انتخاب اعضای «کاروان قرآنی نور» با استناد به نتایج مسابقات سراسری 98


معاون اجرایی شورای عالی قرآن از انتخاب اعضای کاروان قرآنی حج تمتع سال جاری (کاروان نور) با استناد به نتایج مسابقات سراسری سال 98 خبر داد.

انتخاب اعضای «کاروان قرآنی نور» با استناد به نتایج مسابقات سراسری 98

به گزارش ایکنا، محمدتقی میرزاجانی، معاون اجرایی شورای عالی قرآن، با حضور در برنامه زنده «مصباح» شبکه قرآن و معارف سیما که شامگاه گذشته، 17 خرداد به روی آنتن این شبکه رفت، به تشریح برنامه‌های مختلف دبیرخانه شورا پرداخت و اظهار کرد: طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به قاریان و مدرسان قرائت قرآن، امسال برای نهمین سال برگزار می‌شود. این طرح مصوبه شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور است و سال 89 به شورای عالی قرآن ابلاغ شد و ما هرساله موظفیم که یک نوبت از آزمون‌های مربوط به این طرح را برگزار کنیم.

وی با ذکر اینکه از اول تا 31 خردادماه موعد ثبت‌نام و شرکت قاریان و معلمان در این طرح است، افزود: اطلاع‌رسانی این طرح نیز از طریق رسانه‌های مختلف انجام شده و علاقه‌مندان می‌توانند به پایگاه شورای عالی قرآن مراجعه و با مطالعه شرایط مربوط به آزمون، نسبت به ثبت‌نام در یکی از درجات یک تا چهار اقدام کنند.

میرزاجانی ادامه داد: این طرح بدین منظور شکل گرفت تا قاریان و مدرسان هم از حیث مهارتی و هم از لحاظ علمی سطح‌بندی شوند و نهایتاً این مقدمات باعث شود که شرایط تخصیص امکانات، خدمات و تسهیلاتی که باید از طرف نظام مقدس جمهوری اسلامی به ایشان اختصاص یابد هموار شود.

مراحل مختلف طرح ارزیابی

معاون اجرایی شورای عالی قرآن بیان کرد: مرحله اول آزمون که مرحله عمومی است، شامل ثبت‌نام و ارسال آثار است که تا پایان خردادماه ادامه خواهد داشت. مرحله دوم آزمون، مرحله تلاوت و مصاحبه است که به صورت متمرکز طی مهرماه سال جاری در تهران برگزار می‌شود. همچنین، پس از اجرای مرحله سوم آزمون، که شامل آزمون‌های نظری است، نهایتاً تا پایان سال جاری عزیزانی که موفق می‌شوند تمامی مراحل را با موفقیت پشت سر گذارند، مدرک رسمی یکی از درجات طرح را با تأیید و امضای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس شورای عالی قرآن دریافت می‌کنند.

پیگیری مزایای استخدامی طرح

وی در رابطه با تسهیلات در نظر گرفته شده برای دارندگان مدرک تخصصی در این طرح گفت: بخش فراوانی از این تسهیلات مانند تحصیل رایگان در دانشگاه، تحصیل در یک مقطع بالاتر در دانشگاه، اعزام‌های تبلیغی به خارج از کشور، مجوز تلاوت در صدا و سیما و ... فراهم شده است. البته یک بخش مهم هنوز باقی مانده و آن بخش نیز مزایای استخدامی دارندگان مدرک تخصصی در ادارات دولتی است که هنوز اجرا نشده است. در این راستا از دوستان شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور درخواست داریم که با همت مضاعف و تلاش در این رابطه زمینه بهره‌گیری دارندگان مدرک تخصصی از مزایای استخدامی در ادارات دولتی را فراهم کنند.

استعدادهای قرآنی در طرح «اسوه»

به گزارش ایکنا، میرزاجانی درباره اجرای طرح «اسوه» اظهار کرد: این طرح قرآنی از سال 93 از سوی جامعه فرهنگی ـ قرآنی عصر و با پشتیبانی شورای عالی قرآن با هدف آموزش و تربیت قاریان و حافظان برجسته و مبلّغان متدین انقلابی آغاز به کار کرده و عزیزانی که جذب آن می‌شوند، قاریان و حافظان کل زیر 12 سال هستند.

وی افزود: در این طرح عزیزان متقاضی هر دو سال یکبار جذب می‌شوند و برنامه جذب امسال طرح نیز از اول خردادماه جاری آغاز شده و تا پایان خردادماه نیز ادامه دارد. عزیزانی که موفق به عضویت در طرح اسوه می‌شوند که البته کار راحتی نیز نیست، مدت هشت سال تحت آموزش‌ها و برنامه‌های تربیتی ویژه قرار می‌گیرند. جای خالی طرح این‌چنینی در کشور، کاملا محسوس بود، یعنی سرمایه‌گذاری بر روی نوجوانانی که بتوانند به عنوان سفیران قرآنی جمهوری اسلامی چه در سطح ملی و چه در جایگاه جهانی بدرخشند.

معاون اجرایی شورای عالی قرآن ادامه داد: علاقه‌مندان برای حضور و ثبت‌نام در این طرح می‌توانند به پایگاه اطلاع‌رسانی طرح اسوه مراجعه و ضمن ثبت‌نام، فایل اثر تلاوت خود را نیز ارسال کنند. پس از این مرحله و داوری آثار ارسالی، عزیزانی که موفق به عبور از این مرحله شوند، در مرحله بعدی همراه با پدر و مادر خود برای مصاحبه دعوت می‌‌شوند که پس از گذراندن این مرحله نیز به صورت موقت یک‌ساله به عضویت طرح اسوه درمی‌آیند و پس از یک سال نیز در صورتی که شرایط لازم را دارا باشند، عضو دائم طرح خواهند شد.

شورای عالی قرآن و فضای مجازی

میرزاجانی در رابطه با رویکرد جدید شورای عالی قرآن در اجرای برنامه‌های مختلف در فضای مجازی به علت شیوع بیماری کرونا نیز بیان کرد: بحث فضای مجازی مسئله مهمی است که متأسفانه جامعه قرآنی پیش از شیوع بیماری کرونا آنچنان که باید و شاید از آن استفاده نکرده بود. البته پس از شیوع این بیماری انصافا جامعه قرآنی تلاش‌های فراوانی در این راستا انجام داد که بخشی از این خلأ را پر کند.

وی تصریح کرد: شورای عالی قرآن نیز به شکل ویژه اهتمام جدی و زیادی بر روی فضای مجازی دارد و اقداماتی را نیز با عزمی راسخ در این زمینه آغاز کرده است. برای مثال روزهای چهارشنبه هر هفته برنامه‌های آموزشی مختلفی همچون جلسات ارتقای قاریان و دعاخوانان و برنامه حیات طیبه برگزار می‌شود که این برنامه‌ها با شیوع ویروس کرونا به صورت جدی و با پخش زنده از تارنمای آپارات به صورت مجازی در اختیار علاقه‌مندان در سراسر کشور قرار داده می‌شود.

اهتمام ویژه رهبری به امر قرآن

میرزاجانی در مورد برگزاری جلسه قرآن ابتدای ماه مبارک رمضان که با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی از طریق ارتباط تصویری برگزار شد، گفت: این امر نشان‌دهنده توجه ویژه رهبر معظم انقلاب اسلامی به امر قرآن کریم است که هر سال به صورت حضوری در ابتدای ماه مبارک رمضان برگزار می‌شد و امسال نیز با توجه به شرایط خاص کشور به صورت ارتباط تصویری انجام شد. این برنامه تصویری اولین برنامه مقام معظم رهبری به این صورت بود که با بحث قرآن آغاز شد و امر مبارکی بود.

وی با بیان اینکه روند انتخاب قاریان حاضر در این جلسه همانند سال گذشته بود و تنها از دیدار حضوری رهبر معظم انقلاب اسلامی محروم بودیم، ادامه داد: وقتی شخصیت اول نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران اینگونه به موضوع قرآن کریم اهتمام داشته و ورود پیدا می‌کنند، تکلیف مسئولان قرآنی مشخص است و باید خیلی جدی زیرساخت‌های لازم را به سرعت فراهم کنند و همگان باید با انگیزه قوی که این برنامه ایجاد کرد و مورد استقبال فراوان نیز واقع شد، این مسیر را با قدرت ادامه دهند.

انتخاب اعضای کاروان نور

معاون اجرایی شورای عالی قرآن در رابطه مراسم حج تمتع امسال و تعیین اعضای کاروان قرآنی نور اظهار کرد: انتخاب اعضای کاروان قرآنی نور هر سال فرایندی دارد که امسال با توجه به عدم امکان برگزاری آزمون حج و نیز درخواست بعثه مقام معظم رهبری مبنی بر ارسال اسامی اعضای کاروان، به نتایج مسابقات سراسری سال 98 استناد کردیم و حدود دو هفته پیش فهرست 20 نفره اسامی اعضای کاروان تقدیم بعثه مقام معظم رهبری شد که افرادی همچون محمدجواد کاشفی، مسعود نوری، حمیدرضا مقدسی، گروه تواشیح مصباح و هادی موحدامین در این کاروان حضور دارند.

تداوم اجازه قرائات در کشور

وی در مورد موضوع اجازه قرائات نیز بیان کرد: جریان اجازه قرائات همچنان برقرار است و امروز در حدود یکصد نفر از اساتید، قاریان و حفاظ قرآن کریم هم مجاز و هم مجیز در این امر هستند، یعنی هم اجازه دارند و هم می‌توانند اجازه دهند. خوشبختانه حتی امروز شیخ اجازات قرائات عشر نیز در کشور داریم و این فرایند اجازه قرائات از این به بعد نیز ادامه خواهد داشت.

نشست تخصصی سال 99

میرزاجانی در پایان در رابطه با برگزاری نشست تخصصی سال 99 نیز تصریح کرد: به توفیق الهی این نشست تخصصی نیز با عنوان «آسیب‌شناسی جریان قرائت قرآن در جمهوری اسلامی ایران و ترسیم چشم‌انداز جریان قرائت در گام دوم انقلاب» برگزار خواهد شد که اگر شرایط مهیا باشد به صورت حضوری و چنانچه شرایط خاص همچنان در کشور ادامه داشته باشد، به صورت مجازی در فصل پاییز سال جاری برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی