جابه جایی روستای شاه‌پسرمرد نیازمند کار کارشناسی است


جابه جایی روستای شاه‌پسرمرد نیازمند کار کارشناسی است

بوشهر-ایرنا- فرماندار دشتستان استان بوشهر گفت: جابه جایی روستای شاه پسرمرد بخش بوشکان این شهرستان نیاز به کار کارشناسی دارد.

فتح الله نوروزی روز شنبه در حاشیه نشست بررسی مشکلات روستای شاه پسرمرد در جمع خبرنگاران افزود: باید با کار کارشناسی و پس از بررسی‌های لازم نسبت به جابه جایی روستای شاه پسرمرد تصمیم گیری شود.

وی بیان کرد: اولویت فرمانداری در این موضوع رفاه حال ساکنان روستا و فراهم شدن زمینه ارائه خدمات مطلوب و شایسته به آنان است.

نوروزی ادامه داد: در نشست با شورا و دهیاری روستای شاه‌پسرد چند خواسته نیز از سوی آنها مطرح شد که بصورت آنی برای حل آنها تصمیم‌گیری شد.

انتقال روستای شاه‌پسرد به پایین کوه‌ سیاه تاکنون در چندین مرحله مطرح شده که با مخالفت ساکنان روستا به ثمر ننشسته است.

استقرار این روستا در قله کوه باعث شده تا به دلیل نبود زمینه دسترسی امکان توسعه این روستا نیز فراهم نباشد.

حجت الاسلام محمدرضا اسماعیل پور مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان بوشهر نیز پیش از این گفته بود: خطر رانش زمین پرزائرترین بقعه متبرکه امامزاده محمد فیروز (ع) این استان در شهرستان دشتستان را تهدید می‌کند که با توجه به قرار گرفتن این امامزاده در قله کوه و خطر رانش زمین در محدوده این بقعه متبرکه از کارشناسان دعوت شده تا در مورد انتقال و یا پایین آوردن سطح محل قرارگیری مقبره تصمیم گیری کنند.

امامزاده شاه محمد فیروز معروف به شاه پسر مرد (ع) مدفون درقله کوه اسود منطقه بوشکان در نزدیکی روستایی به نام 'شاه پسر مرد ' است.
علت آنکه آن حضرت به شاه پسرمرد معروف شده نیز آن است هنگامی که آن حضرت باتفاق چند تن ازهمراهان خود به دست دشمن اسیر و به حضور فرمانده لشکر آورده شدند، فرمانده لشکر نام و نشان آن حضرت را از وی جویاشد و حضرت از ذکر و نام نشان خود امتناع ورزید و با این کار فرمانده را خشمگین کرد.
افسران و نگهبانان سپاه چون فرمانده خود را خشمگین یافتند اظهار داشتند که ایشان بچه است، از تقصیرات وی درگذرید و از کشتن او صرف نظر کنید زیرا با کمی سن تشخیص نمی‌دهد و الا از گفتن نام خویش خودداری نمی‌کرد.
فرمانده که مردی سنگدل و کینه توز بود از نافرمانی آن حضرت متغیر شد و با عصبانیت می‌گوید، شما می خواهید از این «شاه پسر مرد» دفاع کنید؟ لذا با خشم و غضب دستور داد تا فوری جلاد سر او را از تن جدا کند.
به همین دلیل حضرت را به شاه پسرمرد مشهور دانستند و این لقب برای او باقی ماند.
مقبره غضنفر السلطنه برازجانی از مبارزان ضد استعماری جنوب نیز در فاصله‌ای چند متری و با ارتفاعی پایین تر نسبت به مقبره امامزاده شاه محمد فیروز (ع) واقع شده است.
مسیر دسترسی به این امامزاده از مرکز استان بوشهر به سمت شهر اهرم و سپس بخش بوشکان است.
وجود خانه‌هایی سنگی و منظره‌های طبیعی کوه و پلنگ سنگی از دیگر عواملی است که علاوه بر جنبه معنوی به ظرفیت گردشگری این بقعه افزوده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بوشهر

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جلب توجه این استایل ساده نانسی عجرم+ عکس