اولویت صندوق نوآوری و شکوفایی خروج از سهام کسب و کار‌های نوپاست


اولویت صندوق نوآوری و شکوفایی خروج از سهام کسب و کار‌های نوپاست

معاون سرمایه گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: هدف ما از سرمایه گذاری در کسب و کار‌های نوپا؛ ماندن در این شرکت‌ها نیست و آمادگی داریم تا هر زمان که کارآفرین آمادگی داشت سهام خود را واگذار کنیم.

اولویت صندوق نوآوری و شکوفایی خروج از سهام کسب و کار‌های نوپاستآقای علی ناظمی در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری صدا و سیما افزود: کسب و کار‌های نوپا و ایده‌های نو در فرآیند تأمین مالی از منابع مختلفی می‌توانند تأمین مالی کنند که روش سنتی روش دریافت وثیقه در ازای اعطای وام بود، اما روش نوین سرمایه گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی این مزیت را دارد که در سود و زیان با کسب و کار‌های نوپا شریک خواهد بود، ما کنار آن‌ها هستیم و سعی می‌کنیم به ایده‌های جدید کمک کنیم تا با جسارت بیشتری به سمت حوزه‌های نوآورانه بروند.
وی با بیان این که صندوق نوآوری و شکوفایی این برنامه را به عنوان توسعه سرمایه گذاری آغاز کرده است و از مدل (هم سرمایه گذاری) استفاده می‌کند؛ گفت: در قالب این مدل‌ها نهاد‌هایی را به عنوان عامل سرمایه گذاری مشخص کرده ایم و بیان می‌کنیم که اگر عامل حاضر شود یک واحد در یک صندوق سرمایه گذاری کند ما تا چهار برابر پول مورد نیاز آن طرح که آن عامل در طرح قرار داده، سرمایه گذاری خواهیم کرد و از توسعه آن ایده حمایت می‌کنیم، بنابراین اگر بخش خصوصی ۲۰۰ میلیون تومان سرمایه گذاری کند ما ۸۰۰ میلیون تومان مابقی را سرمایه گذاری می‌کنیم.
معاون سرمایه گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی با تأکید بر این که اگر ۲۰ درصد سرمایه مورد نیاز کسب و کار‌های نوپا را بخش خصوصی و سرمایه گذاران حاضر در این جلسه تقبل کنند ما می‌توانیم بقیه منابع را در اختیارشان قرار دهیم گفت: در حقیقت بخش خصوصی فرآیند ارزیابی بررسی و انتخاب طرح را انجام می‌دهد و به محض اینکه یک بخش خصوصی حاضر شود از منابع خودش مبلغی را سرمایه گذاری کند به این معنی است که این طرح حداقل‌های اولیه را برای موفقیت دارد و همین دلیل ما به عنوان یک نهاد حمایتی؛ فقط منابع مالی بیشتری را در اختیارش قرار می‌دهیم تا بتواند خطر پذیری را مدیریت کند و به سراغ حوزه‌های نوآورانه و مرز‌های هدایتی برسد.
آقای ناظمی در پاسخ به این سؤال که آیا صندوق نوآوری و شکوفایی و سرمایه گذاران با سرمایه گذاری صاحب سهام از آن کسب و کار نوپا می‌شوند؟ گفت: بله صندوق نوآوری و شکوفایی سهام دار آن شرکت‌ها می‌شود البته به طور مستقیم در کسب و کار‌های نوپا نخواهد بود بلکه سهام صندوق به نام همان عاملی خواهد بود که ما منابع را به حسابش واریز کرده ایم (عامل به نمایندگی از ما در کنار کسب و کار‌های نوپا قرار می‌گیرد) و از سوی دیگر، عامل که بخش خصوصی است می‌تواند به کارآفرین کمک کند تا جنبه‌های تجاری سازی و مدیریت را یاد بگیرد.
وی در ادامه در پاسخ به این سؤال که آیا این حمایت‌های صندوق به منظور کسب سهام کسب و کار‌های نوپا و حفظ سهام آنهاست؟ گفت: هدف صندوق نوآوری و شکوفایی کمک به شکل گیری ایده هاست نه ماندن در این شرکت ها؛ ما می‌خواهیم در دوره حساس چرخه عمر این شرکت‌ها از طریق منابع عمومی و منابع کم خطرپذیر دولت به صورت حمایتی عبور شود و شرکت روی فرآیند‌ها و چرخه نرمالش بیافتد و اولویت اصلی ما خروج از این طرح هاست و با برنامه مفصلی در این خصوص آمادگی داریم هر زمان که کارآفرین آمادگی داشت سهام را واگذار کنیم.
معاون سرمایه گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی در خصوص ماندن یا خروج سرمایه گذاران از شرکت‌های نوپا پس از تجاری سازی نیز گفت: هرچند سرمایه گذاران مربوط بخش خصوصی هستند و طبیعی است که اولویت آن‌ها بیش از منافع راهبردی، منافع اقتصادی است، اما ما طی قراردادی که با صندوق‌های عامل داریم از آن‌ها خواسته ایم با همین ساز و کار عمل کنند و آن‌ها هم این مسأله را پذیرفته اند.
آقای ناظمی با اشاره به برگزاری دومین رویداد دوشنبه‌های کسب و کار نوپا در بخش آب و انرژی گفت: این حوزه برای ما دارای اولویت است به شدت تلاش می‌کنیم کسب و کار‌های نوپا این حوزه رشد و توسعه داشته باشد که امروز در این رویداد مدیران ۶ کسب و کار نوپا حوزه آب و انرژی که بیش از ۱۸ میلیارد تومان منابع مالی نیاز داشتند به ارائه ایده‌های خودشان پرداختند تا سرمایه گذار پیدا کنند بیش از ۲۰۰ نفر از کسب و کار‌های نوپا و سرمایه گذاران به صورت مجازی و حضوری در این رویداد شرکت داشتند.
وی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم رویداد دوشنبه‌های کسب و کار نوپا را ماهانه دو مرتبه برگزار کنیم گفت: قبل از هر رویداد اطلاعات تمام کسب و کار‌های نوپا جمع آوری می‌شود تا یک طرح توجیهی مقدماتی برای سرمایه گذاران آماده و ارسال شود تا بتوانیم بیشترین جذب سرمایه را داشته باشیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟