محلات الحاقی شهر بانه در بحث زیرساخت‌ها مشکل دارند


محلات الحاقی شهر بانه در بحث زیرساخت‌ها مشکل دارند

سنندج - ایرنا - سرپرست فرمانداری بانه به الحاق 430 هکتار محلات و شهرک‌های غیرمجاز به محدوده شهری در سال گذشته اشاره کرد و گفت: مشکل و دغدغه اصلی مردم در این مناطق بحث خدمات و زیرساخت‌هاست هر چند کارهای خوبی نیز در این خصوص انجام شده است.

محمد امین‌زاده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در اغلب نقاط ملحق شده به محدوده اصلی شهر بانه، مشکل اصلی، عدم ساماندهی معابر و آسفالت کوچه‌ و خیابان‌هاست البته در برخی نقاط نیز امتیازات و خدمات مورد نیاز از جمله گاز و آب واگذار نشده که آن هم به تدریج صورت می‌گیرد.

وی یادآور شد: طی ۱۵ سال اخیر، سیاست کلی این بوده که ساخت و ساز در محدوده شهر بانه و به صورت مرتفع سازی باشد اما مردم این منطقه رغبتی برای انبوه‌سازی و زندگی آپارتمانی ندارند به همین دلیل در کنار محدوده شهر و خیابان‌های اصلی، شهرک‌ها و محلاتی به صورت غیرمجاز ساخته شد.

سرپرست فرمانداری بانه افزود: در یک دوره زمانی و دهه ۸۰ قیمت زمین و مسکن در کشور و از جمله بانه بالا رفت و مردم این شهر به دلیل داشتن نقدینگی و درآمد زیاد، سرمایه خود را به خرید زمین در خارج از محدوده شهر اختصاص دادند.

امین‌زاده اضافه کرد: این موضوع باعث شد ۴۳۰ هکتار زمین خارج از محدوده شهر در چند سال گذشته به صورت غیرمجاز، بدون تفکیک قانونی قطعه‌بندی و خرید و فروش شود و دستگاه‌های متولی نیز فقط نظاره‌گر بودند و کاری هم از دست شهرداری برنمی‌آمد ضمن اینکه بخشی از ساخت و سازهای غیرمجاز هم به تعاونی مسکن ادارات مربوط می‌شود.

وی گفت: نیاز به مسکن، ارزان‌تر و آسان بودن خرید و فروش زمین و مسکن، وجود نقدیندگی در میان مردم، توسعه پاساژها و مراکز خرید، از دلایل شکل‌گیری ایجاد ساخت و ساز غیرمجاز در شهر بانه است، هرچند دو سه سالی است به دلیل مشکلات اقتصادی و رکود تجاری، ساخت و ساز کمتر شده است.

سرپرست فرمانداری بانه تاکید کرد: بهترین راه برای حل همیشگی و ممانعت از شکل‌گیری سکونت‌گاه‌های غیررسمی خارج از محدوده شهر این است که برنامه و نقشه جامع داشته باشیم و قبل از ساخت و ساز، معابر و کاربری‌ها مشخص شود، ضمن اینکه شهرداری در بدو کار، اجازه تخلف ندهد.

شهر بانه با ۱۱۶ هزار نفر جمعیت و ۱۳ هزار هکتار مساحت، در ۲۴۲ کیلومتری شمال‌ غربی سنندج مرکز استان کردستان و ۲۰ کیلومتری نوار مرزی ایران با عراق واقع شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جوک،متن و اس ام اس بی ادبی و زناشویی شب جمعه (18+)