کنترل سیلاب در قزوین با اجرای طرح‎های آبخیزداری


کنترل سیلاب در قزوین با اجرای طرح‎های آبخیزداری

قزوین - ایرنا - 9 طرح آبخیزداری با هدف کنترل سیلاب و ذخیره آب باران با اعتبارات باقی مانده از سال قبل صندوق توسعه ملی امسال در استان قزوین اجرا می‌شود.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری قزوین روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اعلام این خبر و با بیان اینکه با اجرای طرح های آبخیزداری در سال های اخیر از وقوع سیلاب در بسیاری از شهرها و روستاهای استان جلوگیری شده است، اظهار داشت: این طرح ها با ۱۳۰ میلیارد ریال اعتبار از سوی پیمانکاران این اداره کل در حوزه های مختلف آبریز اجرا و عملیاتی می شود.

مهدی شاپورزاده افزود: این طرح ها شامل ۱۸ هار و ۵۰۰ متر مکعب بندهای رسوب گیر گاویونی، هشت هزار و ۴۰۰ متر مکعب احداث بندهای سنگی ملاتی، پنج هزار و ۵۰۰ متر مکعب بندهای خشکه چین است.

این مسوول با اشاره به پراکندگی این طرح ها در نقاط مختلف استان قزوین، گفت: این طرح ها در حوزه های آبریز شیزند، برزجلین و ساج تاکستان، نیه رج ، پروان و شهباز آوج، مدان و آوه الموت، مراد بگیلو بوئین زهرا و همچنین نوده و چناسک آبیک اجرا می شوند.

وی خاطرنشان کرد: طرح های آبخیزداری در حوزه های آبخیز به کنترل رسوب و فرسایش خاک کمک کرده و ضمن تغذیه و تقویت سفره های آب زیرزمینی و توسعه پوشش گیاهی به پیشگیری از حوادث غیرمترقبه همچون سیل نیز کمک می کند.

شاپورزاده با بیان اینکه آبخیزداری در واقع صیانت از منابع آب و خاک است، اظهار داشت: اجرای طرح های آبخیزداری از چنان اهمیت بالایی برخوردار است که در سال های اخیر از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی برای آن اعتبار در نظر گرفته شده است.

وی یادآور شد: اعتبارات حوزه آبخیزداری قزوین در سال گذشته رشد ۲ برابری پیدا کرده و به ۲۸۰ میلیارد ریال رسید.

طرح‌های آبخیزداری در سطح ۳۵ هزار هکتار از اراضی ملی استان قزوین اجرا می شوند.

اراضی ملی استان قزوین شامل ۸۵۰ هزار هکتار مرتع، ۲۸ هزار هکتار جنگل و ۲۹ هزار هکتار بیابان هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قزوین

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان