کیش دروازه ورود گردشگر به ایران | فرصت کرونا برای کامل‌ترین منطقه توریستی بین‌المللی ایران


کیش دروازه ورود گردشگر به ایران | فرصت کرونا برای کامل‌ترین منطقه توریستی بین‌المللی ایران

کرونا اگرچه گردشگری و اقتصاد کیش را تحت تأثیر قرارداده اما به گفته یک فعال حوزه گردشگری می‌توان با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و تبدیل کیش به دروازه ورود و خروج گردشگران حاشیه خلیج‌فارس به ایران، صنعت توریسم این جزیره را پررونق کرد.

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، ایران ۴۲ جزیره کوچک و بزرگ در خلیج‌فارس دارد که نیمی از این جزایر مسکونی هستند. هرکدام از این جزایر نیز در طول فعالیت خود نقش ویژه‌ای به پیداکرده‌اند. جزایر تنب بزرگ و کوچک و ابوموسی، استان هرمزگان ازنظر استراتژیک برای ایران اهمیت خاصی دارند. قشم به‌عنوان‌ هاب تجارت در بین جزایر ایران زبانزد است و خارک قطب صادرات نفت ایران به شمار می‌آید.

جزیره کیش نیز اگرچه در بخش‌های مختلف اقتصادی از تجارت گرفته تا نفت و گاز فعال است و حتی در عصر سلجوقیان به بزرگ‌ترین مرکز تجاری خلیج‌فارس تبدیل شد، اما اکنون عمده اقتصاد خود را بر گردشگری و توریسم بناکرده است. برای رونق گردشگری در این نگین خلیج‌فارس نیز از سال‌ها قبل اقدامات لازم انجام‌شده تا آنجا که اکنون «کامل‌ترین منطقه توریستی بین‌المللی ایران» در جزیره کیش شکل‌گرفته است.

کیش از زیباترین و دل‌نوازترین مقاصد سفرهای داخلی است که از چند جنبه مختلف نظیر طبیعت بی‌نظیر و پیشینه تاریخی غنی و در کنار آن جاذبه‌های تفریحی شهرت خاصی در بین مردم دارد تا جایی که سالانه حدود ۱. ۵ میلیون مسافر را پذیراست.

مجله جاذبه‌های گردشگری ایران آشنایی با جاذبه‌های گردشگری جزیره کیش - هرمزگان

به‌طور میانگین سالانه حدود ۲۰ هزار پرواز داخلی (۱۲ شهر) و خارجی (۶ پرواز در روز از دبی و ابوظبی) در فرودگاه کیش انجام می‌شود که از این حیث، این فرودگاه را در رتبه چهارم فرودگاه‌های کشور قرار داده است.

برای پذیرایی از این تعداد گردشگر داخلی و خارجی در این عروس جزایر ایران ۵۲ هتل، ۲ هتل آپارتمان و ۲ مجتمع اقامتی ساخته‌شده است. نکته جالب آن است که کیش با ۱۲ هتل ۵ ستاره حتی از پایتخت هم پیشی گرفته است.

تمامی این امکانات و تسهیلات با برنامه‌ریزی بلندمدت و نگاه اقتصادی انجام‌شده است اما امسال کرونا به‌عنوان مهمان ناخوانده گردشگری جهان، ایران و جزیره کیش باعث شده تا از این امکانات با حداقل ظرفیت استفاده شود و حتی یکی دو ماه استفاده از این امکانات به صفر نزدیک شود.

این موضوع باعث شد تا به گفته عضو هیات مدیره جامعه هتلداران کیش، با اجرای پروتکل‌های بهداشتی، هزینه نگهداری هتل‌ها ۱۵ درصد افزایش یابد.

وی تأکید کرده که تمامی هزینه ضدعفونی کردن و اجرای پروتکل‌های بهداشتی در جزیره کیش توسط بخش خصوصی پرداخت می‌شود.

بااین‌حال اگرچه با آزاد شدن پروازها به کیش امید به بهبود گردشگری در این جزیره افزایش‌یافته اما اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی برای بازسازی اعتماد عمومی به مسافرت در ایام شیوع کرونا ضروری به نظر می‌رسد.

در این زمینه «مهدی حاجی خانی» فعال حوزه گردشگری گفت: در حال حاضر از ۵۲ هتل کیش، ۳۸ هتل فعالیت دارند و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی پذیرش مسافر انجام می‌دهند.

وی تأکید کرده که تبلیغات و حمایت دولت در شرایط فعلی، کلید موفقیت و مقابله با رکود و کسادی بازار گردشگری کیش است.

حاجی خانی، پتانسیل‌های کیش برای جذب گردشگر را شامل تفریحات آبی، پارک ساحلی میر مهنا، پارک دلفین، درخت سبز، لاک‌پشت‌های دریایی، آب‌انبار دوقلو، شهر باستانی حریره، شهر زیرزمینی کاریز، ساحل مرجانی، کشتی یونانی، مسیر دوچرخه‌سواری، جزیره هندورابی، مراکز خرید، رستوران‌های دریایی و بیشمار جاذبه دیگر می‌داند که هرکدام به‌تنهایی این قابلیت رادارند تا تعداد زیادی گردشگر راهی کیش کنند.

وی تأکید دارد که همه‌ساله در فصل تابستان انبوهی از مسافران به کشورهای همسایه مانند ترکیه، ارمنستان، گرجستان و آذربایجان هجوم می‌بردند اما امسال با بروز بحران کرونا باید فرصت را غنیمت بدانیم و کیش عزیز را همچون که لایقش است آباد کنیم البته در این مسیر رعایت پروتکل‌های مخصوص سفر ضرورت بیشتری دارد.

حاجی خانی معتقد است که باید نیم‌نگاهی به گردشگری ورودی نیز داشته باشیم.

وی ادامه می‌دهد که همه‌ساله و در فصل گرما کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس برای فرار از گرمای شدید، علاقه زیادی به مناطق شمالی ایران دارند که باوجود پروازهای بین‌المللی کیش می‌توان تور این گردشگران خارجی را از کیش شروع کرده یا در پایان سفرشان، کیش را اضافه کنیم.

این فعال گردشگری و توریسم معتقد است که از این راه به‌تدریج کیش به‌عنوان دروازه ورود و خروج گردشگران حاشیه خلیج‌فارس به ایران تبدیل می‌شود.

وی تأکید کرد که حمایت از آژانس داران، هتلداران و همه متصدیان صنعت گردشگری در این راه رمز موفقیت خواهد بود.

حاجی خانی در ادامه گفت که تلاش شده تمامی پروازها با حفظ پروتکل‌های بهداشتی انجام شود. البته مسافران نیز باید همکاری کنند و در اماکن عمومی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. اخیراً هم خط پروازی جدید برای هم‌وطنان یزدی برقرارشده است.

در پایان ذکر این نکته ضروری است که اگرچه کرونا ضرر زیادی به اقتصاد کیش و در رأس همه آن‌ها به اقتصاد گردشگری این جزیره زیبا وارد کرده اما شیوع آن و تعطیلی اغلب تورهای خارجی فرصت بی‌نظیری برای رونق گردشگری و آغاز فصل جدید از گردشگری در نگین ایران در خلیج‌فارس می‌تواند رقم بزند.

کد خبر 519295

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بارش باران و برف در برخی استان های کشور