عناصری که کیهان را تشکیل می دهند، بشناسید


عناصری که کیهان را تشکیل می دهند، بشناسید

همه چیزهایی که روی سیاره زمین هستند در یک نکته اشراک دارند: اتم‌ها. تمام اجزای تشکیل‌دهنده کیهان و هرچیزی که دورن آن وجود دارد از اتم تشکیل شده است. اتم‌ها بیش از 80 شکل متفاوت دارند و در مقادیری نابرابر ایجاد شده‌اند.

به گزارش جی پلاس، تمام اجزای کیهان در از ۱۰ اتم اصلی تشکیل شده‌اند. اما همین ۱۰ عنصر از کجا آمده‌اند؟ در این گزارش به نحوه تشکیل ۱۰ عنصر تشکیل‌دهنده کیهان نگاهی می‌اندازیم.

۱- هیدروژن

همانطور که می‌دانیم کیهان در نتیجه بیگ بنگ (انفجار بزرگ) شکل گرفته است و در نتیجه آن هیدروژن هم پدید آمده است. هیدروژن موجود در کیهان در گداخت ستاره‌ها جای دارد و ۷۰ درصد کیهان از هیدروژن تشکیل شده است.

۲- هلیوم

۲۸ درصد کیهان از هلیم تشکیل شده است. ۲۵ درصد کل هلیوم موجود در کیهان حاصل بیگ‌ بنگ است و ۳ درصد دیگر حاصل فعل و انفعالات مربوط به گداخت ستاره‌ها است.

۳- اکسیژن

اکسیژن رایح‌ترین عنصر سنگین موجود در کیهان است و یک درصد کل کیهان را تشکیل می‌دهد. اکسیژن حاصلِ گداختِ ستاره‌های عظیمی است که در وضعیتِ پیش از اَبر نواَختر شدن قرار دارند.

۴- کربن

نخستین عنصر سنگینی که ستاره‌ها خلق می‌کنند کربن است، کربن حاصل فعل و انفعالات غول‌های قرمزرنگ کیهان است که یکی از انواع ستاره‌ها محسوب می‌شوند.

۵- نئون

نئون یک عنصر است که حد واسط کربن و اکسیژن محسوب می‌شود این عنصر نیز نوعی عنصر پیشا اَبرنواَختری محسوب می‌شود.

۶- نیتروژن

این عنصر حاصل ستاره‌هایی است شبیه به خورشید که در چرخه گداختی قرار دارند که شامل کربن و اکسیژن می‌شود.

۷- منیزیم

این عنصر حاصل فرایند گداخت ستاره‌های غول‌پیکر است. بعد از آهن، سیلیسیوم و اکسیژن، منیزیم چهارمین عنصر زمین است.

۸- سیلیسیوم

آخرین عنصری که در ستاره‌های پیشا اَبرنواَختری گداخت می‌شود سیلیسیوم است. سیلیسیوم در پسمانده‌های اَبرنواَخترها یافت می شود.

۹- آهن

این عنصر برای انفجارهای درونی در هسته اَبرنواَخترها بسیار مهم است این عنصر در نتیجه ترکیب کوتوله‌های سفید پدید می‌آید.

۱۰- سولفور

این عنصر به دو شکل پدید می‌آید یکی در نتیجه انفجار در هسته ابرنواَخترها پدید می‌آید و دیگری در نتیجه ترکیب شدنِ کوتوله‌های سفید پدید می‌آید. سولوفور یکی از ۱۰ عنصر مهم ترکیب کیهانی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طرفداری عجیب شیلا خداداد از تتلو / او را خیلی دوست دارم ! + عکس