کرونا تارهای هنر چادرشب بافی را در دهکده نساجی ضعیف و ضعیف تر می کند


کرونا تارهای هنر چادرشب بافی را در دهکده نساجی ضعیف و ضعیف تر می کند

دست بافته های داری یکی از مهمترین محصولات صنایع دستی در خراسان شمالی است که حجم قابل ملاحظه ای را به خود اختصاص داده است.

در استان محصولات داری مختلفی همچون سفره کردی که در گذشته توسط زنان عشایر استان بافته می شد اما اکنون توسط سایر زنان استان نیز بافته می شود و چادر شب بافی از دیگر دست بافته های داری است که توسط زنان روستایی رویین در اسفراین تولید می شود، بطوریکه این روستا طی چند سال گذشته نام دهکده نساجی ایران را از آن خود کرد.

روستای پله کانی رویین نخستین دهکده نساجی ایران، یکی از جاذبه های گردشگری خراسان شمالی است که در فاصله ۲۶ کیلیومتری شهرستان اسفراین قرار دارد.

چادر شب بافی هنر تاریخی مردان و زنان این روستاست که در این عرصه چند صد سال فعالیت دارند و توانسته اند عاشقانه این میراث نیاکان خود را ادامه دهند.

در حال حاضر حوله بافی و چادرشب بافی به صورت سنتی و صنعتی در این روستا ادامه دارد و توانسته زبان زد خاص و عام شود.

در چند سال گذشته با استفاده از تبلیغات صورت گرفته و حضور در نمایشگاه ها و ... تولید و فروش این محصولات رونق خاصی گرفته بود اما ویروس کرونا، تمام برنامه ریزی های کارفرماهای فعال در این روستا بر هم زد و اکنون چشم امید آن ها به نگاه حمایتی مسئولان است تا فقط درآمدی کسب کنند و رزق بافندگان آن ها قطع نشود.

کرونا تارهای هنر چادرشب بافی را در دهکده نساجی ضعیف و ضعیف تر می کند

چک های پاس نشده و حقوق عقب مانده بافندگان از دست آوردهای ویروس کرونا

هاجر بزرگی مدیر شرکت تعاونی وصال شقایق رویین در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه قبل از شیوع ویروس کرونا میزان تولید و فروش چادرشب و حوله در این استان بسیار خوب و راضی کننده بود، گفت: یکی از بازه های زمانی فروش خیلی زیاد این محصول ایام تعطیلات نوروز بود و در همین راستا قبل از شروع تعطیلات اقدام به خرید مواد اولیه(نخ) و تولید محصولات مذکور کردیم.

وی اظهارکرد: میزان فروش حوله و چادرشب در نوروز سال گذشته توسط این شرکت به صورت کلی به مشتریان اصفهانی و ... حدود ۶۰ میلیون و به گردشگرانی که روستای رویین سفر می کردند حدود ۴۰میلیون تومان بود.

بزرگی افزود: بر همین اساس پیش بینی کرده بود که در نوروز امسال نیز فروشی بین ۱۳۰ تا ۱۴۰ میلیون تومان خواهم داشت و اقدام به دادن مواد اولیه با بافندگان و تولید دست بافته های داری کردم.

وی ادامه داد: اما متاسفانه شیوع ویروس کرونا، تمام برنامه ها را برهم زد و تمامی محصولات تولید شده اکنون در انبار دپو شده است و شرکت باقی ماند با چک های پاس نشده ای که برای خرید مواد اولیه داده شده بود و حقوق عقب افتاده بافندگان.

بزرگی تصریح کرد: قبل از شیوع ویروس کرونا، تمامی سرمایه خود را صرف خرید مواد اولیه کردیم و اکنون ۷۰ میلیون تومان فاکتور خرید مواد اولیه دارم که باید پرداخت شود و از سوی دیگر مقداری از حقوق بافندگان داده شده و مقداری نیز باقی مانده که باید پرداخت شود.

وی با بیان اینکه این شرکت دارای ۷۰ تا ۸۰ بافنده حوله و چادرشب دارد، تاکیدکرد: از زمان اعلام اینکه می توان فعالیت دوباره خود را آغاز کنیم، فروش آغاز شده است اما مقدار آن خیلی کم است و در اندازه ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان بوده و این پول به دست آمده را فقط پس انداز می کنم تا حقوق عقب افتاده بافندگان را پرداخت کنم.

کرونا تارهای هنر چادرشب بافی را در دهکده نساجی ضعیف و ضعیف تر می کند

مسئولان الان حمایت کند؛ نوش دارو بعد از مرگ سهراب فایده ای ندارد

عشرت کاوه مدیر تعاونی شرکت تعاونی گل آرا نیز در ادامه در گفت و گو با ایسنا گفت: شیوع ویروس کرونا سبب شد تا مشتریان قدیمی این محصولات که به صورت کلی محصول را خریداری می کردند، اقدام به خرید نکنند و از ابتدای خرداد ماه که فعالیت فروشمان دوباره آغاز شده است نیز مشتری های همیشگی هنوز نیامده اند.

وی با تصریح بر اینکه ویروس کرونا سبب شد تا هم به ما و هم بافندگان ضرر وارد شود، گفت: برای فروش عیدنوروز ۲۰ هزار متر مربع چادرشب و حوله تولید کردم اما اکنون فقط چک های پاس نشده خرید مواد اولیه از شرکت ها بر روی دستم باقی مانده است.

کاوه افزود: در گذشته صاحبان شرکت های مواد اولیه بدون اعطای چک مواد اولیه را در اختیار ما قرار می دادند اما در حال حاضر اعلام می کنند که فقط فروش آن ها به صورت نقدی است.

وی با بیان اینکه بالاخره باید این چک ها پاس شود، ادامه داد: درست است که اعلام شده که بانک ها اجازه به اجرا گذاشتن چک ها را ندارند اما چک هایی که ما برای خرید مواد اولیه داده ایم به شخص است و آن ها می توانند این چک ها را به اجرا بگذارند.

کاوه خاطرنشان کرد: در نوروز سال گذشته فقط به اندازه ۲۰ میلیون تومان حوله را توانستم در خود روستا به گردشگران بفروشم اما امسال دریغ از ۱۰۰ هزار تومان و همین امر سبب شده تا مجبور شوم ترک از کار به منظور عدم پرداخت حق بیمه برای بافندگان خود بزنم که این امر موجب شد تا آن ها نگران شوند و اعلام کنند که دستگاه ها را داخل منزل می بریم و در آنجا امر بافت را انجام می دهم تا زمان بهبود اوضاع خودمان بیمه را پرداخت می کنیم.

وی تصریح کرد: مقدار قابل توجهی از فروش ما از طریق فروش اینترنتی بود که متاسفانه فروش از این طریق نیز قطع شده است.

کاوه با اشاره به تسهیلاتی که قرار بود تا دولت برای حمایت از تولیدکنندگان پرداخت کند، گفت: هنوز موفق نشده ام که ثبت نام را انجام دهم اما باید این تسهیلات به زودی پرداخت شود چراکه مدام صاحبان شرکت مواد اولیه زنگ می زنند و پول خود را طلب می کنند و پرداخت این تسهیلات بعد از گذشت شش تا هفت ماه بسیار دیر بوده و نوش دارو بعد از مرگ سهراب فایده ای ندارد.

وی افزود: از اول عید نوروز تاکنون فقط توانسته ام مبلغ پنج میلیون تومان فروش داشته باشم این درحالی است که فقط میزان خرید مواد اولیه حدود ۷۰ میلیون تومان بوده است.

کرونا تارهای هنر چادرشب بافی را در دهکده نساجی ضعیف و ضعیف تر می کند

خسارت ۲۵ میلیارد ریالی ویروس کرونا به حوزه صنایع دستی خراسان شمالی

حبیب یزدان پناه مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی در ادامه در گفت و گو با ایسنا از خسارت ۲۵ میلیارد و۹۷۰ میلیون ریالی ویروس کرونا به صنایع دستی این استان خبر داد.

وی اظهارکرد: خراسان شمالی در حوزه تولیدات صنایع دستی دارای بیش از۱۵ هزارنفر صنعتگر و تولید کننده است که متاسفانه در شرایط بحرانی کنونی، با حجم بزرگی از خسارات و زیان‌های اقتصادی روبه‌رو هستند.

یزدان پناه با تاکید بر تمدید و صدور مجوزهای صنایع دستی گفت: طبق ضوابط اعلامی در صورت عدم مهار ویروس کرونا، مجوزهای سه گانه صنایع دستی بصورت غیر حضوری و خودکار تمدید و صادر خواهد شد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


(تصاویر) هشت حقیقت جالب در مورد اژد‌های کومودو