ثروتمندترین ورزشکار زن دنیا کیست؟ +عکس


ثروتمندترین ورزشکار زن دنیا کیست؟ +عکس

نائومی اوزاکا تنیسور 22 ساله ژاپنی در یک سال 37 میلیون دلار درآمد داشته و به پردرآمدترین ورزشکار زن تاریخ تبدیل شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، زمانی که سرنا ویلیامز در سال1999برنده نخستین گرنداسلم زندگی حرفه‌ای خود شد، نائومی اوزاکا تنها یک سال داشت. 19سال بعد، اوزاکا در فینال اوپن آمریکا ویلیامز را شکست داد تا برنده نخستین عنوان اصلی خود در تنیس شود. این بازی یکی از جنجالی‌ترین بازی‌های تاریخ معاصر تنیس بود و داور 3بار به ویلیامز اخطار داد. حالا اوزاکای 22ساله یک‌بار دیگر رقیب افسانه‌ای خود را شکست داده‌ اما نه در زمین تنیس؛ تنیسور جوان ژاپنی بیشتر از ویلیامز و هر ورزشکار زن دیگری در یک سال گذشته درآمد داشته و به پردرآمدترین ورزشکار زن تاریخ تبدیل شده است.

به گزارش فوربس، اوزاکا در 12ماه گذشته 37.4میلیون دلار جایزه و حق بازی گرفته که 14میلیون بیشتر از سرنا است. او با این درآمد، رکورد بیشترین درآمد سالانه را هم از ماریا شاراپوا گرفته که پیش از این در سال2015موفق شده بود 29.7میلیون دلار در یک سال درآمد داشته باشد. اوزاکا در میان 100ورزشکار پردرآمد جهان در رتبه29قرار دارد درحالی‌که ویلیامز در رتبه33است. این نخستین بار از سال2016میلادی است که دو ورزشکار زن در لیست 100ورزشکار پردرآمد جهان گرفته‌اند.

دیوید کارتر استاد تجارت ورزش در دانشگاه یو‌اس‌سی می‌گوید: «برای آنها که بیرون دنیای تنیس هستند، اوزاکا یک چهره تازه با یک داستان جذاب است. این را به جوان بودن و دو فرهنگی بودن (اوزاکا ژاپنی است اما در آمریکا بزرگ شده و زندگی می‌کند) او اضافه کنید و نتیجه، ظهور یک نماد بازاریابی ورزشی جهانی خواهد بود.» ظهور اوزاکا، پایانی بر حکمرانی 4ساله ویلیامز خواهد بود. او با 18میلیون دلار به صدر لیست پردرآمدترین ورزشکاران رسید و درآمدش در نهایت از مرز 29میلیون دلار گذشت. قهرمان 23گرنداسلم دنیا در طول زندگی حرفه‌ای خود، بیش از 300میلیون دلار درآمد از جوایز و حق بازی داشته است.

رسیدن اوزاکا به صدر جدول، نتیجه ترکیب همزمان چند عامل بوده است. او ابتدا خودش را در زمین ثابت کرد و دو گرنداسلم متوالی را کسب کرد (2018اوپن آمریکا، 2019اوپن استرالیا). این کیفیت فنی به اضافه میراث متفاوت او - نائومی از مادری ژاپنی و پدری هائیتیایی- آمریکایی متولد شده است- خیلی زود او را در میان تمام تنیسورهای دنیا متفاوت کرد. او همچنین وقتی که فقط 20سال داشت قهرمان یک گرنداسلم شد و شخصیتی بسیار «باحال» و دوست‌داشتنی داشت. ریشه‌های اوزاکا بخش مهمی از جایگاه فعلی او هستند. او در ژاپن به دنیا آمد. وقتی که سه ساله بود، ‌همراه با خانواده‌اش به آمریکا آمد و در لانگ آیلند مستقر شد و بعد به فلوریدا رفت. خواهر بزرگ‌تر او ماری هم یک تنیسور حرفه‌ای است. او در سال2014یک‌ماه قبل از تولد 16سالگی‌اش رسما یک تنیسور حرفه‌ای شد. 2سال بعد به جمع 40تنیسور برتر اتحادیه تنیس زنان رسید و نخستین جام خود را در سال2018در ایندین‌ولز برنده شد. 12ماه بعد، او نخستین بازیکن ژاپنی شد که قهرمان یک گرنداسلم شده و نخستین تنیسور تاریخ آسیا شد که به رتبه اول رنکینگ تنیسورهای زن دنیا می‌رسد.

اوزاکا تابعیت دوگانه داشت اما در آستانه المپیک2020توکیو که به‌خاطر کرونا به 2021موکول شده، در اقدامی خردمندانه تابعیت ژاپنی را برای بازی‌های رسمی برگزید. این تصمیم، او را به انتخاب جذاب‌تر اسپانسرهای المپیک مثل تروتکت ‌اند گمبل، نیپون ایرویز و نیسان تبدیل کرد و این شرکت‌ها با او قراردادهای تجاری امضا کردند تا از او برای بازاریابی بازی‌ها استفاده کنند. انتظار می‌رود او یکی از چهره‌های ویژه المپیک باشد. او از همین حالا هیجان زیادی در جامعه ژاپن ایجاد کرده و در زمان برگزاری، استقبال عمومی از او به‌مراتب بیشتر خواهد شد.

جنگ برندها

ظهور اوزاکا، جنگ بزرگی بین برندهای معتبر ورزش ایجاد کرد و هر کدام از آنها تلاش زیادی کردند تا اسپانسر او شوند. در نهایت، نایک توانست آدیداس را کنار بزند و با قراردادی کم‌نظیر و بسیار پرمنفعت لباس‌هایش را تن اوزاکا کند. نایک قوانین سفت و سختی دارد و ورزشکارانی که با این شرکت قرارداد دارند، باید از کفش گرفته تا کلاه از محصولات و برند این شرکت استفاده کنند. این شرکت حتی برای غول‌های تنیس استثنا قائل نشده بود اما اوزاکا بعد از لی‌نا، دومین استثنای بزرگ در تاریخ قراردادهای نایک در دنیای تنیس به شمار می‌رود.

یک دلیل برای اینکه نایک چنین استثنایی قائل شده احتمال بسیار بالای بازنشستگی شاراپوا و سن بالای ویلیامز (39) است. نایک در غیاب غول‌های تنیس، باید تحت هر شرایطی اوزاکا را حفظ کند. اوزاکا، با توجه به این شرایط می‌تواند برچست برخی شرکت‌ها مانند آل نیپون ایرویز، ‌مسترکارد و نیسین فودز را روی لباس‌ها و وسایلش داشته باشد.

نایک می‌خواهد در پاییز خط تولید لباس‌های اوزاکا را در ژاپن راه‌اندازی کند و محصولاتی مانند هودی، شلوار و تی‌شرت را به بازار این کشور عرضه کند. وقتی که شاراپوا در سال2004ویلیامز را شکست داد تا برنده ویمبلدون (یکی از 4گرنداسلم دنیا) شود تنها 17سال داشت. شرکت بازاریابی ورزشی آی‌ام‌جی که با اوزاکا هم قرارداد بسته، خیلی زود با تنیسور روس قراردادی بلندمدت بست. شاراپوا برای 11سال پردرآمدترین ورزشکار زن دنیا بود تا اینکه زنجیره‌ای از مصدومیت‌ها و تعلیقش از تنیس به‌خاطر مصرف یک ماده ممنوعه درآمدهایش را کاهش داد. آی‌ام‌جی با سرمایه‌گذاری روی یک ورزشکار آسیایی، لی‌نا، سود زیادی حاصل کرده بود. او زمانی که در سال2011قهرمان اوپن استرالیا شد به نخستین تنیسور آسیا - چه در بخش مردان و چه در بخش زنان- تبدیل شد که برنده یک گرنداسلم شده است. آی‌ام‌جی سریعا با او قراردادی 7ساله بست که برای او سالانه درآمدی بین 2تا 20میلیون دلار به همراه داشت. آی‌ام‌جی برای کار با اوزاکا، از تجربه‌اش در همکاری با کی نیشیکورا استفاده کرد.

نیشیکورا، تنیسور سرشناس ژاپن هرگز برنده هیچ گرنداسلمی نشده اما با 30میلیون دلار در سال، پردرآمدترین ورزشکار مرد تاریخ کشورش است. شاراپوا، لی‌نا و نیشیکوری مسیر بازاریابی مناسب را برای اوزاکا هموار کرده‌اند. ماکس آیزنبود رئیس بخش تنیس آی‌ام‌جی گفته است: «ما خیلی خوش‌شانس بودیم که یک دفتر در توکیو داشتیم تا کارهای نیشیکورا را انجام دهد. روابط در آن منطقه بسیار مهم هستند.» نائومی سال گذشته قراردادهای زیادی با برندهای مختلف امضا کرد. یکی از آنها، شرکت نوشیدنی‌های انرژی‌زای بادی‌آرمر و های‌پرایس بود که اخیرا بازاریابی جهانی خود را شروع کرده است. مایک فدل مدیر بخش مارکتیک بادی‌آرمر گفته است که نائومی الهام‌بخش این شرکت برای راه‌اندازی خط تولید محصول «انلی یو (فقط تو)» بوده است؛ «نائومی به‌شدت متعهد است که بهترین بازی‌اش را در زمین بازی ارائه دهد و بخش زیادی از آن مدیون تلاش‌های او خارج از زمین است. او به‌شدت به تمرین و تغذیه اهمیت می‌دهد.» خود اوزاکا پیش‌تر درباره همکاری با شرکت‌های نوپا گفته است: «من خیلی خوشحالم که می‌بینم کسب و کارهای جوان رشد می‌کنند و خیلی علاقه دارم که چیزی به آنها اضافه کنم. من همیشه از تیمم می‌خواهم برندی را پیدا کنند که با علایق و شخصیت من همخوانی داشته باشد.»

نائومی سال گذشته قراردادهای زیادی با برندهای مختلف امضا کرد. یکی از آنها، شرکت نوشیدنی‌های انرژی‌زای بادی‌آرمر و های‌پرایس بود که اخیرا بازاریابی جهانی خود را شروع کرده است

تنیسورها، تنها زنان پولدار

آخرین ورزشکاری که به جز ویلیامز و شاراپوا در صدر پردرآمدترین ورزشکاران زن قرار گرفته بود، ونوس خواهر بزرگ‌تر سرنا ویلیامز در سال2003بود. برای زنان، تنیس تنها راه نزدیک شدن به مردان پردرآمد دنیای ورزش است. شاراپوا، لی‌نا، سرنا ویلیامز و حالا اوزاکا تنها زنانی هستند که توانسته‌اند از سال2012به بعد خود را به لیست 100ورزشکار پردرآمد دنیا برسانند. از زمانی که فوربس در سال1990لیست پردرآمدترین ورزشکاران جهان را ارائه کرده، فقط تنیسورها در صدر لیست زنان بوده‌اند و دهه90تحت حکمرانی اشتفی گراف و مارتینا هینگیس بود. به لطف تماشاگران تقریبا برابر، تنیس تنها ورزش معتبر دنیاست که زنان و مردان تقریبا درآمد یکسانی دارند. از سال2007، پول جایزه در 4 گرنداسلم دنیا برای مردان و زنان برابر است هر چند مردان هنوز در تورنمنت‌های سطح‌پایین درآمد بیشتری دارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


یک توصیه برای کاهش تاثیر استرس بر قلب