مسجدی که از دوره قاجار منشاء تحولات مهم در قلب اقتصادی پایتخت است


مسجدی که از دوره قاجار منشاء تحولات مهم در قلب اقتصادی پایتخت است

مسجد امام خمینی(ره) بازار تهران در کنار حفظ نقش تاریخی خود، با تلاش برای روزآمدی از طرقی همچون راه‌اندازی دارالقرآن، شرکت در رزمایش کمک مومنانه، حمایت از نیازمندان و... در صفحات تاریخ محصور نمانده و در بستر وقایع روز هنوز هم تاریخ‌سازی می‌کند.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون ‌های مساجد: شهرت برخی از مساجد به دلیل سابقه تاریخی آنان است و هر قدر هم برنامه های خوب در آنها برگزار شود باز این تاریخ است که موجب پرآوازه بودن آنان است. مسجد امام خمینی (ره) (مسجد شاه سابق) (واقع در تهران، خیابان پانزده خرداد غربی) نمونه جامع و کامل چنین موردی است که البته می کوشد خود را با روزگار نو به روز کند و در حصار تاریخ گرفتار نماند.

درباره تاریخچه این مسجد، سخن ها گفته شده است بنابراین در این جا فقط به همین موضوع بسنده می شود که از بناهای دوره قاجار است و در یکم مهرماه ۱۳۶۳ با شماره ۱۶۶۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است. این خانه خدا شاهد رویدادهای مهم تاریخی بوده است که تشکیل اولین راهپیمایی سراسری در تهران علیه رژیم اسرائیل به رهبری آیت الله ابوالقاسم کاشانی و ترور سپهبد حاجعلی رزم آرا (در 16 اسفند 1329) و حسین علا (در 25 آبان 1334) از نخست وزیران دوره طاغوت از مهم ترین آنها است. سخنرانی روشنگرانه معروف آیت الله محمد تقی فلسفی درباره حزب توده که بسیاری از ذهن ها را نسبت به این حزب آگاه کرد نیز در همین مسجد ایراد شده بود. این سخنرانی بسیاری از معادلات توده ای ها را برای جذب نیرو از میان عامه مردم بر هم زد.

مسجدی که از دوره قاجار منشاء تحولات مهم در قلب اقتصادی پایتخت است

اما از این رویدادهای تاریخی که بارها نیز گفته شده، بگذریم شاید بتوان تاسیس دارالقرآن با مدیریت حجت الاسلام والمسلمین سید جواد درچه ای، از قاریان ممتاز کشورمان را از ابتکارات مهم مسجد امام خمینی (ره) در به روزآمد شدن دانست.

درچه ای در این باره به شبستان گفت: برنامه های قرآنی همیشه در مسجد امام خمینی (ره) بازار تهران رونق داشته است ولی لازم بود انسجام یابد که به همین منظور و با نظر آیت الله حسن عالمی، نماینده ولی فقیه در این مسجد، آذرماه 1397 دارالقرآن الکریم این خانه خدا با حضور عباس سلیمی، معاون فرهنگی و امور زائران آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) و جمعی از قاریان و قرآنیان کشورمان و عموم مردم افتتاح شد.

مدیر دارالقرآن الکریم مسجد امام خمینی (ره) افزود: جلسات آموزش روخوانی، روان خوانی، ترجمه و حفظ قرآن به صورت روزانه در این مرکز برگزار می شود و تلاش داریم بازاریان تهران بیش از گذشته با مفاهیم قرآنی آشنا شوند. ضمنا تلاش داریم در عمل به فرمایش مقام معظم رهبری درباره تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن، در این زمینه به صورت تخصصی عمل کنیم که البته گام های خوبی در این زمینه برداشته شده است. البته این گونه جلسات پیش از تشکیل دارالقرآن نیز در این مسجد برگزار می شد.

وی اضافه کرد: محفل انس با قرآن نیز به صورت منظم و با حضور قاریان برجسته ایرانی و خارجی در شبستان مسجد امام خمینی (ره) برگزار می شود که تاکنون کریم منصوری، احمد ابوالقاسمی، سید جواد حسینی، رحیم خاکی و محمدحسین سعیدیان در این محافل به قرائت آیاتی از کلام الهی پرداختند.

مسجدی که از دوره قاجار منشاء تحولات مهم در قلب اقتصادی پایتخت است

به گزارش خبرنگار شبستان، علی رغم بازگشایی مساجد و اقامه نماز در آنها اما بنابر تاکید ستاد ملی مبارزه با کرونا هنوز سایر فعالیت ها در این خانه های خدا به روال عادی بازنگشته است و بر همین اساس و بنابر گفته حجت الاسلام و المسلمین درچه ای، برنامه های دارالقرآن الکریم مسجد امام خمینی (ره) هنوز در سال ۱۳۹۹ شروع نشده و آغاز دوباره اجرای برنامه های آن، به تصمیم این ستاد وابسته است.

پیشگامی در انتصاب قاری و موذن راتب

به گزارش شبستان، از ابتکارات جالب در مسجد امام خمینی (ره) انتصاب قاری و موذن راتب است به طوری که هر روز آیاتی از قرآن کریم پیش از اذان تلاوت و همچنین اذان به صورت زنده در این مسجد گفته می شود که بنا بر گزارش خبرنگار ما با استقبال خوبی از سوی مردم نیز همراه بوده است.

مسجدی با این قدمت تاریخی و تنوع در برگزاری برنامه های قرآنی نمی تواند پایگاه ترویج ارزش ها و آرمان های انقلاب اسلامی نباید. آیت الله «حسن عالمی» که در اسفندماه 1396 از سوی مقام معظم رهبری، امام جماعت مسجد امام خمینی (ره) شد، در این باره به خبرنگار شبستان گفت: مساجد همیشه مرکز فعالیت ها در حوزه های اعتقادی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و علمی بوده اند که در این میان، مساجد واقع در بازارها جلودار بوده اند.

امام جماعت مسجد امام خمینی (ره) با بیان اینکه رویکرد ما در این مسجد نشر معارف دینی، آشنایی آحاد مردم به ویژه بازاریان با احکام شرعی و بیان دستاوردهای انقلاب اسلامی است، افزود: مسجدی که مبانی فکری امام و رهبری را ترویج نمی کند نمی تواند مسجد تراز اسلامی باشد بر این اساس ویژه برنامه های مرتبط با مناسبت های انقلابی به صورت مرتبط در این خانه خدا برگزار می شود تا نسل جوان در طی زمان با اندیشه متعالی امام راحل و ایثار ملت ایران در مبارزه با طاغوت آشنا شود.

به گزارش شبستان، همه ساله نمایشگاه دستاوردهای انقلاب در ایام الله دهه فجر و نمایشگاه «در مسیر قبله» در ایام رحلت امام خمینی (ره) در مسجد امام خمینی (ره) برگزار می شود تا کسبه، خریداران و رهگذران بیش از گذشته با دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی و منظومه فکری رهبر کبیر انقلاب اسلامی آشنا شوند. برگزاری همایش های انقلابی به روایت مبارزان برنامه ثابت دیگر این مسجد در مناسبت های انقلابی است.

هم اندیشی روحانیون و اصناف برای تحقق اقتصاد مقاومتی

از جمله فعالیت های جذاب و ابتکاری در مسجد امام خمینی (ره) تبدیل شدن آن به مرکزی برای برگزاری اجتماعات گروه های مختلف مردم از کسبه و تجار تا روحانیون و طلاب است. آیت الله عالمی در این باره به شبستان گفت: مساجد مرکز مراجعات مردمی به ویژه از سوی نیازمندان است بر این اساس قرار شد جلسات هم اندیشی روحانیون با فعالان اصناف مختلف به صورت ماهیانه در این مسجد برگزار شود که الحمدالله با مشارکت جامعه انجمن‌های اسلامی اصناف و بازار، این جلسات به صورت منظم برگزار می شود که جمع آوری کمک های چند میلیارد تومانی برای یاری رسانی به سیل زدگان در سال 1398 از جمله اقدامات در این زمینه بود. این کمک از طریق دستگاه های مربوطه صرف یاری رسانی به افراد اسیب دیده از سیلاب ها در فروردین ماه 1398 و ساخت سرپناه برای آنان شد.

تداوم کمک به نیازمندان در دوره تعطیلی کرونایی

مسجدی که از دوره قاجار منشاء تحولات مهم در قلب اقتصادی پایتخت است

به گزارش شبستان، پس از بازگشایی مساجد، مسجد امام خمینی (ره) که مجموعه خیریه آن در دوره شیوع ویروس کرونا فعالیت داشت و کمک های ماهیانه آن به نیازمندان تعطیل نشده بود، بخشی از محوطه خود را به جمع آوری کمک های مومنانه برای دستگیری از افراد آسیب دیده از ویروس کرونا اختصاص داده است. این مسجد در ماه به 350 خانواده نیازمند و به هر خانواده، کمکی در حدود 300 هزار تومان اهدا می کند. این مسجد کمک های مومنانه را همسو با رزمایش همدلی و مواسات در ایام رحلت امام خمینی (ره) به نیت اهدا به روح پرفتوح معمار کبیر انقلاب و شهدای قیام پانزده خرداد ۱۳۴۲ به دست نیازمندان رساند و دست کم ۴۰۰ بسته ارزاق در این دوره میان خانواده های نیازمند توزیع شد.

سخن از دامنه فعالیت ها و اثرگذاری مسجد امام خمینی (ره) نیازمند گزارش های طولانی است و با یک گزارش که هیچ، با ده ها گزارش نیز نمی توان نقش آن در گذر تاریخ را بازگو کرد. بر همین اساس در این گزارش صرفا به مهم ترین فعالیت های آن در سالیان اخیر به ویژه در حوزه های قرآنی و اجتماعی پرداختیم. مسجدی که می کوشد رونق خود را در لابلای برگ های تاریخ جا نگذارد و کاملا به روز باشد. البته ناگفته پیدا است مسجدی که گذرگاه آمد و شد کسبه و سایر گروه های مردم به قلپ تپنده اقتصادی کشور است حتما همیشه می تواند منشا تحولات خوبی باشد که تلاش برای همراه کردن فعالان اقتصادی و روحانیون برای حل مشکلات معیشتی مردم و نظم بخشی به فعالیت های قرآنی مساجد بازار تهران، از جمله مهم ترین گام های برداشته شده در این مسیر است.

پایان پیام/397

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نامه به دوست صمیمی ؛ 7 نمونه متن نامه به دوست ،جدید و محبت آمیز