ابتلا به کرونا در سنندج 2 برابر شد


ابتلا به کرونا در سنندج 2 برابر شد

سنندج - ایرنا - معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: تعداد مبتلایان به کرونا در سنندج نسبت به دوره اول شیوع این بیماری 2 برابر شده و اگر مردم اصول بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت نکنند، باید منتظر موج بحرانی این بیماری باشیم.

دکتر صدیق جدیدالاسلامی روز سه‌شنبه در گفت و گوی خبری اظهار داشت: با توجه به آخرین آمار مبتلایان به کرونا، سنندج با بیشترین تعداد در وضعیت قرمز قرار دارد بطوریکه از تعداد ۱۹۳ مورد بستری بیمار مبتلا به کرونا در استان ۱۲۱ مورد مربوط به سنندج است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان به اهمیت غربالگری در تشخیص بیماران مبتلا به کرونا اشاره و تاکید کرد: ۲ مرکز ۱۶ ساعته در سنندج واقع در بهاران و عباس آباد برای شناسایی و تست از افراد مشکوک به این ویروس دایر شده و نمونه‌گیری می‌کنند.

جدیدالاسلامی با بیان اینکه بازگشایی فضای کسب و کار به معنی اتمام کرونا نیست، یادآور شد: در موج اول این بیماری همه موارد محدودیت و موازین بهداشتی رعایت شد اما با باز شدن ادارات و برخی اماکن مردم فکر کردن کرونا تمام یا ضعیف شده است که متاسفانه این باوری اشتباه و منجر به افزایش تعداد مبتلایان شد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه کرونا با پیشگیری مهار می‌شود و هنوز درمانی برای آن وجود ندارد، افزود: کرونا ویروسی ناشناخته و جدید است و تنها روش مهار و کنترل آن در دنیا فقط پیشگیری است لذا با رفتار جهادی و رعایت اصول پیشگیری نگذاریم کار به درمان برسد.

جدیدالاسلامی با اشاره به اینکه مهار کرونا نیازمند عزم ملی و همت جهادی است از شهروندان خواست برگزاری مراسم عروسی، ترحیم و مهمانی‌ها خودداری کنند تا با رعایت آنچه که مورد تأیید وزارت بهداشت است کرونا را مهار شود.

وی با اشاره به اینکه مردم با پیشگیری کادر بهداشت و درمان را یاری کنند، ضمن قدردانی از کادر بهداشت و درمان گفت: این تلاشگران عرصه سلامت در جبهه مبارزه با کرونا با پوششی سخت و غیر قابل تحمل برای نجات جان همنوع خود طبق وظیفه انسانی ایثارگونه خدمت می‌کنند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه بزرگترین کار در حق کادر بهداشت و درمان پیشگیری است، ادامه داد: تنها با پیشگیری است که از بارمراجعه به بیمارستان‌ها کاسته می‌شود چراکه کارد درمان رفته رفته دچار فرسودگی و در ارائه خدمت عاجز خواهند شد.

جدید الاسلامی اضافه کرد: ۳۰ هزار کادر پرستار و پیراپزشک، ۱۳ متخصص کودکان، ۴۰ متخصص داخلی، ۲۸ متخصص رادیولوژی، ۴۷ متخصص بیهوشی، ۲۴ طب اورژانس، ۱۰ همکار گروه عفونی و متخصص ریه از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در استان مشغول ارائه خدمت هستند.

وی استفاده از ماسک در اماکن عمومی را از سوی همه اقشار الزامی اعلام کرد و گفت: اگر دستکش به صورت اصولی و بهداشتی دفع نشود فقط منجر به انتشار آلودگی خواهد شد و به همین دلیل شستشوی مکرر دست‌ها با آب و صابون را نباید فراموش کرد.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تا ظهر دوشنبه ۱۹ خرداد در مجموع ۱۷۳ هزار و ۸۳۲ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۷۰ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، جان باختگان کرونا در کشور به هشت هزار و ۳۵۱ نفر رسید.

کیانوش جهانپور روز دوشنبه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در کشور و موارد فوت ناشی از این ویروس بیان کرد: از دیروز تا امروز ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۴۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۷۱۳ مورد بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۱۷۳ هزار و ۸۳۲ نفر رسید.

وی ادامه داد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۷۰ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۸۳۵۱ نفر رسید.

جهانپور بیان کرد: خوشبختانه تاکنون ۱۳۶ هزار و ۳۶۰ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۲۶۱۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت راقبت قرار دارند.

جهانپور افزود: تا کنون یک میلیون و ۱۰۷ هزار و ۲۵۴ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا وزارت بهداشت اظهار کرد: خوزستان همچنان در وضعیت قرمز قرار دارد و استان‌های هرمزگان، کردستان، آذربایجان‌های شرقی و غربی، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان، بوشهر و خراسان رضوی در وضعیت هشدار قرار دارند.

وی بیان کرد: بر اساس همه شواهد و مطالعات و توصیه‌های جهانی، همچنان شستن مکرر دست‌ها برای ۲۰ ثانیه با آب و صابون، رعایت فاصله گذاری و استفاده از ماسک به خصوص در هنگام حضور در تجمعات و فروشگاه‌ها به قوت خود باقی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج