رویداد های 17 شوال؛ جنگ خندق و وفات اباصلت هروی


رویداد های 17 شوال؛ جنگ خندق و وفات اباصلت هروی

17 شوال در سال 5 هجری غزوه خندق (احزاب) و کشته شدن عمرو بن عبدود به دست امیرالمومنین (ع) به وقوع پیوست در این جنگ تعداد مسلمانان 3000 نفر و تعداد کفار 10000 نفر بود.

به گزارش خبرگزاری شبستان، دهمین ماه از ماه‌های قمری در گاه‌شماری اسلامی است. ماه شوال، بعد از رمضان و پیش از ذی‌القعده قرار دارد و روز اول آن، عید فطر است. بخشی از رویدادها و اتفاقات روزه 17 شوال را در این مجال مرور می‌کنیم:

جنگ خندق

در این روز در سال 5 ه غزوه خندق (احزاب) و کشته شدن عمرو بن عبدود به دست امیرالمومنین (ع) به وقوع پیوست و این جنگ در زمستان به وقوع پیوست. وقوع جنگ خندق را بعضی در 8 ذی القعده و بعضی در 15 شوال گفته اند و استبعادی ندارد که شروع جنگ در 15 شوال باشد. همچنین به قولی غزوه خندق در سال 4 ه. اتفاق افتاده است.

در این جنگ تعداد مسلمانان 3000 نفر و تعداد شهدای مسلمانان 6 نفر بود. تعداد کفار 10000 نفر بود ولی تعداد مقتولین کفار ذکر نشده است.

در این جنگ مسلمانان داخل مدینه در اطراف شهر خندقی کندند. در اثنای این کار منافقین جسارت ها به پیامبر (ص) نمودند و عمرو بن عبدود مبارز طلبید ولی کسی جرأت نکرد. عمر بن خطاب از شجاعت های عمرو سخن گفت و در مردم ایجاد ترس کرد.

عبدالرحمن بن عوف گفت: اگر عمرو بر ما چیره شود، همه ما را خواهد کشت. بهترین راه این است که محمد را دست بسته تحویل آنها دهیم!! در چنین شرایطی پیامبر (ص) فرمود آیا دوستی هست که شر این دشمن را کفایت کند؟ آقا و مولایمان اسد الله الغالب علی ابن ابیطالب (ع) فرمودند من به مبارزه او می روم. پیامبر (ص) سکوت کردند و تا سه بار این کلام را فرمودندو هر سه بار امیرالمومنین (ع) برای مبارزه اعلام آمادگی نمودند.

آخر الامر پیامبر (ص) اجازه فرمودند و امیرالمومنین (ع) حرکت کردند. در این هنگام پیامبر (ص) فرمودند برز الایمان کله الی الشرک کله.

بعد از آنکه عمرو بن عبدود اسلام اختیار نکرد و دست از جنگ برنداشت، امیرالمومنین (ع) او را به یک ضربت از پا درآورد. در این حال صدای تکبیر مسلمین بلند شد و پیامبر (ص) فرمود مبارزه علی ابن ابی طالب (ع) در روز خندق از اعمال امت من تا روز قیامت افضل است.

وفات اباصلت هروی

در این روز در سال 207 ه. ثقه جلیل اباصلت عبدالسلام بن صالح هروی که اهل هرات بود پس از آزادی از زندان مأمون از دنیا رفت.

اباصلت از اصحاب امام رضا (ع) و از خواص شیعیان بود و کتاب وفاة الرضا (ع) تالیف اوست. در ایران دو قبر منسوب به آن بزرگوار است: یکی در بیرون شهر مشهد و دیگری در دروازه ری قم.

پایان پیام/49

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


یک خبر فوری از واریز مرحله سوم سود سهام عدالت