دادگستری آمریکا تمایلی به تحقیق از ادارات پلیس ندارد


کارشناس حقوقی در آمریکا گفت وزارت دادگستری آمریکا تمایلی به تحقیق از ادارات پلیس ندارد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما، شبکه تلویزیونی سی ان ان با دعوت از دو کارشناس درباره تاکتیک‌های پلیس آمریکا و توسل آن‌ها به خشونت، بحث و گفتگو کرد.

مجری با اشاره به برخورد‌های خشن پلیس آمریکا با معترضان پرسید: آیا این برخورد‌ها مربوط به عده‌ای معدود از ماموران پلیس است یا اینکه مسئله فراتر از این حرف‌ها است و یک مشکل فرهنگی است؟
چدریک الکساندر رئیس سابق «سازمان ملی روسای پلیس سیاه پوست» گفت: اگر بخواهم صادقانه بگویم این مسئله یک مشکل فرهنگی است. تاسفبار است که در این مقطع زمانی -که نیازمند پیوند بیشتر بین مردم و پلیس هستیم -، ولی در پی حادثه‌ی بیست و پنجم ماه مه (قتل جورج فلوید) شاهد جدایی بیشتر هستیم. من سالیان سال است که چنین چیزی را می‌گویم. ما افراد فوق العاده‌ای را در ادارات پلیس داریم. ما گرفتار برخی مشکلات فرهنگی و ساختاری هستیم که واقعا باید حل شوند. امیدوارم که این مشکلات حل شوند و موضوع اصلاحات و تغییرات در پلیس در این کشور بررسی شود.
مجری گفت: دو مامور پلیس بوفالو در نیویورک تعلیق شدند. ۵۷ مامور پلیس از عضویت در تیم فوریت‌های پلیسی در بوفالو استعفا کردند. این ماموران از سرویس فوریت‌های پلیسی در بوفالو استعفا کردند، اما همچنان مامور پلیس هستند و در بخش‌های دیگر اداره پلیس فعالیت می‌کنند. شش مامور پلیس در ایالت آتلانتا- مرکز ایالت جرجیا - پس از انتشار تصاویر مربوط به اقدام ماموران به شکستن شیشه خودرو و بیرون کشیدن یک خانم از داخل ماشین، متهم شدند. مرد و زنی که داخل خودرو بودند دانشجو بودند. دو مامور پلیس برکنار شدند. در میان اتهامات وارد شده به این ماموران پلیس، پنج مورد ارتکاب جرم ثبت شده است. رئیس پلیس بوفالو می‌گوید اتهامات وارد شده به این ماموران، سیاسی است. وی می‌گوید در سالی که انتخابات در آن برگزار می‌شود، این ماموران به علت سونامیِ «دوز و کلک‌های سیاسی» , هدف اتهام قرار گرفتند. برداشت شما در این باره چیست؟
خانم آروا مارتین کارشناس حقوقی در پاسخ به این پرسش گفت:من ویدئو را تماشا کردم. واقعا تماشا کردن این ویدئو برای من دشوار بود. فرزندان من دانشجو هستند. برای من خیلی دشوار است که بخواهم تصویر بیرون کشیده شدن دانشجویان از داخل خودرو را تماشا کنم. آن‌ها ترسیدند. اقدامات آن ماموران پلیس خشن و غیر قابل دفاع بود. نمی‌دانم که رئیس پلیس آتلانتا چگونه می‌گوید اتهامات وارد شده به ماموران تحت فرماندهی اش، اتهاماتی سیاسی است؟ چیزی که من در آن ویدئو مشاهده کردم شبیه حمله است و به نظر می‌رسد که اتهامات وارد شده به ماموران پلیس کاملا موجه باشد. دادستان منطقه ای، این اتهامات را به ماموران پلیس وارد کرد. اقدام شهردار آتلانتا در برکنار کردن فوری این ماموران، درست است. علت اعتراض و حضور مردم در خیابان‌ها در سراسر جهان این است که آن‌ها خواستار عدالت هستند.
ما اکنون می‌دانیم وقتی که نگاه می‌کنیم برای ماموران پرونده جرج فلوید چه اتفاقی افتاد، می‌بینیم که اتهامات وارد شده است و بازداشت‌ها هم چندین سال طول نمی‌کشد. درحالیکه روال کار اینگونه بود که تحقیقات چند سال طول بکشد. اکنون تحقیق از ماموران پلیس با وجود فایل‌های ویدئویی و شهادت شاهدان میسر شده است. اکنون می‌توان علل احتمالی حادثه را یافت و ماموران را برکنار کرد و خیلی سریع‌تر به سمت عدالت حرکت کرد.
این کارشناس حقوقی افزود: من با گفته‌های رئیس پلیس آتلانتا مخالفم که می‌گوید اتهامات وارد شده به مامورانش، سیاسی است. اگر این اتهامات سیاسی است، اما کار درستی انجام شده است. ما سالیان سال است که خواستار اجرای عدالت در اینگونه پرونده‌ها هستیم. اکنون اجرای عدالت به مراتب سریع‌تر از گذشته صورت می‌گیرد.
مجری سی ان ان گفت: وزارت دادگستری آمریکا در گزارش سال ۲۰۱۵ خود درباره تبعیض نژادی در فرگوسن اعلام کرد: درحالی که سیاه پوستان ۶۷ درصد جمعیت فرگوسن را تشکیل می‌دهند، اما ۸۵ درصد خودرو‌هایی که پلیس جلوی آن‌ها را گرفت متعلق به رانندگان سیاه پوست بود. ۹۰ درصد رانندگان با صدور برگه به دادگاه احضار شدند و ۹۳ درصد آن‌ها بازداشت شدند.
خانم آروا مارتین کارشناس حقوقی گفت: گزارشی که از فرگوسن در ایالت میسوری منتشر شد فقط به فرگوسن ختم نمی‌شود. در بسیاری از شهر‌های کوچک در اطراف سنت لوئیس، ماموران مشغول اقدامات مشابه هستند و آمریکایی‌های آفریقایی تبار را هدف تبعیض نژادی خود قرار می‌دهند و آن‌ها را برای کوچک‌ترین کار‌ها جریمه می‌کنند طوری که با افزایش این جریمه‌ها، آمریکایی‌های آفریقایی تبار توان پرداخت جریمه‌ها را ندارند و گرفتار مشکلاتی می‌شوند. گزارشی که در مورد فرگوسن منتشر شد در زمانی بود که «اریک هولدر» وزیر دادگستری بود. تحقیق وزارت دادگستری آمریکا در دفتر حقوق مدنی وزارت دادگستری انجام شد و هدف آن ریشه کن کردن نژاد پرستی سیستماتیک بود که ما می‌دانیم بسیار رایج است. در زمان ریاست «ویلیام بار» بر وزارت دادگستری اینگونه تحقیقات صورت نگرفته است. ما می‌دانیم که «جف سِشِنز» وقتی که وزیر دادگستری بود اعتقادی به این گونه تحقیقات نداشت. وی اساسا کلیه کار‌هایی را که اریک هولدر انجام داده بود، نابود کرد. ما قصد داریم مشکلات سیستماتیک را -که در اداره پلیس وجود دارد و شامل نژاد پرستی می‌شود- حل کنیم.
ما برای دهه‌ها شاهد این مشکلات هستیم. ما باید بتوانیم از کل وزارت دادگستری تحقیق کنیم نه اینکه فقط روی یک نفر که کار بد انجام داده است، تمرکز کنیم. این مشکلات فراتر از اقدامات انفرادی و نادرست یک افسر است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس