سفید پوستان در قرآن کریم بر سیاه پوستان برتری دارند؟/ مخالفت اسلام با برده‌داری


سفید پوستان در قرآن کریم بر سیاه پوستان برتری دارند؟/ مخالفت اسلام با برده‌داری

یک کارشناس مذهبی گفت: اسلام دین مهربانی است و سیاه و سفید و عرب و عجم بودن معیار برتری آدمی نیست.

سفید پوستان در قرآن کریم بر سیاه پوستان برتری دارند؟/ مخالفت اسلام با برده‌داری

حجت الاسلام و المسلمین سید احمد حسینی سخنران و کارشناس مذهبی، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص اتفاقات نژادپرستانه اخیر در آمریکا و نگاه اسلام به انسان‌ها با هر قومیت و نژادی گفت: اتفاقی تکراری در کشور مدعی حقوق بشر افتاد و یک سیاه پوست برای چندمین بار مورد ظلم واقع شد. این در حالی است که در دین مبین اسلام و مخصوصاً در مکتب تشیع، نژاد، رنگ و قومیت هیچ برتری برای کسی ایجاد نمی‌کند و برتری انسان‌ها نسبت به یکدیگر فقط به ایمان و تقوای الهی پیشه کردن است.

وی به چند آیه قرآن درباره برابری انسان‌ها اشاره کرد و گفت: کسانی که اسلام را مورد هجمه قرار می‌دهند، با تأمل در آیات قرآن به تفکر اشتباه خود پی می‌برند. خداوند در آیه ۱۹۵ سوره آل عمران می‌فرماید «مرد یا زن باشید، من اعمال شما را ضایع نمی‌کنم». همچنین در آیه ۱۲۴ سوره نساء خداوند می‌فرماید: «هر کسی اعمال صالح انجام دهد، اگر مومن باشد وارد بهشت می‌شود». این آیات نشان دهنده این است که ملاک خداوند برای برتری انسان‌ها ایمان است؛ نه زن یا مرد، سیاه یا سفید و رنگین پوست بودن.

سفید پوستان در قرآن کریم بر سیاه پوستان برتری دارند؟/ مخالفت اسلام با برده‌داری

او افزود: آیات زیادی در خصوص برابری انسان‌ها در قرآن آمده است؛ در آیه ۱۳ سوره حجرات خداوند می‌فرماید: «ای مردم، ما همه شما را نخست از مرد و زنی آفریدیم و آن گاه شعبه‌های بسیار و فرق مختلف گردانیدیم تا یکدیگر را بشناسید». زیرا اگر همه مساوی باشند، مشکلاتی پیش می‌آید. این اختلاف ظاهری آدم ها مصلحتی است. در آخر همین آیه خداوند می‌فرماید «گرامی‌ترین شما باتقواترین شماست». بنابراین اسلام به شدت نژادپرستی را محکوم و نهی می‌کند.

بیشتر بخوانید : ماجرای رومینا اشرفی به ضعف احکام دینی برمی‌گردد؟ / حکم قتل فرزند در اسلام

سیره اهل بیت (ع) توجه به همه انسان‌ها

حجت الاسلام حسینی در ادامه با ذکر حدیثی از پیامبر (ص) اظهار کرد: پیغمبر خدا فرمودند «عرب بر عجم، سفیدپوست بر سیاه پوست و بالعکس هیچ فرقی ندارند مگر به تقوا». یکی از نزدیک‌تر‌ین افراد به ایشان بلال حبشی بود؛ سیاه پوستی که موذن پیامبر بود. در آن زمان موذن بودن منصب و جایگاه خاصی به حساب می‌آمد. رسول خدا (ص) یک سیاه پوست را در کنار خود به عنوان موذن قرار داد که حتی نمی‌توانست حرف شین را درست ادا کند و به جای «شین»، «سین» می‌گفت. برخی به پیامبر خدا (ص) اعتراض کردند که چرا با وجود ما که عرب هستیم، یک نفر غیر عرب را موذن گذاشته ای و رسول خدا (ص) با کمال افتخار و شجاعت از بلال حمایت کرد و فرمود: «سین البلال عند الله شین».

وی افزود: در روایات آمده است روزی پیامبر اکرم (ص) با چند غلام و فقیر بر روی زمین نشسته و گفت‌وگو می‌کرد. شخصی از آن محل گذشت و گفت: یا رسول الله (ص)، شما رسول خدا و اشرف کائنات هستید. چگونه با این افراد همنشین شده اید؟ حضرت رسول (ص) فرمودند: پدر همه ما آدم و مادر همه ما حواست و همه از خاک هستیم.

سیاه پوستی که در رکاب امام حسین (ع) به شهادت رسید

این کارشناس مذهبی و سخنران در ادامه مطرح کرد: در تاریخ اسلام غلامی سیاه پوست به نام جون بن حوی بود که در خانه ابوذر غفاری زندگی می‌کرد. او بعد از شهادت ابوذر به خانه امیرالمومنین (ع) و بعد به خانه امام حسن (ع) و سپس به خانه امام حسین (ع) آمد تا اینکه در کربلا در میان یاران امام به شهادت رسید. در لحظه شهادت محبت و عنایتی که امام حسین (ع) بر بالین مبارک علی اکبر (ع) داشت و صورت به صورت او گذاشت، کنار این غلام هم به نمایش گذاشت. سفید پوستان در قرآن کریم بر سیاه پوستان برتری دارند؟/ مخالفت اسلام با برده‌داری

وی تصریح کرد: امروزه در دنیا می‌بینیم کسانی که مدعی حقوق بشر هستند، چگونه میان رنگین پوستان فرق می‌گذارند. این مدعیان باید از اسلام و مراجع تقلید ما ادب و احترام را یاد بگیرند؛ مانند شاهکاری که یکی از مراجع تقلید، سال‌ها قبل از این اتفاقات صورت داد. در مراسم عمامه گذاری طلاب هنگامی که یک طلبه سیاه پوست می‌آید تا معمم شود، حضرت آیت الله صافی گلپایگانی این مرد صد ساله دست این طلبه جوان و سیاه پوست را می‌بوسد. این فرهنگ اسلام است که فرقی بین سیاه و سفید نمی گذارد. در مقابل فرهنگ نژادپرستی در غرب حاکم است. کشتن ظالمانه یک سیاه پوست در آمریکا، پرده از چهره نقاب زده آمریکا برداشت و نشان داد چه جنایاتی در حق سیاه پوستان می‌شود.

سفید پوستان در قرآن کریم بر سیاه پوستان برتری دارند؟/ مخالفت اسلام با برده‌داری

اسلام مخالف برده داری است

حجت الاسلام حسینی در مورد شبهه برده داری در اسلام بیان کرد: این مطلب که در اسلام برده داری رونق داشته موضوع غلطی است؛ اصلاً در اسلام برده‌داری نداریم. کلمه برده هیچ ترجمه عربی ندارد؛ برده داری در حکومت‌هایی مانند حکومت فرعون بوده که فرعونیان به آن‌ها (بردگان) ظلم می‌کردند. موضوعی که در اسلام مطرح است بحث «عبید و اماء» است؛ یعنی اسلام برای زنان و مردانی که در جنگ‌ها اسیر می‌شدند، راه تربیتی قرار داد که به خانه مسلمان‌ها بیایند تا کشته نشوند و زندان نروند. فایده این حرکت آشنایی آنها با دین اسلام و احکام الهی بود؛ اینکه رأفت اسلامی را ببینند و در نهایت آزاد شوند. اسلام راهکار‌های متعددی را هم برای آزاد کردن آن‌ها قرار داده است؛ به عنوان مثال اگر کسی در ماه رمضان عمداً روزه بخورد، کفاره آن آزاد کردن یک بنده است. بنابراین این حرکت اسلام یک راه تربیتی است نه برده داری.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رابطه جنسی زیر دوش آب در حمام با همسر خوب است یا بد؟