همت بخش خصوصی برای تحقق جهش تولید


همت بخش خصوصی برای تحقق جهش تولید

کرج - ایرنا - تحقق شعار سال با مشارکت جدی بخش خصوصی محقق می شود و در استان البرز بخش خصوصی بخش کشاورزی پای به میدان گذاشته است تا به منویات مقام معظم رهبری عمل کند.

استان البرز با جمعیتی حدود سه میلیون نفر و گستره پنج هزار و ۸۰۰ کیلومتر مربع به لحاظ وسعت کوچکترین استان کشور است و با وجود سهم اندک و حدود سه درصدی بخش کشاورزی در اشتغال استان، به خاطر داشتن مراکز متعدد علمی و تحقیقاتی کشاورزی قطب‌ پژوهش کشاورزی ایران محسوب می‌شود.

فعالیت مراکز عمده علمی تحقیقاتی و اجرایی وزارت جهاد کشاورزی و دانشگاه تهران در استان البرز مانند پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران (با حدود ۱۰۶ سال قدمت) ، موسسه تحقیقات علوم دامی، موسسه تحقیقات، اصلاح وتهیه نهال و بذر، پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی ایران، بانک ملی ژن گیاهی ایران، موسسه علمی آموزشی و کشاورزی امام خمینی (ره) ، موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی ، موسسه تحقیقات خاک و آب و معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی از جمله مراکز علمی و تحقیقاتی مهم کشور هستند که در استان البرز استقرار دارند.

به گفته مسوولان و پژوهشگران این مراکز و موسسات با اینکه هنوز بخش عمده ای از کشاورزی ایران به صورت سنتی است و به علت کاهش اطلاعات بهره برداران هنوز کشاورزی کشور به تراز واقعی خود نرسیده اما اگر فعالیت های تحقیقاتی پژوهشگران پرتلاش کشور نبود امروز و دراین شرایط تحریم رمق از منبع اصلی تامین غذای کشور بریده می شد و تاب آوری در مقابل تحریم ها به کمترین سطح خود می رسید.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کرج نیز می گوید: با اینکه این شهرستان نه تنها در سطح کشور بلکه در سطح استان سهم بسیار کمی از وسعت اراضی کشاورزی را به خود اختصاص داده ولی پتانسیل وجود این مراکز در کرج،‌ این شهرستان را به قطب علمی کشاورزی کشور تبدیل کرده است.

اسماعیل صارمی روز شنبه در تور رسانه ای که به مناسبت هفته جهاد کشاورزی برگزار کرد و در روز رسانه ای بخش کشاورزی کرج، اصحاب رسانه از واحدهای تولیدی و دانش بنیان بازدید کردند، افزود: وجود این مراکز باعث شده تا نه تنها کارشناسان این بخش بلکه بهره برداران با استفاده از علوم روز دنیا بتوانند بهترین و با کیفیت ترین محصولات را تولید کنند.

وی در بازدید از یک مزرعه تحقیقاتی پژوهشی اظهار داشت: در زمینه تحقیقاتی برای بالابردن عملکرد و راندمان تولید گندم، جو و ذرت اقدامات مهمی دنبال شده است.

صارمی ادامه داد: هدف این است که کشاورزان پیشرو در بخش تولید با ارقام جدید آشنا شوند و بتوانند سطح و عملکرد تولید را بالا ببرند.

وی اضافه کرد: در قالب کارهای تحقیقاتی انجام کشت های مقاوم در برابر سرما و گرما، آفات و بیماری ها و کم آبی مدنظر است.

وی بیان کرد: حدود ۴هزار هکتار سطح اراضی زراعی شهرستان کرج است که تولیدسالانه گندم و جو و ذرت در این اراضی برابر ۱۰۵ هزار تن است.

صارمی تاکید کرد: استان البرز به لحاظ کارهای تحقیقاتی در زمینه تولید گندم، جو و یا ذرت رتبه نخست را در کشور دارد اما به لحاظ تولید چون سطح کشت کمتری نسبت به دیگر استان ها دارد، رتبه تولیدی ما در جایگاهی پایین تر قرار می گیرد ولی با همین سطح تولید پاسخگوی نیاز استان هستیم.

خودکفایی در واکسن های اصلی دام و طیور با همت بخش خصوصی

وی در ادامه و در جریان بازدید از یک واحد دانش بنیان سازنده واکسن های دام و طیور بیان کرد: این مجموعه از سال ۷۳ در ماهدشت شهرستان کرج فعال است و ۳۰ تا ۳۵ درصد نیاز کشور در این زمینه را تامین می کند.

صارمی افزود: به گفته مدیر فنی این شرکت ۴ نوع واکسن طیور مشتمل نیوکاسل، آنفلوآنزا، گامبورو و مخلوطی از این واکسن ها در این مجموعه تولید می شود و تولید سال گذشته واکسن طیور آن برابر ۵۸۰ میلیون دز بوده است.

وی عنوان کرد: واکسن های دامی تولیدی در این مجموعه نیز مشتمل بر واکسن "تب برفکی" و هچنین واکسن طاعون نشخوارکنندگان کوچک یا "پی.پی .آر" است که در این راستا سال قبل در زمینه واکسن تب برفکی این شرکت تولیدی برابر ۴ میلیون دز داشته است.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان کرج بیان کرد: این شرکت دانش بنیان اخیرا ۲ پروژه نوآوری و طرح توسعه را برای تامین نیاز کشور به این واکسن ها در خصوص واکسن آنفلوآنزای حاد پرندگان و تب برفکی در این اجرایی کرده است.

به گفته وی این طرح تا حدود یک ماه دیگر به بهره برداری خواهد رسید.

در این شرکت دانش بنیان که در منطقه ماهدشت کرج واقع شده، سالانه ۱۰ میلیون دز واکسن تب برفکی تولید می شود که نیاز کشور به این واکسن ۴۰ میلیون دز است که با بهره برداری از طرح توسعه تمام نیاز کشور در این واحد دانش بنیان تولید خواهد شد و حتی ظرفیت صادرات به کشورهای خارجی نیز فراهم می شود.

همچنین در طرح توسعه بخش تولید واکسن آنفلوانزای فوق حاد پرندگان ۸ میلیارد دز نیاز سالانه کشور است که فقط ۳ میلیارد آن در موسسه رازی و این شرکت دانش بنیان تولید می شود.

به گفته مسوولان این شرکت دانش بنیان با بهره برداری از طرح توسعه ضمن اینکه ۱۰۰ درصد نیاز کشور به این واکسن برطرف می شود حتی از طریق صادرات می توانیم سالانه ۴۰ میلیون دلار ارزآوری داشته باشیم.

ماهی سرا مدرن ترین واحد آبزی پروری در کشور

شرکت البرز کاسپین (ماهی سرا) نخستین مرکز تولید ماهی قزل آلا در کشور است که از سال ۱۳۳۹ تاسیس شده و تاکنون با موفقیت در زمینه تکثیر و پرورش مهی قزل آلا فعالیت دارد که تبدیل شدن به یک شرکت پیشرو در بخش آبزی پروری در ایران از اهداف فعالیت این شرکت است.

این مجموعه با سرمایه گذاری مالی بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان از سوی مالکین بخش خصوصی و بکارگیری تکنولوژی و سسیستم های مکانیزه و کنترل از راه دور به پیشبرد اهداف مدیریتی خود کمک زیادی کرده است و موفق به تولید ماهی با بهترین کیفیت شده است.

این مجموعه با استفاده از با بهره گیری از امکاناتی موفق شده تولید سالانه ۱۵ میلیون قطعه تخم چشم زده ماهی قزل آلا و صادرات آن به استان های دیگر شده است در حالیکه تا سال های اخیر حتی تخم چشم زده از خارج وارد می شد.

همچنین با همت مسوولان و کارشناسان این مجموعه تولید ماهی از ۱۲۰ تن به ۳۰۰ تن در سال رسیده است.

قرار است در آینده ای نزدیک پارک گردشگری آبزیان مجهز به رستوران دریایی در این مجموعه بهره برداری شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه البرز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی