1.5 هکتار از مراتع سمیرم طعمه حریق شد


1.5 هکتار از مراتع سمیرم طعمه حریق شد

اصفهان- ایرنا - مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان از وقوع آتش‌سوزی در 1.5 هکتار از مراتع تنگ مسی قلعه مختار خان بخش حنا سمیرم در روز شنبه خبر داد و گفت: این حریق به دلیل بی‌احتیاطی مرتعداران اتفاق افتاده است.

منصور شیشه‌فروش در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: حدود ساعت ۱۱ امروز وقوع حریق در مرتع یادشده سمیرم گزارش شد که با اطلاع‌رسانی به‌موقع و تلاش تیم‌های حفاظت منابع طبیعی و عوامل آموزش دیده منطقه‌ای این حریق، کنترل و در مدت ۲ ساعت اطفا شد.

حنا در فاصله ۲۸ کیلومتری مرکز سمیرم و این شهرستان در ۱۶۰ کیلومتری جنوب غربی اصفهان واقع شده است.

وی ادامه داد: روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هفته گذشته وقوع حریق در نیم هکتار از مرتع‌های منطقه وَنک سمیرم، نیم هکتار از مراتع مسعود آباد و نیم هکتار از مراتع منطقه حنا در سمیرم گزارش شد که با اطلاع‌رسانی به‌موقع و تلاش تیم‌های محلی و عوامل آموزش دیده منطقه‌ای این حریق، کنترل و در مدت یک ساعت اطفا شد.

شیشه فروش با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تا کنون حدود هفت فقره آتش‌سوزی در مراتع شهرستان‌های سمیرم، نطنز، فریدونشهر و شاهین‌شهر و میمه رُخ داد، افزود: دلیل وقوع این حادثه‌ها بی‌احتیاطی گردشگران، مرتعداران و دامداران است.

وی از مردم خواست با مشاهده آتش در مراتع و عرصه‌های زیست محیطی، آن را در اسرع وقت به شماره‌های ۱۱۲ هلال احمر یا ۱۵۰۴ فرماندهی یگان حفاظت منابع طبیعی اطلاع دهند.

حدود ۲ میلیون هکتار از اراضی مرتعی استان، مستعد آتش‌سوزی است که بیشتر آن در شهرستان‌های غربی و جنوبی قرار دارد و به همین دلیل مدیریت بحران استانداری اصفهان از سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور درخواست کرد تا ۲ پایگاه دائمی اطفای حریق در این مناطق ایجاد کند.

۹۵ درصد از عوامل آتش سوزی در مراتع، انسانی و ناشی از غفلت گردشگران، ساکنان و دامداران است.

سال گذشته ۲ فقره آتش سوزی در ۲.۵ هکتار از جنگل‌های فریدونشهر، حدود ۶۰ آتش‌سوزی در ۲۴۰ هکتار از مراتع و ۱۱ آتش‌سوزی در ۱۸۱ هکتار از عرصه‌های زیست محیطی استان اتفاق افتاد.

استان اصفهان ۱۰.۷ میلیون هکتار مساحت دارد که بیش از ۹۰ درصد آن معادل ۹.۸ میلیون هکتار را عرصه‌های طبیعی و ملی تشکیل می‌دهد و از این میزان حدود یکصد هزار هکتار جنگل، ۶ میلیون هکتار مرتع و سه میلیون هکتار بیابان است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی