میزان فشار روانی ادراک شده در سلامت افراد مشکوک به کووید-19


میزان فشار روانی ادراک شده در سلامت افراد مشکوک به کووید-19

یافته‌های پژوهشگران نشان داده است فشار روانی ناشی از بیماری کووید-19بر سلامت کلی افراد، کیفیت خواب و علائم استرس پس از سانحه تأثیر گذار است.

علائم اولیه کووید-۱۹ شامل پنومونی، تب، دردهای عضلانی و خستگی است. طبق آمار جهانی اعلام شده، نرخ مرگ و میر ۳.۴ درصد برای این بیماری ثبت شده است و در همین راستا یافته‌های پژوهشگران نشان داده است فشار روانی ناشی از بیماری کووید-۱۹بر سلامت کلی افراد، کیفیت خواب و علائم استرس پس از سانحه تأثیر گذار است. محققان در پژوهشی با عنوان «بررسی نقش میزان فشار روانی ادراک شده در سلامت افراد مشکوک به بیماری کووید-۱۹»، آورده‌اند: یافته‌های پژوهشی نشان می‌دهد که فشار روانی در افراد مبتلا منجر به علائم حاد استرس پس از سانحه می‌شود که با وحشت فراگیر همراه است».

در این پژوهش که توسط مرضیه شادمهر در گروه روانشناسی، ناهید رامک در مرکز تحقیقات سلامت و توسعه اجتماعی و علیرضا سنگانی در گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی اهواز انجام شده است آمده است: «پاسخ‌های شناختی و رفتاری افراد مبتلا به کرونا ویروس نوین-۲۰۱۹ در شرایط پرفشار به آمادگی روانی و حمایت‌های اجتماعی کسب شده بستگی دارد. براساس نظریه فشار روانی، منابع شناختی، رفتاری و حمایتی موجود برای افراد، نقشی اساسی در چگونگی انطباق آنان دارد که واکنش‌های هیجانی مانند ترس، اضطراب و وحشت را در افراد مبتلا تحت تاثیر قرار می‌دهد.

در مدل فشار روانی ناشی از بیماری، دو دسته منابع فردی و اجتماعی به عنوان عناصر مهمی درنظر گرفته شده‌اند که می‌توانند برای فرد، نتایج مثبت یا منفی درمانی را به بار بیاورند و یافته‌های پژوهشی محققان نشان داد که این فشار روانی ادراک شده احساسات و افکار نه تنها بیماران، بلکه پرستاران و درمانگران را تحت تأثیر قرار می‌دهد. از نقطه نظر شناختی، فقط عوامل فشارزای روانی که شخص متحمل می‌شود مهم نیستند بلکه مهم نحوه ادراک فرد از فشار روانی است که سلامتی وی را تحت تأثیر قرار می‌دهد».

در این پژوهش آمده است: «این ادراک می‌تواند به دو صورت مثبت (فرد به توانایی خود در مقابله مؤثر با عوامل فشار روانی‌زا اطمینان دارد) و منفی (فرد احساس می‌کند نمی‌تواند از عهده مشکلات و چالش‌های موجود برآید) صورت گیرد. از جمله منابع فردی مهم تأثیرگذار بر فشار روانی می‌توان به راهبردهای مقابله با فشار روانی اشاره کرد. آن دسته از افراد که از راهبردهای مثبت مقابله با فشار روانی مانند مقابله مسأله محور و ارزیابی مثبت استفاده می‌کنند، پیامدهای منفی را کاهش و پیامدهای مثبت را افزایش می‌دهند؛ در حالی که استفاده از راهبردهای مقابله‌ای منفی مانند مقابله متمرکز بر هیجان و مقابله اجتنابی با افزایش پیامدهای منفی در ارتباط است».

این پژوهش با هدف بررسی نقش میزان فشار روانی ادراک شده در سلامت افراد مشکوک به بیماری کووید-۱۹ انجام شد و به طورکلی نتایج پژوهش نشان می‌دهد بین فشار روانی ادراک شده و سلامت افراد مشکوک به کرونا ویروس نوین- ۲۰۱۹ رابطه مثبت۳۹ صدمی وجود دارد و همچنین ۳۶ درصد فشار روانی ادراک شده بر سلامت افراد مشکوک به کووید-۱۹ اثرگذار است.

عده‌ای از محققان تایید نمودند که فشار روانی ناشی از ترس از بیماری کووید-۱۹در یک رابطه دو سویه با عفونت‌های جسمی منجر به کاهش سلامت، کیفیت خواب و علائم استرس پس از سانحه می‌شود که از نظر تاثیرات فشار روانی ناشی از بیماری کووید-۱۹ بر خرده مقیاس علائم اضطرابی و اختلال خواب سلامت افراد همسو است که در این مطالعه دقیقا رابطه برابر با ۳۱ مشخص شده است. همچنین در دیگر پژوهش‌ها فشار روانی ادراک شده بیماران ناشی از ابتلا به کرونا ویروس نوین- ۲۰۱۹ بین پاسخ‌های رفتاری، شناختی و هیجانی و به طور کلی راهبردهای مقابله‌ای بیماران رابطه وجود دارد که اغلب بیماران راهبردهای هیجان مدار مبتنی بر ترس را استفاده می‌نمایند.

براساس این پژوهش «نتایج مطالعه حاضرنشان داد که بین فشار روانی با عوامل سلامت در افراد مشکوک به بیماری کووید-۱۹ رابطه وجود دارد، نقش و تاثیرگذاری فشار روانی ادراک شده در سلامت بیماران مبتلا به کووید-۱۹ تایید شد، به طوری که کاهش تحمل فشار روانی، بهداشت و سلامت فرد را به مخاطره می‌اندازد».


این پژوهش در مجله طب نظامی و در سال ۱۳۹۹ منتشر شده است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصاویر جنجالی ترانه علیدوستی روی تخت بیمارستان پس از انتشار خبر بیماری + عکس