تنوع تولیدات صنایع دستی بسته‌بندی را هزینه‌بر و سخت می‌کند


تنوع تولیدات صنایع دستی بسته‌بندی را هزینه‌بر و سخت می‌کند

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان با بیان اینکه برای بسته بندی تولیدات صنایع دستی نیاز مشتری تعیین کننده است، گفت: میزان تنوع تولیدات صنایع دستی بسته بندی را هم هزینه بر و سخت می‌کند.

علی مالمیر سه شنبه ۲۰ خردادماه به مناسبت روز جهانی صنایع دستی در جمع خبرنگاران، ادامه داد: در حوزه صادرات صنایع دستی باید به سمتی برویم که با تولیدات کوچک‌تر بسته‌بندی محدود و مطلوب با ارزش افزوده بیشتر ارائه دهیم تا بتوانیم مشتری را جذب کنیم.

وی اظهار کرد: صنایع دستی صنعتی هنری و اقتصادی است و بین تقاضاکننده و عرضه کننده ارزش‌هایی وجود دارد و هزینه بسته بندی به قیمت صنایع دستی اضافه می‌کند.

وی تصریح کرد: وقتی هزینه بسته بندی به قیمت صنایع دستی اضافه می‌شود بعضی از خریداران استقبال نمی‌کنند و به ویژه این قضیه در حوزه صادرات دیده می‌شود به همین علت مشتری علاقمند است محصول را به صورت فله‌ای و بدون بسته بندی لوکس خریداری کند.

مالمیر اضافه کرد: اهمیت بسته بندی صنایع دستی، بازایابی و آموزش‌های لازم توسط میراث فرهنگی همدان انجام و اطلاع رسانی شده است اما قیمت تمام شده باید متناسب با نیاز مشتری باشد تا حاضر شود هزینه را پرداخت کند.

وی درباره برندسازی در حوزه صنایع دستی هم گفت: وقتی بنگاهی می‌خواهد طرح خاصی ایجاد کند باید به جمع بندی برسد و به سوی برندسازی حرکت کند؛ به عنوان مثال استان همدان در برند شهری با داشتن شهرهای جهانی سفال لالجین، شهر جهانی منبت ملایر و شهر ملی تویسرکان که در حوزه تخصصی صنایع دستی هستند دارای رتبه اول کشوری است اما در بحث انفرادی بنگاه‌ها باید حوزه کاری خود را ارتقاء پیدا دهند و برندسازی کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان بیان کرد: استانداردسازی در حوزه صنایع دستی به علت تنوع تولیدات کار مشکلی است اما در سازمان استاندارسازی کارگاه‌ها حوزه معاونت صنایع دستی اقدامتی را پیگیری و انجام می‌دهد.

مالمیر در زمینه تولیدات سفال همراه با سرب در شهر لالجین یادآور شد: در این شهر تولیدات بدون سرب تولید می‌شود و چون تغییر روش تولیدات فرآیندی زمانبر است تلاش می‌کنیم فراگیری آن را بیشتر کنیم.

وی درباره وضعیت فرش استان همدان بیان کرد: در حال حاضر صنعت فرش در حوزه صنعت، معدن و تجارت است و بحث است که دوباره به حوزه صنایع دستی برگردد، ما نیز اعتقاد داریم انتقال آن به حوزه صنعت و معدن بیشتر به فرش آسیب زده است و امیدواریم به حوزه صنایع دستی برگردد تا آن را احیاء کنیم.

مالمیر در رابطه حمایت از صنایع دستی و تأسیسات گردشگری آسیب دیده از کرونا اظهار کرد: بیشترین آسیب صنایع دستی از عدم امکان فروش است نه عدم تولید و اقدامات حمایتی مانند بیماری بیکاری و وام در سطح ملی در حال پیگیری است.

وی درباره تصمیمات استانی در این زمینه خاطرنشان کرد: تصمیم داریم به علت رفع نقیصه عرضه در این مدت نمایشگاه‌های فصلی را بیشتر کنیم که بخشی از زیان‌ها جبران شود، یکی از برنامه‌ها هم برپایی جمعه بازار مداوم صنایع دستی در باغ نظری است.

این مقام مسئول در رابطه با واردات صنایع دستی در ایام کرونایی بیان کرد: به علت تغییرات نرخ ارز واردات صنایع دستی توجیه‌ ندارد و تولیداتی که با این شکل در بازار موجود است، کپی سازی محصولات خارجی است که به صورت بومی در استان تولید می‌شود و غالباً هم صنایع دستی نیستند.

مالمیر با بیان اینکه پرونده آتش سوزی مقبره استرومردخای در دست بررسی است و پاکسازی مقبره و نوسازی موکت ها انجام گرفته، خاطرنشان کرد: متولی این بنا میراث فرهنگی و اداره آن بر عهده انجمن کلیمیان ایران است، در آتش سوزی این مقبره رسانه‌های خارجی دنبال فضاسازی علیه ایران بودند و به موضوعی که اهمیت نداشت دامن زدند که خوشبختانه نمایندگان کلیمی در مجلس شورای اسلامی با بازدید از بنا پاسخ آن‌ها را دادند.

وی درباره جاده کشی در الوند یادآور شد: دهکده تله کابین گنجنامه محدوده مشخصی دارد و هر تغییری در آن محدوده اتفاق بیفتد باید طرح ارائه دهد و با هماهنگی اداره و راه و شهرسازی انجام شود، اگر تغییرات در خارج از این محدوده باشد میراث فرهنگی مسئولیتی ندارد اما چون کوهستان الوند ثبت ملی است هر ساخت و سازی که اداره منابع طبیعی و راه و شهرسازی انجام دهند، باید از میراث فرهنگی استعلام کنند که در این مورد هیچ هماهنگی با ما انجام نشده بود و اعتقاد داریم هر نوع مداخله در داخل الوند باید در حد ضرورت و حداقل باشد.

مالمیر با بیان اینکه در ایام کرونا تا ابتدای خردادماه حدود ۲۴۰ میلیارد تومان به تأسیسات گردشگری و صنایع دستی زیان وارده شده است، گفت: برای ارتقاء گردشگری استان برنامه فن تور و برگزاری هفته فرهنگی در تهران و ارائه بسته پیشنهادی به وزارت دفاع به منظور استفاده از ظرفیت‌های گردشگری استان با تخفیف را خواهیم داشت.

وی درباره فروشگاه دائمی صنایع دستی هم بیان کرد: فروشگاه دائمی یکی از ضرورت‌های ماست و زیرساخت آن در پارکینگ مجموعه هگمتانه آماده شده است که براساس مقتضیات هگمتانه غرفه‌ها را طراحی کنیم، هر فردی هم که در بخش خصوصی حاضر به سرمایه گذاری در این بخش باشد نیمی از سود بانکی وی را تأمین خواهیم کرد.

مالمیر ادامه داد: در لالجین طرحی برای سایت کارگاه فروشگاه ارائه داده‌ایم، در تویسرکان هم ترمینالی را برای تغییر کاربری و تبدیل به نمایشگاه دائمی پیشنهاد و در ملایر نمایشگاه دایمی صنایع دستی در ورودی شهر در دست پیگیری است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه همدان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طَرح ِ اَندام ِ درد