تولید بالغ بر یک میلیون اصله نهال توت/ توزیع 35 درصد تخم نوغان کشور در گیلان


تولید بالغ بر یک میلیون اصله نهال توت/ توزیع 35 درصد تخم نوغان کشور در گیلان

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور، وی از عقد قرارداد تولید یک میلیون و 115 هزار اصله نهال توت در سطح هفت استان تا اسفندماه امسال خبر داد و گفت: گیلان با 400 هزار اصله نهال توت بیشترین سهم را در تولید دارد.

عدیل سروی در گفت وگو با ایسنا، سال ۹۹ را سال خوبی برای نوغانداری کشور دانست و اظهار کرد: علیرغم اینکه با شرایط متاثر از ویروی کرونا در تامین، توزیع و پرورش کرم ابریشم مواجه بودیم، اما میزان توزیع تخم نوغان در سطح کشور طی دو سال گذشته از ۲۵ هزار و ۷۱۰ جعبه به ۴۶ هزار و ۱۰۰ جعبه رسیده که بیشترین میزان توزیع تخم نوغان طی ۱۲ سال اخیر است.

وی با بیان اینکه تعداد بهره برداران کشور از ۱۷ هزار و ۵۰۰ خانوار به ۲۹ هزار و ۵۰۰ خانوار طی امسال رسید، تصریح کرد: از ۹۸۰ تن تولید پیله تر ابریشم در سال ۹۷ به ۱۳۸۵ تن در سال ۹۸ رسیدیم و پیش بینی می شود با توزیعی که امسال در سطح کشور اتفاق افتاده، ۱۶۵۰ تن پیله تر ابریشم تولید کنیم. میزان خوداتکایی صنعت فرش و منسوجات ابریشمی به تولید داخل نیز از ۲۸ درصد به ۴۸ درصد خواهد رسید.

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور، با اشاره به جایگاه ممتاز و رفیع استان گیلان به عنوان مهمترین تولیدکننده پیله ابریشم طی سالیان دور، گفت: امسال ۱۶ هزار و ۱۰۰ جعبه تخم نوغان در گیلان توزیع شده که معادل ۳۵ درصد توزیع تخم نوغان در کشور است؛ البته ۱۱ هزار و ۴۵ جعبه در سال ۹۷ و ۱۳ هزار و ۸۰۰ جعبه در سال ۹۸ توزیع شده که افزایش ۱۶ درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می دهد.

سروی، با بیان اینکه میزان تولید پیله تر ابریشم در گیلان از ۴۰۵ تن در سال ۹۷ به ۴۸۰ تن در سال ۹۸ رسیده است، خاطرنشان کرد: برداشت پیله تر ابریشم از ۲۰ خرداد آغاز شده و انتظار داریم به ۵۴۰ تن در گیلان برسد.

وی قیمت مصوب شورای اقتصاد برای خرید تضمینی پیله تر ابریشم طی سال جاری را به ازای هر کیلو ۳۳ هزار تومان دانست و یادآور شد: معمولا قیمت بازار از قیمت تضمینی بالاتر است، اما امسال شاهد رشد ۵۶ درصدی قیمت تضمینی نسبت به سال گذشته هستیم که موجب تحریک بازار و افزایش قیمت شده و به نفع نوغانداران است.

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور، با تاکید بر لزوم افزایش حمایت های دولتی از بیمه پرورش کرم ابریشم، عنوان کرد: خوشبختانه حمایت دولت طی امسال دو برابر شده و حق بیمه به ازای هر جعبه تخم نوغان از ۴۶ هزار و ۵۰۰ تومان به ۹۲ هزار تومان رسیده است. همچنین دولت به ازای هر جعبه خسارت دیده ۲۴۰ هزار تومان پرداخت خواهد کرد که قبلا ۱۲۰ هزار تومان بود.

وی برگ توت را تنها منبع تغذیه کرم ابریشم دانست و اضافه کرد: باید توتستان های کشور را به اندازه کافی توسعه دهیم، زیرا طی سال های گذشته بخشی از توتستان ها به واسطه شرایط اقتصادی از بین رفته است؛ البته در چند سال اخیر شاهد مراجعه کشاورزان برای تامین نهال توت هستیم.

سروی، با تاکید بر لزوم تامین نهال توتستان های جدید و نوسازی توتستان های فرسوده، افزود: باید قلمه های مربوط به نهال های اصلاح شده را به اندازه کافی تولید کنیم. مزرعه آهنگرکلاه مازندران تنها مزرعه نهال توت ما بود، اما اکنون مزرعه ۵۲.۵ هکتاری فومن را در اختیار مرکز توسعه نوغانداری کشور قرار دادیم.

وی از عقد قرارداد تولید یک میلیون و ۱۱۵ هزار اصله نهال توت در سطح هفت استان تا اسفندماه امسال خبر داد و گفت: گیلان با ۴۰۰ هزار اصله نهال توت بیشترین سهم را در تولید دارد. با برداشت این نهال ها شاهد یک جهش تولید واقعی در حوزه نوغانداری خواهیم بود، زیرا شش برابر میانگین سال های گذشته است و علاوه بر حفظ محیط زیست، موجب پایداری تولید خواهد شد.

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور، با اشاره به شناسایی هفت واریته برتر جهانی برای کاشت نهال در اقلیم های مختلف کشور، ادامه داد: این ژرم پلاسم ها تا سه برابر تولید برگ توت را افزایش می دهند.

سروی، صنعت ابریشم از تولید تخم نوغان تا پرورش کرم و نخ کشی و نهایتا صنایع دستی را یک زنجیره کامل و عالی دانست و اظهار کرد: بیشترین تولید پیله ابریشم در گیلان اتفاق می افتد، اما در مرحله نخ کشی با خلاء مواجه هستیم و لذا در راستای پروژه های اقتصاد مقاومتی، راه اندازی ۱۵ ابریشم کشی خانگی را پیش بینی کردیم. به ازای هر یک از این واحدهای ابریشم کشی نیز ۲۰۰ میلیون تومان سرمایه ثابت و در گردش تخصیص می یابد.

وی خواستار تکمیل زنجیره صنعت ابریشم در استان و استفاده حداکثری از ارزش افزوده این محصول شد و تصریح کرد: کاهش تعرفه واردات نخ ابریشم از ۲۰۰ درصد در سال ۸۰ به ۱۰ درصد، آسیب جدی به نوغانداری وارد کرد لذا با حمایت دولت این تعرفه از ۱۰ درصد به ۲۶ درصد افزایش یافته و انتظار داریم به ۴۰ درصد برسد.

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور، با اشاره به نیاز ۵۵۰ تنی صنعت به نخ ابریشم، یادآور شد: پیش بینی می شود با جهش تولید امسال، ۷۰ تن واردات نخ ابریشم کاهش یابد. اگر به پیله های داخلی توجه نکنیم، صنعت فرش ما با نخ ابریشم های مصنوعی وارداتی آسیب خواهد دید.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی