نمایشگاه پویش کارتون نمی‌توانم نفس بکشم


نمایشگاه پویش کارتون نمی‌توانم نفس بکشم

مدیر مرکز هنر‌های تجسمی حوزه هنری از راه‌اندازی پویش کارتون نمی‌توانم نفس بکشم و برپایی نمایشگاه آن همزمان در حوزه هنری و زیرگذر میدان ولیعصر (عج) با حضور 72 اثر با هنرمندی 45 کارتونیست از 27 کشور جهان خبر داد.

نمایشگاه پویش کارتون نمی‌توانم نفس بکشمبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، آقای سید مسعود شجاعی‌طباطبایی مدیر مرکز هنر‌های تجسمی حوزه هنری در خصوص راه‌اندازی پویش «نمی‌توانم نفس بکشم» گفت: عنوان این پویش برگرفته از بیانات مقام معظم رهبری در سخنرانی تلویزیونی ایشان به مناسبت سی و یکمین سالگرد رحلت امام خمینی (ره) است.
وی افزود: در مقدمه کتابی که حاوی آثار ارسالی هنرمندان جهان به این پویش است، بیانات مقام معظم رهبری در همین رابطه را نیز آورده‌ایم. ایشان در این بیانات فرموده‌اند: «اینکه مثلاً فرض بفرمایید یک پلیسی با خونسردی تمام، زانویش را بگذارد روی گردنِ یک سیاه‌پوستی و همین‌طور نگه دارد و فشار بدهد تا او جان بدهد -او التماس کند، استغاثه کند، این هم خونسرد بنشیند روی او و فشار بدهد- چند پلیس دیگر هم بِایستند تماشا کنند و هیچ اقدامی نکنند، یک چیزی نیست که جدیداً به وجود آمده باشد؛ طبیعتِ آمریکایی این است؛ این کاری است که آمریکایی‌ها با همه دنیا تا حالا می‌کردند. با افغانستان همین کار را کرده‌اند، با عراق همین کار را کرده‌اند، با سوریه همین کار را کرده‌اند؛ با خیلی از کشور‌های دنیا [از جمله]قبل‌ها با ویتنام همین کار‌ها را کرده‌اند؛ این اخلاق آمریکا است، این طبیعتِ حکومت آمریکا است؛ امروز این جوری خودش را نشان می‌دهد. اینکه حالا مردم شعار می‌دهند که «بگذارید ما نَفَس بکشیم» یا «نمی‌توانیم نَفَس بکشیم»، که در ایالت‌ها و تظاهرات‌های وسیع شهر‌های مختلف، امروز شعار مردم آمریکا شده است، این در واقع حرف دل همه‌ی ملّتهایی است که آمریکا در آنجا ظالمانه وارد شده و اقدام کرده؛ این جوری است.»

۷۲ اثر با هنرمندی ۴۵ کارتونیست از ۲۷ کشور جهان در ۳ روز
وی در مورد جزئیات آماری آثار پویش «نمی‌توانم نفس بکشم» گفت: ۷۲ اثر با هنرمندی ۴۵ کارتونیست از ۲۷ کشور جهان برای این پویش طی تنها ۳ روز دریافت شد و در حال حاضر روی نسخه الکترونیک این کتاب کار می‌کنیم تا همزمان با برپایی نمایشگاه در فضای مجازی از جمله سایت مرکز هنر‌های تجسمی حوزه هنری و ایران‌کارتون منتشر شود.
آقای شجاعی‌طباطبایی افزود: نمایشگاه آثار پویش «نمی‌توانم نفس بکشم» ساعت ۱۱ روز چهارشنبه ۲۱ خرداد همزمان در حوزه هنری و در زیرگذر میدان، ولی عصر (عج) برپا می‌شود.
وی در مورد دلایل برپایی این پویش و پیش‌زمینه آن گفت: جورج فلوید یک سیاه‌پوست آمریکایی است که در ۲۵ مه ۲۰۲۰، مدتی پس از آن که دریک شاوین، یکی از افسران پلیس شهر مینیاپولیس از ایالت مینه‌سوتا در ایالات متحدهٔ آمریکا، زانوی خود را برای حدود ۹ دقیقه بر روی گردن وی گذاشت، درگذشت. این کار پلیس آمریکا به بهانه ارائه بیست دلاری تقلبی از سوی یک شهروند سیاه‌پوست بود که بلافاصله مشخص شد که تقلبی هم نبوده است. رهگذرانی که در حال عبور بودند این حادثه را با دوربین موبایل ضبط و در شبکه‌های اجتماعی به صورت گسترده منتشر کردند. در این فیلم، مرد سیاه‌پوستی که به نظر می‌آید حدود چهل سال سن دارد، به سختی در حالی که تقلا می‌کند نفس بکشد، به پلیس سفیدپوستی که وزنش را روی گردن او انداخته می‌گوید: «نمی‌توانم نفس بکشم.» صدای شاهدان عینی نیز شنیده می‌شود که به مأمور پلیس می‌گویند به آقای فلوید اجازه تنفس بدهد. شاهد دیگری به پلیس می‌گوید که از بینی آقای فلوید خون می‌آید. دیگری می‌گوید که بهتر است پایش را از روی گردن او بردارد. اما افسران حاضر در محل به مردم اجازه نزدیک شدن نمی‌دهند و حتی کمی تنش هم ایجاد می‌شود.
وی افزود: ما هنرمندان هنر‌های تجسمی نیز در مقابل چنین رویدادی سکوت نخواهیم کرد و با هنر خود درد و رنج حاصل از تفکرات دولت آمریکا که همواره دم از حقوق بشر می‌زند را به نمایش بکشیم. آمریکا برای شهروندان خود ارزش قائل نیست و به شدت رفتار‌های نژادپرستانه و ضدحقوق بشریت انجام می‌دهد، اما ادعای مدافع حقوق بشر بودن را دارد.

ایران پرچم‌دار فعالیت‌های حق‌طلبانه
ایران همواره پرچم‌دار فعالیت‌های حق‌طلبانه است و به داد مظلومان جهان می‌رسد. ما نیز در عرصه هنر‌های تجسمی برای چنین روندی همواره پیش‌قدم بوده و هستیم.
شجاعی‌طباطبایی در ادامه گفت: باید از هنرمندانی که از سراسر جهان ما را در راه‌اندازی این پویش همراهی کردند قدردانی می‌کنم. در این رویداد هنرمندانی از کشور‌هایی همچون بلژیک، فرانسه، آلمان، ترکیه، اندونزی، مکزیک، آرژانتین، برزیل، سوریه، مصر، مراکش و ۱۶ کشور دیگر برای ما اثر خود را ارسال کردند.
آقای شجاعی‌طباطبایی در پاسخ به اینکه چگونه توانستند با هنرمندان کشور‌های گوناگون جهان برای شرکت در پویش «نمی‌توانم نفس بکشم» ارتباط برقرار کنند گفت: حدود ۳۵ سال است که با هنرمندان دنیا تعامل جدی و مستمر داریم و با برپایی مسابقات هنری و سیاسی بسیاری ارتباطات خود را با هنرمندان جهان گسترش داده‌ایم. به این ترتیب هنرمندان کارتون و کاریکاتور به خوبی ما را می‌شناسند، آنچنان که یکدیگر را با نام کوچک مورد خطاب قرار می‌دهیم. در نتیجه هنگامی که از آن‌ها درخواست شرکت در هر رویدادی را می‌کنیم، اغلب استقبال می‌کنند و به فراخوان ما لبیک می‌گویند.
گفتنی است، پویش «نمی‌توانم نفس بکشم» از سوی مرکز هنر‌های تجسمی حوزه هنری برپا شده است و نمایشگاه آن روز چهارشنبه ۲۱ خرداد در حوزه هنری برپا می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق