پلوسی خواستار حذف مجسمه‌ نماد نژادپرستانه از ساختمان کنگره شد


پلوسی با توجه به تظاهرات علیه نژادپرستی، خواستار حذف مجسمه چهره‌های مشهور نماد نژادپرستانه از ساختمان کنگره جمع‌آوری شد.

به گزارش افکارنیوز،

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا با توجه به تظاهرات گسترده علیه نژادپرستی در این کشور، خواستار آن شد تا مجسمه چهره‌های مشهور نماد نژادپرستانه از جمله جفرسون دیویس رئیس‌جمهوری کنفدراسیون کشورهای آمریکا در طول جنگ داخلی این کشور، از ساختمان کنگره جمع‌آوری شوند.

اخبار بین الملل-نانسی پلوسی در نامه‌ای به کمیته‌های مشترک میان مجلس نمایندگان و سنا که صلاحیت بررسی این موضوع بحث‌برانگیز را دارند، اعلام کرد: داشتن چنین مجسمه‌هایی در ساختمان کنگره به معنای ادای احترام به نفرت است و نه به میراثمان. این مجسمه‌ها باید برچیده شوند.

این درخواست پلوسی در همان روزی مطرح شد که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در پیامی توئیتری اعلام کرد، اسامی پایگاه‌های نظامی را که به افتخار ژنرال‌های کنفدراسیون نامگذاری شده، تغییر نخواهد داد.

ترامپ در حالی بر حفظ نمادهای نژادپرستانه در آمریکا پافشاری می‌کند که به دنبال قتل جورج فلوید شهروند سیاهپوست این کشور، موجی از اعتراض‌های ضدنژادپرستی سراسر آمریکا را فراگرفته است و معترضان خشمگین در چند شهر به نمادهای دوران کنفدراسیون حمله کرده‌اند؛ در برخی از شهرها نیز خود مقام‌ها، حذف این نمادها از چهره شهر را آغاز کرده‌اند.

مدت کوتاهی پیش از انتشار نامه پلوسی، انجمن ملی مسابقات اتومبیل‌رانی آمریکا نیز اعلام کرد که نمایش پرچم‌های کنفدراسیون را در جریان مسابقات خود ممنوع خواهد کرد.

از آنجا که رئیس‌ مجلس نمایندگان آمریکا به طور مستقیم صلاحیت صدور دستور برچیده شدن ۱۱ تندیس متعلق به چهره‌های کنفدراسیون از ساختمان کنگره را ندارد، در نامه‌ای به کمیته‌های مشترک مجلس سنا و نمایندگان، از آنها خواسته است که رای به حذف این مجسمه‌ها بدهند.

پلوسی پیش از این در سال ۲۰۱۷ میلادی نیز پس از برگزاری اعتراض‌های ضدنژادپرستی در شهر شارلوتزویل ایالت ویرجینیا که با مداخله راست‌گرایان افراطی دست‌کم سه کشته و بیش از ۳۰ زخمی برجا گذاشت، خواستار حذف این مجسمه‌ها از ساختمان کنگره شد اما جمهوریخواهان کنگره با آن مخالفت کردند.

قتل جورج فلوید سیاهپوست آمریکایی توسط پلیس این کشور موجی از اعتراض‌های گسترده خیابانی را در سراسر آمریکا به دنبال داشته است.

در حالی که بیش از دو هفته از قتل این شهروند سیاهپوست به دست پلیس سفیدپوست شهر مینیاپولیس ایالت مینه‌سوتا می‌گذرد، اعتراض‌های سراسری در آمریکا و دیگر کشورها و محکومیت‌های جهانی همچنان ادامه دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی