کشف گور خمره اشکانی در تپه اشرف


سرپرست هیات باستان‌شناسی تپه اشرف اصفهان که در روزهای گذشته از کشف یک چاه سنگی ساسانی به عمق شش متر، سفال‌های سالم سلجوقی، آل‌بویه و قطعات سفال‌های اشکانی و ساسانی خبر داده بود، اعلام کرد که در این محوطه به یک گور خمره اشکانی نیز رسیده است. هیأت باستان‌شناسی تپه اشرف که پس از کشف […]

سرپرست هیات باستان‌شناسی تپه اشرف اصفهان که در روزهای گذشته از کشف یک چاه سنگی ساسانی به عمق شش متر، سفال‌های سالم سلجوقی، آل‌بویه و قطعات سفال‌های اشکانی و ساسانی خبر داده بود، اعلام کرد که در این محوطه به یک گور خمره اشکانی نیز رسیده است. هیأت باستان‌شناسی تپه اشرف که پس از کشف گورخمره نخست در این تپه در حال ایجاد ترانشه دوم برای ادامه مطالعات بود به گورخمره دوم رسید و بدین‌ترتیب فرضیه وجود گورستان دوره اشکانی در اصفهان تقویت شد.

کشف گور خمره اشکانی در تپه اشرف

کشف گور خمره اشکانی در تپه اشرف

جعفری زند یادآور شد: از سال ها پیش معتقد بودم که تپه اشرف و تپه جی از نظر ساختاری زمانی به هم متصل بوده اند و احداث خیابان مشتاق آن ها را از هم جدا کرده، به همین دلیل تلاش می کردم کف خیابان هم کار باستان شناسی انجام شود اما، به خاطر پرتردد بودن این مسیر، چنین کاری میسر نشده بود تا اینکه اداره آب تصمیم به لوله گذاری گرفت و ما توانستیم این عملیات را در این ۶۰۰ متر مشخص متوقف کنیم تا کار کاوش ادامه پیدا کند.
وی تصریح کرد: عملیات لوله گذاری از جی شیر تا سه راه بازارچه و از بزرگمهر تا سر خیابان مهر انجام شده و یک سال و نیم طول کشید تا ما بتوانیم فصل هفتم کاوش در تپه اشرف را آغاز و به اطلاعاتی دست پیدا کنیم که برای تاریخ اصفهان بسیار اهمیت دارد.

کشف گور خمره اشکانی در تپه اشرف

کشف گور خمره اشکانی در تپه اشرف

این گور خمره کشف شده پس از طی کردن مراحل قانونی به کارگاه مرمت منتقل می‌شود و تخلیه و کاوش آن انجام خواهد شد. این کشف تاریخی یکی از مهمترین کشفیات دوره اشکانیان در اصفهان است و دریچه‌ای جدید از اصفهان قدیم را پرده برداری می‌کند. این گورستان حاوی شواهد و مستندات مهمی از تاریخ پیش از اسلام اصفهان است که در پرده‌ای از ابهام قرار داشت و حالا این گورستان می‌تواند روشنایی‌بخش نقاط تاریک تاریخ اصفهان باشد. به گفته باستان‌شناس، اصفهان در زمان اسکندر جزو ایالت‌های مهم و در زمان اشکانی جزو قلمروی الیمایی‌ها بود که زیر سلطه اشکانیان بودند و قلمرویشان نیز خوزستان و بخشی از اصفهان بود.

پیش‌تر قطعاتی از سفال‌های دوره اشکانی و هخامنشی به بعد در این محدوده کشف‌شده بود اما کشف این گور خمره به بسیاری از سؤالات ازجمله دربارۀ محل تدفین در تپه اشرف پاسخ می‌دهد.

کشف گور خمره اشکانی در تپه اشرف

کشف گور خمره اشکانی در تپه اشرف

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری