موزه مردم شناسی بهاباد


موزه مردم شناسی شهر بهاباد ( خانه صالحی ) یادگاری از سبک زندگی، هنرها و صنایع دستی مردم مناطق کویرنشین ایران است.موزه مردم شناسی بهاباد در سال 1386 تأسیس شده و با 815 متر وسعت متعلق به میراث فرهنگی استان می باشد. این موزه به همراه اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری بهاباد در […]

موزه مردم شناسی شهر بهاباد ( خانه صالحی ) یادگاری از سبک زندگی، هنرها و صنایع دستی مردم مناطق کویرنشین ایران است.موزه مردم شناسی بهاباد در سال ۱۳۸۶ تأسیس شده و با ۸۱۵ متر وسعت متعلق به میراث فرهنگی استان می باشد. این موزه به همراه اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری بهاباد در ساختمان خانه صالحی شهرستان بهاباد ، یکی از خانه های ثبتی و تاریخی این شهرستان است که توسط اداره میراث خریداری، مرمت و باز سازی شده است.

موزه مردم شناسی بهاباد

موزه مردم شناسی بهاباد

خانه صالحی از معدود خانه‌های تاریخی به جای مانده این شهرستان و دارای معماری اصیل و زیبایی با عناصری چون بادگیر، کلاه فرنگی، ایوان وسیع و اتاق‌های سه دری و پنج دری است. در این موزه ابزار و وسایل مرتبط با مردم‌شناسی، سکه، موزه، تمبر، اسناد، آموزش و پرورش، گنجینه مرحوم شفاهی، صنایع‌دستی، ادوات کشاورزی و… در معرض بازدید قرار دارد. همچنین لوازم و ظروف قدیمی، وسایل پزشکی، ابزار کشاورزی، قفل های قدیمی و وسایل ضروری زندگی مردمان گذشته هم در آن وجود دارد که به جذابیت و زیبایی این مجموعه افزوده است. . یک دیگ هفت جوش (متشکل از ۷ الیاژ مختلف + گل رس) هم به عنوان شیء خاص و ویژه این موزه نیز در آن قرار دارد.

موزه مردم شناسی بهاباد

موزه مردم شناسی بهاباد
موزه مردم شناسی بهاباد ۳ سالن دارد که دارای ۳ بخش مشاغل، آداب و رسوم و صنایع دستی می باشد.
ورودی بنا در جهت شمال و پس از آن هشتی قرار دارد، از هشتی دو راهرو وجود دارد که یکی به باغچه ساختمان در ضلع شرقی و دیگری در ضلع شرقی حیاط منتهی می‏شود.
فضای ساختمان در چهار جهت حیاط به چشم می‏خورد، ضلع جنوبی بنا که برای استفاده در فصل تابستان احداث شده، دارای یک ایوان در مرکز و دو راهرو در طرفین است.
راهرو غربی به پلکان پشت بام و راهرو شرقی به فضای حوضخانه منتهی می‏شود که این قسمت شامل کلاه فرنگی و بادگیر است.
موزه مردم شناسی بهاباد بعد از چند سال تعطیلی، دوباره برای بازدید عموم بازگشایی و دایر شد.

موزه مردم شناسی بهاباد

موزه مردم شناسی بهاباد

نحوه دسترسی به موزه مردم شناسی بهاباد

آدرس : بهاباد، خیابان امام خمینی، روبروی مسجد جامع

موزه مردم شناسی بهاباد

موزه مردم شناسی بهاباد
موزه مردم شناسی بهابادموزه مردم شناسی بهاباد
موزه مردم شناسی بهابادموزه مردم شناسی بهاباد

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استایل عاشقانه گوگوش با جذابترین شوهرش + عکس ها ، بیوگرافی گوگوش و 4 شوهر رسمی اش