128 میلیارد ریال برای تامین آب عشایر خراسانی هزینه شد


128 میلیارد ریال برای تامین آب عشایر خراسانی هزینه شد

مشهد- ایرنا- مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی توجه دولت را به حوزه عشایر شایسته تقدیر توصیف و بیان کرد: 128 میلیارد ریال از اعتبارات ملی ظرف یک سال اخیر برای اجرای طرحهای مربوط به آب آشامیدنی عشایر به این استان اختصاص یافته است.

محمد نبوی‌فرد روز پنجشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: پنج طرح تامین و عرضه آب آشامیدنی بهداشتی پایدار در مناطق عشایرنشین خراسان ضوی با این حجم اعتبار هم‌اینک در حال اجرا است.

وی بر تاثیر اجرای طرحهای تامین آب در افزایش رفاه و سطح برخورداری عشایر تاکید و بیان کرد: هم‌اینک ۶۲ درصد جمعیت عشایری خراسان رضوی زیرپوشش خدمات آب آشامیدنی بهداشتی قرار دارند.

مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی ادامه داد: با اتمام طرحهای تامین آب در چهار شهرستان عشایرنشین این استان شاخص برخورداری عشایر خراسانی از آب آشامیدنی بهداشتی به ۶۶.۵ درصد خواهد رسید.

وی گفت: اجرای ۴۴ کیلومتر لوله‌گذاری و انتقال آب شرب بهداشتی پایدار منجر به برخورداری ۳۲۱ خانوار عشایری از آب آشامیدنی سالم می‌شود.

نبوی‌فررد افزود: سبزوار، درگز، قوچان و کلات از جمله شهرستانهایی در خراسان رضوی هستند که طرح تامین آب شرب بهداشتی در محدوده آنها در حال اجرا است.

وی گفت: توجه دولت به حوزه عشایر و ارائه خدمات به این قشر در حد مطلوب و شایسته قدردانی است.

جمعیت عشایر خراسان رضوی ۳۵ هزار نفر است که در قالب هفت هزار خانوار عشایری خراسان رضوی شامل ۳۵ طایفه کوچ‌رو زندگی می کنند. این تعداد معادل ۵۱ صدم درصد جمعیت ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفری خراسان رضوی را تشکیل می‌دهند اما ۹۰۰ هزار راس دام آنها معادل ۱۵ درصد از کل دامهای این استان است.

عشایر خراسان رضوی با تولید سالانه ۱۲ هزار تن گوشت قرمز، ۱۷ هزار تن فراورده‌ دامی شامل شیر، روغن، پشم، کرک و کود حیوانی و ۴۱ هزار و ۸۰۰ متر مربع صنایع دستی شامل گلیم، قالیچه، فرش و تابلو فرش نقش به سزایی در اقتصاد این استان ایفا می‌کنند.

شمار دانش‌آموزان عشایر خراسان رضوی نیز پنج هزار و ۹۶۸ نوجوان و جوان است که در ۱۹۴ باب مدرسه ویژه عشایری این استان تحصیل می‌کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نامه به دوست صمیمی ؛ 7 نمونه متن نامه به دوست ،جدید و محبت آمیز