خودروی شاهین؛ مشخصات و قیمت خودروی Shahin محصول جدید سایپا SP100


عکس، مشخصات و قیمت خودروی شاهین Shahin محصول جدید سایپا بر روی پلتفرم SP100, زمان عرضه خودرو جدید سایپا خودروی شاهین سایپا پروژه خودروی ملی از 20 سال پیش در برنامه های ایران خودرو و سایپا مطرح شد. سابقه بالای صنعت خودرو در ایران باعث شده بود که مردم انتظار تولید محصولات ملی را داشته … نوشته خودروی شاهین؛ مشخصات و قیمت خودروی Shahin محصول جدید...

خودروی شاهین؛ مشخصات و قیمت خودروی Shahin محصول جدید سایپا SP100

خودروی شاهین؛ مشخصات و قیمت خودروی Shahin محصول جدید سایپا SP100

عکس، مشخصات و قیمت خودروی شاهین Shahin محصول جدید سایپا بر روی پلتفرم SP100, زمان عرضه خودرو جدید سایپا

خودروی شاهین سایپا

پروژه خودروی ملی از 20 سال پیش در برنامه های ایران خودرو و سایپا مطرح شد. سابقه بالای صنعت خودرو در ایران باعث شده بود که مردم انتظار تولید محصولات ملی را داشته باشند که البته هنوز به واقعیت تبدیل نشده است. محصولاتی نظیر سمند، رانا، دنا، کوییک و ساینا در ایران تولید شده که ادعا می شود در خود ایران طراحی شده است و البته از دانش خارجی هم برای تولید این خودروها کمک گرفته شده است.

خودروی شاهین؛ مشخصات و قیمت خودروی Shahin محصول جدید سایپا SP100خودروی شاهین؛ مشخصات و قیمت خودروی Shahin محصول جدید سایپا SP100

عکس شاهین

جدیدترین خودروی ساخته شده توسط خودروسازان ایرانی، سدانی کامپکت به نام شاهین است که توسط شرکت سایپا بر اساس پلتفرم بومی تولید خوهد شد. جزئیات زیادی از شرایط فنی این خودروی جدید هنوز منتشر نشده است. اما تا حدودی می توان از طراحی بدنه و ظاهر آن رضایت داشت.

زمان و هزینه زیادی توسط سایپا صرف تولید پلتفرم SP100 شده است تا از نظر بدنه و شاسی شاهد تولید یک خودروی کاملا ایرانی باشیم. خیلی از خودروسازان دنیا از پلتفرم های مشارکتی یا غیر بومی برای محصولات خود استفاده می کنند، اما SP100 گویا کاملا ایرانی است.

خودروی شاهین؛ مشخصات و قیمت خودروی Shahin محصول جدید سایپا SP100خودروی شاهین؛ مشخصات و قیمت خودروی Shahin محصول جدید سایپا SP100

خودروی شاهین

ادعا شده است که این ماشین بسیار مستحکم و زیبا است و همنین ایمنی بالایی نیز دارد و سطح استانداردهای آن جهانی است و توسط بنیادهای مشهور می توان آن را آزمایش کرد مانند بنیادهای مشهور تست تصادف (مثل Euro NCAPE). از طرفی می توان امتیاز نسبتا خوبی به طراحی شاهین داد زیرا خیلی زیباتر از تیبا، ساینا و حتی دنا می باشد و در نمایشگاه خودروی شیراز توانست یک خودروی هماهنگ با خودروهای روز دنیا را به نمایش بگذارد.

خودروی شاهین؛ مشخصات و قیمت خودروی Shahin محصول جدید سایپا SP100خودروی شاهین؛ مشخصات و قیمت خودروی Shahin محصول جدید سایپا SP100

مشخصات فنی شاهین

شاهین، فعلا با پیشرانه‌ی ۱.۶ لیتری یا به طور دقیق‌تر، ۱۶۵۰ سی‌سی عرضه می‌شود که قدرت ۱۱۳ اسب بخار و گشتاور ۱۵۴ نیوتن‌متر تولید می‌کند. این موتور ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ، مشابهت زیادی با قوای محرک جدید، روی برلیانس H330 دارم و احتمالا، تحت لیسانس برلیانس چین در ایران تولید خواهد شد. شاهین، با جعبه‌دنده دستی ۵ سرعته یا گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته عرضه خواهد شد و بین ۱۲۶۰ تا ۱۳۳۰ کیلوگرم، وزن خواهد داشت. با این اوصاف، می‌توان پیش‌بینی کرد که خودروی ملی سایپا، در زمانی حدود ۱۱ تا ۱۲ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و مشابه برلیانس H330؛ نهایت سرعت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت داشته باشد.

خودروی شاهین؛ مشخصات و قیمت خودروی Shahin محصول جدید سایپا SP100خودروی شاهین؛ مشخصات و قیمت خودروی Shahin محصول جدید سایپا SP100

امکانات خودروی شاهین سایپا

امکانات ایمنی و رفاهی شاهین ، نسبتا قابل قبول است. این خودرو، دارای ۲ کیسه هوا در مدل استاندارد و ۶ ایربگ در نمونه‌ی فول‌آپشن است. ترمز ضد قفل (ABS) با فناوری توزیع هوشمند نیروی ترمز (EBD) در تمامی مدل‌ها وجود دارد و سیستم مدیریت تعادل (ECS)، آپشن قابل انتخاب خواهد بود. سان روف، صندلی چرمی، نمایشگر لمسی ۷ یا ۱۰ اینچ (بسته به تیپ خودرو)، سیستم پایش فشار باد لاستیک، کروز کنترل، فرمان برقی با کنترل حساس به سرعت، کلیدهای کنترل روی فرمان، تهویه مطبوع خودکار، صندلی با قابلیت تنظیم ارتفاع، آینه‌های جانبی با قابلیت باز و بسته شدن اتوماتیک، سنسور پارک عقب، ورود و خروج بدون نیاز به کلید و استارت دکمه‌ای، مهم‌ترین امکانات جانبی رهام در مدل‌های مختلف هستند.

پی نوشته خرداد 99

قیمت رهام

سدان خانوادگی و اندازه کوچک سایپا رهام، با نام سایپا شاهین تولید خواهد شد. این محصول، هم‌اکنون با پیش‌پرداخت ۸۰ میلیون‌تومان، با موعد تحویل دی‌ماه ۹۹ و متکی بر قرعه‌کشی، ثبت نام می‌شود.

سایپا در ۲۷ تیرماه ۱۳۹۷ از اولین محصول ملی خود با پلتفرم اختصاصی رونمایی کرد. پروژه‌ی خودرو ملی، از ۲ دهه پیش در برنامه‌های ایران‌خودرو و سایپا مطرح بود. سابقه‌ی بالای صنعت خودرو در ایران، یکی از دلایلی است که مردم را چشم‌انتظار تولید خودروی ملی نگه‌داشت و البته هرگز به واقعیت تبدیل نشد. هرچند که محصولاتی نظیر سمند،دنا، رانا، تیبا، ساینا و کوئیک، ادعاهای بزرگی در زمینه‌ی مهندسی بومی و طراحی داخلی دارند، همچنان با تکیه بر قطعات و دانش خارجی، تولید می‌شوند .

زمان و هزینه‌ی قابل توجهی توسط مهندسان سایپا، صرف پیش‌تولید شاهین و پلتفرم SP100 شده است تا از نظر بدنه و شاسی، شاهد تولید خودرویی کاملا ایرانی باشیم. البته بسیاری از برندهای مطرح دنیا و خصوصا خودروسازان مشهور چینی، از پلتفرم‌های مشارکتی یا غیر بومی برای محصولات خود استفاده می‌کنند؛ اما به‌نظر می‌رسد با عرضه‌ی SP100، گام مهمی در جهت ساخت یک خودروی تمام ایرانی، برداشته شده است.

براساس اطلاعات غیررسمی، تاکنون ۱۵ دستگاه سایپا شاهین ساخته شده است تا مراحل نهایی پیش‌تولید را بگذراند. احتمال می‌رود، ثبت‌نام سایپا شاهین با موعد تحویل اواخر سال ۹۹، طی روزهای آینده آغاز شود. این محصول، مجهز به پیشرانه‌ی توربوشارژ، جعبه‌دنده‌ی دستی و امکانات نیم‌فول خواهد بود. سایپا برنامه دارد تا دو نسخه‌ی دیگر با موتور تنفس طبیعی و توربوشارژ نیز عرضه کند. با این اوصاف، می‌توان پیش‌بینی کرد در نهایت، شاهین دو مدل با پیشرانه‌ی تنفس طبیعی و توربوشارژ داشته باشد؛ چراکه تولید هم‌زمان با سه نوع قوای محرک برای بازار ایران، چندان منطقی به‌نظر نمی‌رسد.

در سال ۹۷، شایعاتی مبنی بر نصب موتور ۱/۶ لیتری برلیانس روی رهام شنیده شد؛ اما حالا تمرکز سایپا بر اشتراک تجهیزات فنی شاهین با تیبا و ساینا است. به همین دلیل، ارزان‌ترین مدل شاهین در آینده، دارای پیشرانه‌ی بهینه‌سازی شده‌ی ۱/۵ لیتر با ۱۶ سوپاپ خواهد بود که با نام M18 شناخته می‌شود و قدرتی در حدود ۱۱۷ تا ۱۲۳ اسب‌بخار تولید می‌کند. نمونه‌ی توربوشارژ از همین موتور با نام M18T نیز مراحل طراحی و ساخت را طی می‌کند تا قدرت ۱۴۷ اسب‌بخار برای شاهین فراهم کند.

بنابر اخبار تأیید نشده، اولین نسخه‌ی تولیدی شاهین در ایران، مجهز به پیشرانه‌ی فعلی تیبا و ساینا همراه توربوشارژر، M15T نام دارد. این پیشرانه‌ی ۴ سیلندر ۱/۵ لیتری و ۸ سوپاپ هماهنگ با استاندارد یورو ۵، قدرت ۱۰۸ اسب‌بخار و گشتاور ۱۶۵ نیوتن‌متر تولید می‌کند. احتمالا، دیگر تفاوت مهم شاهین با ساینا و تیبا، نصب نوع جدیدی از جعبه‌دنده‌ی خودکار ۵ سرعته ساخت شرکت HPT کره جنوبی خواهد بود. درحال‌حاضر، موتور ۱/۵ لیتری تنفس طبیعی ساینا و تیبا، قدرت ۸۷ اسب‌بخار و گشتاور ۱۲۸ نیوتن‌متر با میانگین مصرف سوخت ۸ لیتر بنزین در ۱۰۰ کیلومتر دارد. با این اوصاف، احتمالا میانگین مصرف سوخت شاهین با موتور M15T، حدود ۱۰ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود.

پیشرانه‌ی برلیانس H300 که قبلا برای نصب روی رهام (شاهین) انتخاب شده بود؛ ۱۱۴ اسب‌بخار و ۱۵۴ نیوتن‌متر با میانگین مصرف سوخت ۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است. حتی موتور ۱/۵ لیتری تنفس طبیعی برلیانس H330 هم، با قدرت ۱۰۵ اسب‌بخار و گشتاور ۱۳۸ نیوتن‌متر، می‌توانست گزینه‌ی مناسبی برای شاهین باشد.

تولید اولین نمونه‌های شاهین با جعبه‌دنده‌ی خودکار، قطعی به‌نظر می‌رسد؛ اما این خودرو مجهز به امکانات رفاهی بیشتری در مقایسه با ساینا و تیبا خواهد بود. سایپا شاهین قرار است با سانروف، استارت دکمه ای، فرمان برقی، رینگ آلومینیومی، نمایشگر لمسی ۷ اینچی، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، تهویه خودکار، حسگر پارک و دوربین عقب، چراغ روشنایی روز، حسگر نور، ترمزهای دیسکی جلو و عقب، دو کیسه هوا، آینه‌های تاشو برقی و کامپیوتر سفر تولید شود.

قیمت نهایی شاهین با تجهیزات یاد شده، هنوز نامشخص است. باتوجه‌به ثبت نام این خودرو با پیش‌پرداخت ۸۰ میلیون تومان، احتمالا شاهین با قیمتی در حدود ۱۶۰ میلیون تومان به دست ثبت‌نام‌کنندگان خواهد رسید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بیوگرافی نسرین جواد زاده زیباترین بازیگر ایرانی / در جذابیت تک است + عکس شوهرش