قیمت لوازم خانگی چند درصد ارزان می شود؟


قیمت لوازم خانگی چند درصد ارزان می شود؟

پیروی توافقی که هفته قبل در سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان حاصل شد حداکثر افزایش قیمت تلویزیون تا 20 درصد و سقف افزایش لوازم خانگی دیگر تا 25 درصد باشد.

قیمت لوازم خانگی چند درصد ارزان می شود؟
به گزارش پول نیوز، به نظر می‌رسد که بالاخره بعد از چند ماه تاخیر، سقف افزایش قیمت لوازم خانگی مشخص شده است. طبق اعلام رئیس سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان، واحدهای تولیدی می‌توانند حداکثر تا سقف ۲۵ درصد، قیمت‌های خود را افزایش دهند. برای پیگیری بیشتر این موضوع با رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی به گفتگو نشستیم.

قیمت مصوب لوازم خانگی معمولاً ابتدای هرسال تعیین و اعلام می‌شود اما امسال چنین نشد. تولیدکنندگان چند بار اقدام به افزایش قیمت محصولات خود کردند. این اقدام غیرقانونی به شمار می‌آید اما نمایندگان مختلف صنایع تولیدکنندگان دلیل اصلی این وضعیت را تاخیر سازمان حمایت در تعیین قیمت‌های سال جدید می‌دانند. به اعتقاد آنها قیمت جدید لوازم خانگی مدت‌ها قبل باید تعیین و مصوب می‌شد چون تولیدکنندگان فولاد از ابتدای سال جاری اقدام به افزایش قیمت ورق فولادی کرده‌اند. به‌هرحال این اتفاق افتاد و سقف افزایش قیمت لوازم خانگی دیروز اعلام شد.

افزایش قیمت ۲۰ تا ۲۵ درصدی
آیا می‌توان انتظار داشت که قیمت لوازم خانگی کاهش یابد؟ مرتضی میری، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در پاسخ به این سوال خبرنگار گفت: «پیروی توافقی که هفته قبل در سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان حاصل شد قرار شد که حداکثر افزایش قیمت لوازم خانگی ۲۵ و سقف افزایش قیمت تلویزیون ۲۰ درصد باشد. ثبت قیمت‌های جدید شروع شده است. به‌این‌ترتیب فکر می‌کنم شاهد کاهش تقریباً ۱۰ درصدی قیمت‌ها باشیم».

وی در ادامه افزود: «بخشی از گرانی لوازم خانگی به گرانی مواد اولیه و شرکت‌هایی مثل تولیدکنندگان فولاد و مس مربوط می‌شود. دراین‌باره باید به بعضی موضوعات رسیدگی کرد. به‌عنوان‌مثال گفته می‌شود که ۳۰ درصد ورق فولاد در بورس و مابقی از طریق نامه‌نگاری و رابطه خریدوفروش می‌شود. این دست‌ها باید کوتاه شود. از آقای مدرس خیابانی می‌خواهیم که دست واسطه‌ها کوتاه شود تا ورق فولادی به دست تولیدکننده واقعی برسد. بر خود کارخانجات هم باید نظارت شود چون آنها هم ممکن است ورق خود را در بازار به فروش برساند. تولید اگر به صرفه نباشد تولیدکننده ممکن است ورق خام را در بازار بفروشد. متاسفانه ۴۰ سال از انقلاب گذشته است ولی بعضی مسائل این چنینی هنوز حل نشده‌اند. وقتی واردات ممنوع نشده بود بعضی کارخانجات، اقلامی مثل ترموستات را وارد و به نرخ آزاد در بازار می‌فروختند. باید به این فرهنگ پایان داده شود. کل زنجیره از تولید ماده خام تا تولیدکننده و مصرف‌کننده باید مورد نظارت قرار گیرند. فعلاً در شرایط تحریم هستیم، زمانی که وضعیت به حالت عادی برگشت؛ نیازی به قیمت‌گذاری و کنترل نخواهد بود و بازار و عرضه و تقاضا خودبه‌خود وضعیت را کنترل می‌کنند. این کار در شرایط کنونی ممکن نیست یعنی بازار نمی‌تواند شرایط را تنظیم کند. باید توجه داشت که در شرایط تحریم و کمبود نمی‌توان از کنترل و نظارت، خودداری کرد».

موضوعی مهم‌تر از قاچاق
وی در ادامه افزود: «منکر مضر بودن قاچاق نیستیم ولی موضوع مهم‌تر وجود کالای تقلبی در بازار است. کالای قاچاق دست‌کم یک کالای واقعی و اصل است. به‌عنوان‌مثال بازار پر از جاروبرقی تقلبی شده است. این اتفاق در مورد ماشین لباسشویی هم می‌افتد. بعضی مواقع حتی کارشناسان هم متوجه تقلبی بودن کالا نمی‌شوند. معتقدم که اولویت اصلی ما باید پایان دادن به حضور جنس فیک در بازار باشد. برخورد باید به حدی شدید باشد که فرد متخلف دیگر تخلف خود را تکرار نکند. نباید به شناسایی کالای تقلبی در مغازه‌ بسنده کرد. باید ریشه را پیدا کرد و خشکاند. وقتی تولید ماشین لباسشویی ۱۲ میلیونی برای تولیدکننده متقلب فقط ۴ میلیون هزینه دارد جریمه دردی را دوا نخواهد کرد».

مرتضی میری ادامه به مردم توصیه کرد: «از فروشگاه‌های مجاز خرید کنید. فقط زمانی در فضای مجازی خرید کنید که اعتماد کامل داشته باشید چون این اتفاق بیشتر در فضای مجازی می‌افتد. از طرف دیگر باید کمی صبر کرد تا موضوع شناسه و کد رهگیری و سامانه گارانتی تکمیل شود. به نظر من اگر این اتفاق بیفتد می‌توان معضل کالای تقلبی را برطرف کرد. در این صورت مردم با وارد کردن کد ستاره ۴ ستاره ۷۷ مربع می‌توانند کالای تقلبی را به راحتی تشخیص دهند».

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید