اکتشافات معدنی در روستای غوری شهرستان نی‌ریز و خواست روستاییان


اکتشافات معدنی در روستای غوری شهرستان نی‌ریز و خواست روستاییان

شیراز - ایرنا- بر اساس مجوز مطالعات اکتشافی پهنه بهرام گور شهرستان نی ریز در استان فارس و توافقنامه وزارت صمت و سازمان حفاظت محیط زیست ، مطالعات معدنکاوی و اکتشاف در این منطقه انجام می‌گیرد ، طی روزهای گذشته برخی از اهالی روستای غوری شهرستان نی‌ریز با اجتماع در محل معادن یاد شده مانع از تداوم کار اکتشاف و معدنکاوی شدند.

روستاییان غوری از توابع شهرستان نی ریز با اجتماع و جلوگیری از فعالیت اکتشاف در معدن آهن در منطقه حفاظت شده بهرام گور خواستار تامین حقوق اهالی بومی و ساکنان این روستا شدند و با دخالت ماموران انتظامی این اجتماع به صورتی مسالمت آمیز پایان یافت.

حمید ظهرابی مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس روز جمعه به خبرنگار ایرنا گفت: این فعالیت های اکتشاف مربوط به مجوز مطالعات اکتشافی پهنه بهرام گور است که بر اساس توافقنامه وزارت صمت و سازمان حفاظت محیط زیست مقرر بوده نسبت به حفر گمانه با هدف ارزیابی دقیقتر ذخایر معدنی در منطقه انجام گیرد .

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس خاطر نشان کرد: روستاییان مطالبه پرداخت حقوق عرفی مرتع داران را می کنند ، بر اساس توافق وزارت صمت و سازمان حفاظت محیط زیست قرار بود در۶ پهنه اکتشافی مطالعات توسط ایمیدرو انجام شود .

وی ادامه داد: این تصمیمات اخیرا مجددا بازنگری شده و در سه پهنه اجازه مطالعات صادر گردیده و سه نیز پهنه حذف شده است ، در سال ۹۴ تفاهم نامه ای بین سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت صمت برای مطالعات اکتشافی در ۶ پهنه صادر شده بود که در راستای تعامل طرفین سه پهنه که حساسیت کمتری از نظر زیستگاهی دارند اجازه تکمیل مطالعات اکتشافی توسط سازمان حفاظت محیط زیست صادر گردیده است.

بر اساس نتایج اکتشافات ایمیدرو در پهنه‌های اکتشافی کشور، فاز شناسایی ۱۰۰ درصد پهنه ها به اتمام رسیده و در برخی از این پهنه ها، فاز پی جویی و اکتشافات عمومی نیز پیشرفت هایی را طی کرده است. ۲۲ پهنه اکتشافی در استان های فارس ، گلستان، مرکزی، خراسان جنوبی، کردستان، سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، زنجان، آذربایجان شرقی و کرمانشاه واقع هستند که فاز شناسایی آنها پایان یافته است.

اکتشافات معدنی در روستای غوری شهرستان نی‌ریز و خواست روستاییاناجتماع برخی ساکنان روستای غوری در محل فعالیت‌های اکتشاف معدن

اکتشاف پهنه های مذکور از سوی وزارت صنعت،معدن و تجارت یا سازمان های صنعت، معدن و تجارت استان های مربوطه به ایمیدرو محول شده است. مساحت کل پهنه ها ۲۵۴ هزار و ۷۸۹
کیلومتربع و جمع کل محدوده‌های امیدبخش ۴۴۰ محدوده است.

ایمیدرو متولی راهبری توسعه، توانمندسازی و رقابت پذیری بخش معدن و صنایع معدنی است و ماموریت تبدیل منابع و محصولات این بخش به ثروت پایدار کشور را دارد.

شهرستان نی‌ریز در فاصله ۲۱۷ کیلومتری جنوب شرق شیراز در استان فارس قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی