سالانه بالغ بر 160 هزار واحد خون در فارس مصرف می‌شود


سالانه بالغ بر 160 هزار واحد خون در فارس مصرف می‌شود

مدیرکل انتقال خون فارس گفت: شیوع کرونا و کاهش میزان اهدای خون در حالی است که شمار زیادی از بیماران چشم انتظار فرآورده‌های خونی هستند که نباید آنان را فراموش کنیم.

به گزارش خبرآنلاین ازشیراز : مسعود ترابی ، با بیان اینکه سازمان انتقال خون فارس توانسته پاسخگوی ۱۰۰درصدی نیازهای حیاتی، اورژانس، بیماران تالاسمی و سرطانی در استان باشد اظهار داشت: سالانه بالغ بر ۱۶۰ هزار واحد خون در استان از اهداکنندگان گرفته و مصرف می‌شود.

وی با بیان اینکه سازمان بهداشت جهانی روز ۱۴ ژوئن (۲۵ خرداد) را به عنوان «روز جهانی اهداکنندگان خون» نام‌گذاری کرده ‌است که در این روز از اهدا کنندگان خون، به دلیل تلاش آن‌ها در نجات جان انسان‌ها، قدردانی می‌شود، افزود: امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا امسال همچون سال‌های قبل نتوانستیم همایش برگزار کنیم لذا به صورت محدود و با رعایت فاصله‌گذاری های لازم از تعدادی از اهداکنندگان برتر در سطح استان با لوح تقدیر و هدایای فرهنگی قدردانی شد.

ترابی افزود: بالغ بر ۷۰ نفر در کلانشهر شیراز اقدام به اهدای پلاسما کردند و از اهدای پلاسمای حاصل در درمان بیماران مبتلا به کرونا استفاده خواهد شد.

مدیر کل انتقال خون فارس با اشاره به سن افرادی که می‌توانند پلاسما اهدا کنند، افزود: سن ۱۸ تا ۶۰ سال بهترین بازه سنی برای اهدای پلاسما است و و اهدای خون است.

وی تصریح کرد: متاسفانه با توجه به اینکه اعمال جراحی معوقه ۳ ماهه اخیر مجددا راه‌اندازی شده و در حال انجام است فشار بسیار زیادی به ذخائر خونی آورده است و در حال حاضر مراکز با کاهش ذخایر خون روبه‌رو شدند.

مدیرکل انتقال خون فارس با بیان اینکه عمده مصرف خون در استان بیماران خاص، عمل‌های جراحی و مصدومان حوادث جاده‌ای هستند، تصریح کرد: دستگاه‌های خون‌گیری در پایگاه‌های انتقال خون فارس به‌طور مستمر ضدعفونی می‌شوند و شهروندان در این زمینه نگرانی نداشته باشند.

ترابی با ابراز تاسف از اینکه نقش بانوان در اهدای خون در استان فارس تنها ۵ درصد است، گفت: باید این افراد برای اهدای خون به سهم ۵۰ درصدی خود به آقایان برسند.

مدیرکل انتقال خون فارس با تاکید بر اینکه هر واحد خون نجات دهنده جان ۳ بیمار نیازمند می‌شود، گفت: فرآورده‌های خونی تا یک‌ماه قابل نگهداری و استفاده است و پلاکت حاصل از این خون تا ۳ روز برای بیماران سرطانی و پلاسمای حاصل از خون برای بیماران سوختگی و بیمارانی که دچار مسکل انعقاد خون هستند.

48

کد خبر 1399486

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه استانها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چه عواملی باعث می‌شود نتیجه انتخابات آمریکا غیرقابل پیش‌بینی باشد؟