نظرات نمایندگان درباره چالش‌های پیش‌روی آموزش و پرورش


نظرات نمایندگان درباره چالش‌های پیش‌روی آموزش و پرورش

تهران-ایرنا-تبدیل وضعیت معلمان حق‌التدریسی و سرباز معلم،اجرای سند تحول آموزش و پرورش،موضوعات مربوط به صندوق ذخیره فرهنگیان، آسیب‌های کرونا بر نظام‌آموزشی کشور از مهمترین مسائلی بود که نمایندگان در جلسه علنی امروز مجلس بر آن‌ها تاکید کردند.

جلال محمودزاده در جلسه علنی امروز یکشنبه مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی مشکلات مربوط به حوزه آموزش و پرورش که با حضور محسن حاجی میرزایی برگزار شد، گفت: متاسفانه بیشتر مدارس مناطق محروم تخریبی است و دانش آموزان در این مدارس مشغول به تحصیل هستند.

نماینده مردم مهاباد در مجلس افزود: چند سال قبل وقوع زلزله تلفات انسانی داشت یا این که حادثه روستای شین آباد پیرانشهر را شاهد بودیم که چطور دختران دانش آموز بی گناه دچار آسیب شدند؛ چرا باید مدارس دارای چنین سیستم گرمایشی غیر استانداردی باشند.

محمودزاده اضافه کرد: نیروهای خدمات و اداری آموزش و پرورش کمترین حقوق را دریافت می‌کنند و کاری برای استخدامشان نمی‌شود. بیشتر مدارس فاقد نیروهای خدماتی هستند و حتی اکثر هنرستان‌ها هم امکانات کارگاهی ندارند.

وی گفت: معلمان بلافاصله بعد از بازنشستگی با کاهش حداقل ۳ میلیون تومانی حقوق مواجه می‌شوند و نمی‌توانند امورات زندگی‌شان را بگذرانند. از طرف دیگر هنوز تکلیف تبدیل وضعیت معلمان حق التدریسی، نهضت سوادآموزی و سواد معلم مشخص نشده و اقدامی نمی‌شود.

نماینده مردم در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش باید برای تبدیل وضعیت معلمان حق التدریسی و سرباز معلم اقدام کند، گفت: آزمون گرفتن از معلمین نهضت ناعادلانه است و باید در اصلاح قانون معلمین نهضت تجدیدنظر شود.

محمودزاده اظهار داشت: به جای تمرکززدایی در تصمیم گیری ها به سمت تمرکز بیشتر می‌رویم و نیروهای دانشگاه فرهنگیان به طرز تبعیض آمیزی انتخاب می‌شوند. انتظار داریم از نیروهای متعهد و متخصص دانشگاه فرهنگیان استفاده شود.

چرا سند تحول اجرا نمی‌شود

نماینده کاشمر در مجلس شورای اسلامی هم در سخنانی درخصوص مشکلات و چالش‌های پیش روی وزارت آموزش و پرورش گفت: نباید در نحوه‌ برگزاری امتحان استخدامی بین نهضتی‌ها با سایر اقشار تفاوتی قائل شویم.

حجت‌الاسلام محمد نیک‌بین در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) مجلس با طرح این سوال که چرا باید حقوق یک بازنشسته فرهنگی کمتر از یک کارگر باشد، گفت: معلم ۲۰ سال کار کرده و آبرو دارد. حقوق بازنشسته باید ۱۰ درصد از کارمند کم باشد نه ۵۰ - ۶۰ درصد.

وی ادامه داد: تفاوت حقوق معلم با بقیه کارمندان وحشتناک است چرا که سند تحول اجرا نمی‌شود. مشکلات شاد و بی‌بند و باری در فضای مجازی به خاطر عدم اجرای سند تحول است.

نیک بین افزود: دولت به اجرای سند تحول اعتقادی نداشته بلکه به اجرای ۲۰۳۰ اعتقاد داشت متاسفانه معلمان تکریم نمی‌شوند معلمی که بعد از ظهر در اسنپ کار می‌کند نمی‌تواند معلم خوبی باشد. معلمان غیرانتفاعی با ۵۰۰ هزار تومان کار می‌کنند و این در حالی است که ما ۱۹۷ هزار کمبود معلم داریم.

نماینده مردم کاشمر در مجلس با بیان اینکه نباید در نحوه‌ برگزاری امتحان استخدامی بین نهضتی‌ها با سایر اقشار تفاوتی قائل شویم، گفت: مدارس ولجنک و باستی هیلز را با شهرهای دورافتاده مقایسه کنیم و عدالت را اجرا کنیم.

صندوق ذخیره فرهنگیان جولانگاه نیروهای سیاسی شده است

علی اکبر کریمی، نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی هم در سخنانی در خصوص چالش‌های وزارت آموزش و پرورش گفت: آموزش در کنار بهداشت و امنیت از مهم‌ترین کارهایی است که دولت‌ها موظف به انجام آن هستند. وضع نیروی انسانی در آموزش و پرورش و عدم تناسب روند بازنشستگی نیروها با جذب نیرو باید مورد توجه قرار گیرد.

وی یادآورشد: ما تعداد زیادی کمبود نیرو در حوزه آموزش داریم و در استان مرکزی نیز بیشترین کمبود در این حوزه وجود دارد که نیاز است مجوز استخدام بیشتری به استان داده شود.

نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: باید امکان جذب نیرو و حق‌التدریسی‌ها با تمام ضوابط اداری و استخدامی و دوره‌های توجیهی پیش از کار وجود داشته باشد

وی با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان باید مورد عنایت ویژه باشد،گفت:‌ صندوق ذخیره فرهنگیان امانت فرهنگیان در دست آموزش و پرورش است که متاسفانه جولانگاه نیروهای سیاسی شده بود. اجازه دخالت نیروهای فاسد در این امانت فرهنگیان را ندهید.

کریمی خاطرنشان کرد: ماشین‌سازی اراک از شرکت‌های تابعه صندوق ذخیره فرهنگیان بود که حالا جولانگاه نیروهای سیاسی است و لازم است پاکسازی شود.

۲۰۰ هزار معلم مدارس غیرانتفاعی از کرونا ‌آسیب دیده‌اند

سید محمدرضا میرتاج‌الدینی نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی هم بعد از اظهارات حاجی میرزایی، از راه اندازی شبکه شاد، ارائه آموزش های از طریق تلویزیون قدردانی کرد و گفت: وضعیت استخدام معلمان حق التدریسی براساس قانون سال ۹۷ باید هر چه سریعتر تعیین تکلیف شود.

وی با اشاره به ضرورت برگزاری دوره‌های آموزشی معلمان حق التدریس در تابستان افزود: برگزاری دوره های آموزشی معلمان حق التدریسی در تابستان امسال و همچنین تعیین تکلیف آنها در مهرماه در راستای اجرای قانون مصوب مجلس باید در دستور کار قرار گیرد، در غیر این صورت اجرای آن به سال آینده موکول شده و ما از وظیفه سوال از وزیر استفاده خواهیم کرد.

میرتاج الدینی با بیان اینکه نزدیک به ۲۰۰ هزار معلم در مدارس غیرانتفاعی در دوران کرونا آسیب دیده اند، از وزارت آموزش و پرورش درخواست کرد به عنوان متولی اصلی این حوزه، به وضعیت آنها رسیدگی کند.

نماینده تبریز در مجلس با تاکید بر لزوم تقویت و توسعه دانشگاه فرهنگیان گفت: با توجه به اینکه سیاست آموزش و پرورش تقویت دانشگاه فرهنگیان بود، از شما درخواست می کنیم هر چه سریعتر وعده خود را در این باره عملیاتی کنید.

وزارت آموزش و پرورش در اولویت نیست

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی هم در سخنانی اظهارداشت: در دولت آقای روحانی وزارت آموزش و پرورش در اولویت نیست، متاسفانه آموزش و پرورش حاشیه ای و فاقد اولویت است.

ابراهیم عزیزی با طرح این سوال که چرا باید آموزش و پرورش به عنوان مرکز تعلیم و تربیت ایرانی و اسلامی به جولانگاه جریان‌های سیاسی معلوم الحال تبدیل شود، خطاب به وزیر آموزش و پرورش گفت: چه پاسخی برای عزل و نصب های یک شبه دارید، چه حجتی داشتید فرزند شهیدی که مدیرکل آموزش و پرورش فارس بود را یک شبه برکنار و عناصر معلوم الحال را جایگزین وی کردید.

نماینده شیراز خطاب به وزیر آموزش و پرورش افزود: چه دلیلی برای تبعیض های ناروای خود دارید، سازمان دانش آموزی حیات خلوت چه کسانی شده است، امروز شاهد رانت خواری موسسات آموزشی هستیم، اگر جریان‌های سیاسی اجازه دادند وضعیت موسسات آموزشی را بررسی کنید.

عزیزی گفت: خبرهای بدی از دانشگاه فرهنگیان به گوش می رسد، چرا به دنبال دفاع از حقوق نیروهای خود نیستید، چرا نیروهای نهضتی باید احساس تبعیض کنند. انتظار داریم آموزش و پرورش در نظام اسلامی در اولویت باشد.

طرح رتبه بندی معلمان به طور کامل اجرا نشده است

انور حبیب‌زاده بوکانی هم ضمن قدردانی از تلاش‌های معلمان که با وجود کرونا آموزش را تعطیل نکردند، گفت: نیروی انسانی سالم و کارآمد محرک چرخ توسعه کشور است و تربیت این نیروها بر عهده آموزش و پرورش است و معلمان این وظیفه را بر دوش دارند.

نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: زمانی که معلمان دغدغه معیشت داشته باشند و حقوق آنان کفاف حداقل‌های زندگی آنها را ندهد چگونه انتظار تربیت نیروی انسانی کارآمد داشته باشیم؟

وی ادامه داد: طرح رتبه بندی فرهنگیان چند سالی است که تهیه شده تا دغدغه‌های معلمان را پوشش دهد اما دولت به طور کامل آن را اجرایی نکرده است. امروز آموزش و پرورش با کمبود نیروی انسانی و فضای آموزش مواجه است.

حبیب زاده بوکانی افزود: آموزش و پرورش برای جذب نیرو گروه‌های جدیدی را استخدام کرده است که حداقل حقوق به این افراد تعلق نمی‌گیرد و بیمه آنها ناقص بوده و در ایام تابستان و نوروز حقوق ندارند. وضعیت استخدام معلمان پیش دبستانی و نهضت سوادآموزی هم در هاله ای از ابهام است. امیدوارم وزیر آموزش و پروش با عنایت به اهمیت جایگاه آموزش در توسعه کشور به وضعیت فرهنگیان توجه کند.

شبکه شاد با پوشش کامل مناطق روستایی ادامه یابد

غلامرضا نوری قزلجه نماینده بستان آباد در مجلس شورای اسلامی هم با تشکر از وزیر آموزش و پرورش در راه اندازی شبکه تلویزیونی شاد برای و آموزش غیر حضوری گفت: امیدواریم این اقدام با پوشش کامل مناطق روستایی و توسعه آموزش غیر حضوری و اینترنتی ادامه داشته باشد.

وی افزود: باید از وزیر آموزش و پرورش در خصوص رتبه بندی معلمان که شروع خوبی داشته اما کماکان ایراداتی دارد تشکر کرد. موضوع دیگر اینکه آموزش و پرورش نباید به سمت خصوصی سازی حرکت کند چرا که فرزندان ملت امانت هستند.

نوری خطاب به وزیر آموزش و پرورش گفت: انتظار داریم در زمینه همسان سازی حقوق بازنشستگان، پرداخت پاداش، تبدیل وضعیت معلمان حق‌التدریس و آموزش‌های ضمن خدمت توجه شود.

نماینده بستان آباد با تاکید بر لزوم توجه به سه مولفه نیروی انسانی، توجه به فضاهای آموزشی و تجهیزات اظهار داشت: در هر سه مورد دچار کمبود بوده و در مناطق محروم نیز با کمبود نیروی انسانی مواجه هستیم، باید برای این مناطق در دانشگاه فرهنگیان سهمیه اختصاصی گنجانده شود تا نیروهای بومی در این مناطق ماندگاری بیشتر داشته باشند.

شاهد رشد قارچ‌گونه مدارس لاکچری و غیرانتفاعی هستیم

علی خضریان نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی هم پس از ارائه گزارش وزیر آموزش و پرورش در صحن مجلس گفت: حقوق شهروندی در مصادیق مختلف قابل جستجو است که آموزش و پرورش رایگان و با کیفیت برای همه کودکان و نوجوانان تا ورود آنها به دانشگاه یکی از اصلی‌ترین و زیربنایی‌ترین آن‌ها است که قانون اساسی بر این موضوع صحه گذاشته است.

وی افزود: در اصول و فصول مختلف قانون اساسی بر عدالت اجتماعی تاکید و حق آموزش رایگان برای همه قشرهای جامعه به رسمیت شناخته شده است، در بند دوم اصل سوم قانون اساسی دولت موظف است همه امکانات خود را برای آموزش و پرورش رایگان در تمام سطوح و تسهیل آموزش عالی به کار گیرد. در اصل ۱۹ مردم ایران از هر قوم و قبیله ای دارای حقوق مساوی هستند و رنگ، نژاد و زبان آن ها سبب امتیاز نیست.

خضریان اضافه کرد: در اصل ۲۰ قانون اساسی مقرر شده همه افراد اعم از زن و مرد یکسان حمایت شوند، اصل ۳۰ نیز تاکید بیشتری صورت گرفته ودولت موظف شده وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه فراهم کند. این در حالی است که هر روزه شاهد رشد قارچ گونه مدارس مختلف از جمله مدارس لاکچری و غیرانتفاعی به ویژه در مناطق بالانشین هستیم.

نماینده تهران در مجلس با تصریح این موضوع که هدف از تاسیس مدارس غیرانتفاعی کمک به آموزش و پرورش جهت گذر از پیک جمعیتی بود اما در حال حاضر این مدارس باعث آموزش متفاوت در سطوح مختلف مردم شده است، گفت: به رغم حضور بچه‌های باهوش در خانواده‌های کم توان به دلیل آموزش‌های متفاوت، درصد قبولی فارغ التحصیلان از مدارس خاص و به ویژه غیردولتی در آزمون‌ها افزایش چشمگیری یافته است.

خضریان ادامه داد: رتبه های برتر تمامی رشته‌ها در کنکور سراسری از فارغ التحصیلان مدارس غیرانتفاعی است، این مدارس از نظر مدیریتی و تشکیلاتی نیز باید مورد توجه قرار گیرد زیرا ارتباط مسئولان سابق و فعلی آموزش و پرورش موجب شده که صدای مردم درباره نرخ بالای دریافتی‌ها در مدارس غیردولتی به جایی نرسد.

وی همچنین با اشاره به مدارس غیر دولتی متعلق به انجمن حجتیه گفت: برخی تفکرات انحرافی مانند انجمن حجتیه با داشتن مدارس غیردولتی در آموزش و پرورش در حال تشکیلات سازی است، وزارت آموزش و پرورش باید اقدامات مناسبی درباره عدالت، شفافیت و تشکیلات سازی انجام دهد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا