برای نهادینه شدن فرهنگ ایثار و شهادت باید آن را به منازل مردم ببریم،
وی افزود: با توجه به هجمه سنگینی که علیه دفاع مقدس وجود دارد باید حساب شده در محورهای فرهنگی از جمله انتشارات و تبلیغات، ساخت فیلم به ویژه فیلم‌های کوتاه، چاپ و توزیع وصیت‌نامه شهدا در محله‌های مختلف، ایجاد نماد دفاع مقدس در شهرستان‌های فارس، برپایی آیین‌ها، برگزاری نمایشگاه‌ها، جشنواره‌ها و رقابت‌های فرهنگی گام برداریم.

آمادگی نمایندگان مجلس برای کمک به اجرای پروژه‌های دفاع مقدس
نماینده مردم شهرستان‌های شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه اظهار داشت: آن دسته از طرح‌ها و اقدامات مرتبط با گرامیداشت دفاع مقدس که نیاز به منابع مالی دارد باید با همراهی دستگاه‌های اجرایی تامین شود.
جعفر قادری افزود: آمادگی داریم در بحث پیگیری اعتبارات پروژه‌های دفاع مقدس، همکاری لازم را داشته باشیم و اگر لازم باشد طرح‌ها و لوایحی در این زمینه در مجلس شورای اسلامی مطرح کنیم.
یکی دیگر از نمایندگان مردم شهرستان‌های شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی هم در این نشست گفت: امروز بخش اعظمی از حرکت‌های آزادیبخش جهان به خاطر درسی است که ملل مظلوم از دفاع مقدس ما گرفتند.
ابراهیم عزیزی بیان کرد: باید بکوشیم هر چه در توان داریم برای گرامیداشت چهل سالگی دفاع مقدس، پای کار بیاوریم.
وی اضافه کرد: نمایندگان فارس در مجلس شورای اسلامی وظیفه خود می‌دانند از همه ظرفیت مجمع نمایندگان به اجرای طرح‌های دفاع مقدس کمک کنند و پیگیری‌های لازم را در این زمینه انجام دهند و همچنین در موضوع‌هایی که نیاز به تصویب قوانین است، اقدامات لازم را دنبال خواهیم ‌کرد.
به گفته عزیزی، فراکسیونی در مجلس شورای اسلامی برای توسعه و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تشکیل شده است.

سی و یکم شهریورماه سال ۱۳۵۹ در حالی که فقط ۱۹ ماه و ۱۸ روز از پیروزی انقلاب اسلامی سپری می‌شد، رژیم بعث عراق، جنگ زمینی، هوایی و دریایی علیه ایران اسلامی را به بهانه پایبند نبودن ایران به قرارداد الجزایر، آغاز کرد. این دفاع مقدس ۲ هزار و ۸۸۷ روز (۸ سال) به طول انجامید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا