گرامیداشت یاد اولین شهید ایرانی در بوسنی


گرامیداشت یاد اولین شهید ایرانی در بوسنی

شهید رسول حیدری 19 خرداد سال 1372، در جریان جنگ بوسنی، در 35 کیلومتری شمال سارایوو به شهادت رسید.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما ، ۱۹ خرداد به مناسبت شهادت سردار رشید اسلام، حاج رسول حیدری اولین شهید ایرانی در بوسنی و همرزم بوسنیایی شهید محمد آودیچ، هرسال مراسم یادبودی در محل شهادت ایشان در منطقه چاتیچی شهر کاکانی بوسنی و هرزگوین برگزار می‌شود.
مردم مسلمان بوسنی به ویژه نسل جوان با حضور در این مراسم و قرائت فاتحه و اهدای دسته گل یاد او را گرامی می‌دارند.
امسال نیز با وجود همه گیری ویروس کرونا این برنامه با رعایت موارد و اصول بهداشتی برگزار شد.
نماینده جامعه اسلامی و امام جماعت مسجد مرکزی شهر کاکانی بوسنی و هرزگوین در این مراسم گفت: یاد شهدای ایرانی و بوسنیایی از جمله شهید رسول حیدری که جان خود را برای برقراری امنیت و عدالت در سرزمین بوسنی و هرزگوین اهدا کردند همیشه جاودان خواهد ماند.
سلیمان افندی چلیکوویچ در آیین بیست و هفتمین سالگرد شهادت شهید رسول حیدری و همرزم بوسنیائی وی شهید محمد آودیچ، افزود: حضور هر سال ما در محل شهادت این دو قهرمان، نماد عملی مخالفت ما با ظلم و بی عدالتی است و ادامه راه شهدا در عمل جز با مبارزه در برابر ظلم محقق نخواهد شد.
وی با قدردانی از کمک‌های جمهوری اسلامی ایران در زمان جنگ بوسنی افزود: یاد شهدای ایرانی و بوسنیایی از جمله شهید رسول حیدری که جان خود را برای برقراری امنیت و عدالت در سرزمین بوسنی و هرزگوین اهدا کردند گرامی می‌داریم.
محمود حیدری سفیر کشورمان هم در این مراسم، با یادآوری رشادت‌های شهدای ایران و مدافعین بوسنی گفت: امنیت و آسایش امروز در بوسنی هرزگوین مرهون فداکاری ایثارگرانی همچون شهید رسول حیدری و دیگر شهدای ایرانی و هزاران شهید مظلوم بوسنیایی است که برای برقراری صلح و عدالت در این کشور جانفشانی کردند.
وی افزود: شایسته است در مراسم امسال یادی از سردار بزرگ قاسم سلیمانی داشته باشیم که در راه مبارزه با تروریسم تکفیری سال‌ها مجاهدت کرد و به دست سردمداران تروریسم در جهان به شهادت رسید.
حیدری با اشاره به درگذشت مجاهد فلسطینی دکتر رمضان عبدالله گفت: او نیز عمر خود را وقف آرمان آزادی فلسطین کرد و با درگذشت او مقاومت فلسطین شخصیت ارزشمندی را از دست داد که انتطار می‌رود اراده و تلاش‌های همرزمانش این ضایعه را برای ملت فلسطین جبران کند.
حیدری در پایان ابراز امیدواری کرد درخت دوستی دو ملت ایران و بوسنی که با خون تعدادی از شهدا آبیاری شده است همواره مستحکم و با طراوت باقی بماند.
حجت الاسلام زارعان موسس کالج فارسی بوسنیایی نیز با اشاره به اهمیت جایگاه شهدای ایرانی و بوسنیایی گفت: قدرت‌هایی که امروز دست به اقدامات ضد بشری می‌زنند و با تبعیض نژادی مردم سیاه پوست خود را زیر پا له می‌کنند و با قساوت مقامات رسمی کشور‌های دیگر را ترور می‌کنند، همان قدرت‌هایی هستند که در زمان جنگ بوسنی سکوت کردند و اجازه وقوع جنایت‌هایی بی شمار و نسل کشی را در این سرزمین دادند.
رایزن فرهنگی و جمعی از اعضای سفارت ایران، مدیر موسسه ابن سینا، مدیر دفتر نمایندگی صداوسیما در این کشور، نمایندگان جامعه اسلامی، همرزمان قدیمی این دو شهید، نماینده مجلس اسلامی کاکانی، امام جماعت مسجد ویسوکو، رئیس بنیاد شهید کاکانی، معاون شهردار ویسوکو، رئیس بنیاد شهید ویسوکو، فرمانده یگان شهید رسول در زمان جنگ، نماینده انجمن رزمندگان، امام مسجد اصلی ویسوکو، نماینده مجلس اعلای عراق در بالکان، نماینده انجمن مادران سربرنیتسا، نماینده برخی احزاب سیاسی، مدیران کالج فارسی بوسنیایی، جمعی از خانواده‌های شهدا نیز از جمله افراد حاضر در این مراسم بودند که با نثار گل و قرائت فاتحه به مقام شامخ این شهیدان ادای احترام کردند.
قرائت بخش‌هایی از کتاب زندگینامه رسول حیدری و محمد آودیچ، قرائت پیام مهدی حیدری فرزند شهید رسول به زبان بوسنیایی توسط مجری برنامه و اجرای تواشیح درباره شهدا از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.
شهید رسول حیدری و محمد آودیچ ظهر روز ۱۹ خرداد سال ۱۳۷۲، در جریان جنگ بوسنی، در منطقه کاکانی واقع در ۳۵ کیلومتری شمال سارایوو به شهادت رسیدند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان