توسعه فرهنگی در عصر ظهور باید از آموزه های مهدویت متخذ باشد


توسعه فرهنگی در عصر ظهور باید از آموزه های مهدویت متخذ باشد

حجت الاسلام والمسلمین کارگر در تبیین توسعه فرهنگی در عصر ظهور و چشم انداز آن در جامعه منتظر گفت: چشم انداز پیشرفت و توسعه باید بر پایه معارف و آرمان های والایی باشد که از آموزه های مهدویت متخذ شده است.

حجت الاسلام والمسلمین «رحیم کارگر» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم، با بیان این که توسعه فرهنگی مفهومی است که به واسطه ارتباط عمیق آن با فرهنگ ملی در هر کشور شکلی خاص می یابد، اظهار داشت: برای توسعه یافتگی جامعه اسلامی ایران، باید به ارزش ها و باورها و حضور پررنگ آن در تار و پود اندیشه و رفتار مردم از یک سو و تحول طلبی و نوگرایی در اندیشه و رفتارها از سوی دیگر به صورت ترسیم الگویی که در برگیرنده عناصر تاثیر گذار بر فرهنگ بومی است، توجه شود.

عضو هیأت علمی پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: بر این اساس، همه تلاش ها در حوزه های مختلف توسعه مانند علمی، فنی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی در نهایت باید به ساخته شدن انسان، تربیت و هدایت او منجر شود.

وی تأکید کرد: توسعه فرهنگی علاوه بر ترقی سطح زندگی عامه (بعد مادی جامعه)، باید به تجلی دین داری، تقویت ایمان، گسترش معنویت و اخلاق اسلامی در جامعه بینجامد که همه این شاخصه ها به روشنی در آرمان شهر مهدوی وجود داشته و روایات نیز به صراحت از آنها یاد کرده اند.

حجت الاسلام والمسلمین رحیم کارگر با بیان این که توسعه فرهنگی، توسعه ای هدفدار و غایتمند است، گفت: توسعه فرهنگی بر اساس شناخت انسان اهداف کلانش را به گونه ای طراحی می کند که به طور فطری و طبیعی به نیازها و خواسته های انسان، اعم از مادی و غیرمادی پاسخ بدهد و او را به کمال و قرب الاهی نزدیک سازد که روشن شد همه این مؤلفه ها به طور کامل و جامع در عصر ظهور تحقق یافته و زمینه های پیشرفت و رشد فراگیر فرد و جامعه را فراهم می سازد.

وی بیان داشت: ترسیم این مدل بدون توجه به ابعاد تکاملی تاریخ و فطرت، ناقص و ناکارآمد خواهد بود و برای ارتقای شاخص های توسعه یافتگی که همان افزایش کیفیت زندگی و مطلوبیت آفرینی در سطح زیست فردی و اجتماعی و گسترش دامنه فرصت و انتخاب است؛ باید فرهنگ تکامل گرا را که با این ارتقا خواهی و توسعه ملازم است، برگزید.

این استاد و پژوهشگر مهدویت با بیان این که در نگاه اندیشمندان مسلمان، مفهوم توسعه با آن که اصول، مبانی و ملزومات خاص خود را دارد، یادآور شد: در این نگاه توسعه می بایست برآورنده اهدافی بلند و متعالی باشد که در رأس همه، کمال و قرب الاهی و به عبارتی خداباوری و حاکمیت الله در جامعه است.

وی افزود: توسعه فرهنگی زمانی محقق محسوب می گردد که از یک سو اهدافی همچون کمال و قرب الاهی، رحمت الاهی، علم و معرفت و عبادت را در پیشانی خود قرار داده باشد و از سوی دیگر برای رسیدن به این اهداف، به فرهنگ و سنت های اصیل و صحیح بافت خود توجهی ویژه داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین کارگر با بیان این که این توسعه، معنویات را فدای مادیات نمی کند و مادیات را نیز به بهانه معنویت رها نمی‌کند، یادآور شد: یکی از مهم ترین معضلات ما در توسعه فرهنگی، بازنشر برخی ارزشهای غیردینی مدرن است، در حالی که بر اساس شاخصه های فرهنگی جامعه آرمانی مهدوی، رکن محوری در توسعه فرهنگی، توسعه دین فهمی و دین ورزی و رسیدن به کمال و تعالی واقعی و تقرب و نزدیکی به خدای متعال است.

وی عنوان کرد: بر این اساس، چشم انداز پیشرفت و توسعه که نگرش نظام مند و سیستماتیک به تغییرات مطلوب اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی کشور است؛ باید بر پایه معارف و آرمان های والایی باشد که از آموزه های مهدویت متخذ بوده و در چشم اندازهای ملی بدان تصریح گردد.

پایان پیام/694

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طرفداری عجیب شیلا خداداد از تتلو / او را خیلی دوست دارم ! + عکس