کوسه‌ها تمایل به حضور در بستر دریا دارند


تحقیقات اخیر پژوهشگران استرالیایی نشان می‌دهد که کوسه‌های بزرگ سفید هنگام تغذیه زمان بیشتری را بستر دریا صرف…

کوسه‌ها تمایل به حضور در بستر دریا دارند

یافته شگفت انگیز اقیانوس شناسان:

کوسه‌ها تمایل به حضور در بستر دریا دارند
سیناپرس: تحقیقات اخیر پژوهشگران استرالیایی نشان می‌دهد که کوسه‌های بزرگ سفید هنگام تغذیه زمان بیشتری را بستر دریا صرف می‌کنند. این موضوع با تصوری که عموما از کوسه ها به صورت شناور در سطح آب هستند، متضاد است.

کوسه ها یکی از شگفت انگیز ترین موجودات دریا محسوب شده و این جانور نقش مهمی در اکوسیستم های اقیانوسی ایفا می کند. ریچارد گرینگر (Richard Grainger) دانشجوی دکترا در دانشگاه سیدنی و از محققان پروژه تحقیقاتی شناخت کوسه‌ها در این رابطه اعلام کرد: تصویر کلیشه‌ای از باله کوسه که روی سطح آب دریا شناور است که زمان شکار این جانور را نشان می‌دهد، یک تصویر اشتباه است.

لازم به توضیح است که گرینگر و تیم او، نخستین تیمی هستند که مطالعه جزییات عادت‌های غذایی کوسه‌های سفید را انجام داده‌اند. این محققان با مشاهده محتویات معده 40 کوسه سفید جوان، توانستند انواع مختلفی از طعمه این جانور را شناسایی کنند و آن‌ها با دانستن زیستگاه‌های این طعمه‌ها، قادر به ردیابی مکان‌هایی را که کوسه‌ها بیشتر وقت خود را برای شکار می‌گذارند، هستند.

دکتر گابریل ماچوفسکی-کاپوسکا (Gabriel Machovsky-Capuska)، یکی از پژوهشگران این پروژه در رابطه با رژیم غذایی کوسه سفید گفت: «کوسه‌های سفید رژیم غذایی متنوعی دارند. از آن میان می‌توان به ماهی قزل‌آلای شرق استرالیا اشکوسه‌ها تمایل به حضور در بستر دریا دارنداره کرد.

شواهدی از ماهی‌های استخوانی دیگر از جمله مارماهی، ماهی نرم باله، شاه ماهی و نوعی ماهی کپور علف خوار را نیز پیدا کردیم. ما فهمیدیم که پرتو ماهی‌ها از جمله پرتو ماهی برقی همچنین یک جزء مهم در رژیم غذایی کوسه سفید به حساب می‌آیند.»

تنها پستانداری که شواهد بدنش در معده این کوسه‌ها پیدا شده، دلفین است. گرینگر در توضیحش در این رابطه اظهار داشت، به احتمال زیاد شکار این طعمه‌های بزرگ تا زمانی که کوسه‌های بزرگ سفید به طول 2/2 متر رشد نکنند، رخ نخواهد داد. این تحقیقات همچنین نشان می‌دهند که هر چه کوسه بزرگ‌تر باشد، رژیم غذایی آن هم چربی بیشتری دارد.

برای شناخت رژیم غذایی کوسه‌های سفید، پژوهشگران محتویات معده این جانوران را جمع آوری کرده و آن‌ها را مورد بررسی قرار داده‌اند.

یکی از دلایل انجام چنین پروژه تحقیقاتی جلوگیری از تعامل بین انسان و کوسه در 51 ساحل استرالیا است. نتایج این تحقیق به محافظت از این گونه‌ها کمک خواهد کرد و همچنین در مدیریت ارتباط آن‌ها با انسان نیز تأثیرگذار خواهد بود.

مترجم: احسان محمد حسینی

لینک کوتاه

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مدل کیک جشن الفبا کلاس اول