برخی دستگاه‌ها از رونق تولید، فقط شعار آن را می‌دهند


برخی دستگاه‌ها از رونق تولید، فقط شعار آن را می‌دهند

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان ضمن قدردانی از اقدام جهادی سپاه ثارالله در خرید محصولات کشاورزی از کشاورزان مستاصل جنوب استان، گفت: متاسفانه برخی دستگاه هایی که محور و متولی کار تولید هستند، از رونق تولید فقط شعار آن را می دهند همانگونه که از اقتصاد مقاومتی فقط شعار آن را سر دادند.

"دادخدا سالاری" در جمع خبرنگاران ضمن گلایه جدی از وضع تعرفه غیرکارشناسی بر محصولات جالیزی، افزود: وضع این تعرفه ها فساد پذیری بالایی داشته و صادر کننده را برای صادرات این محصولات بی انگیزه کرده و فرصت فوق العاده موجود در بازارهای منطقه را با ارزآوری بسیار بالا تبدیل به چالش، ورشکستی و بدهکاری کشاورزی و تولید کننده داخلی و بی انگیزه شدن آنها در امر تولید کرده است.

وی بیان کرد: مدیران و تصمیم گیرندگان که باعث این آشفتگی و هدر رفت منابع کشور شده اند، از باب قصور در انجام وظایف و خدای ناخواسته از باب تعمد یا سوء استفاده در هر سطحی که قرار دارند مورد سئوال و جواب مدعی العموم و عندالقتضاء پیگرد قضایی قرار خواهند گرفت.

مدعی العموم در استان کرمان با اشاره به این مطلب که پیمانسپاری ارزی در جالیز فساد پذیر باید با سایر کالاهای صادراتی متفاوت باشد، خاطرنشان کرد: بدیهی است تصمیم گیری بر خلاف این بدیهیات قابل تامل است.

سالاری اظهار کرد: طبیعی است وقتی به صادرکننده اعلام می شود که برای محصول فساد پذیری مانند پیاز باید کیلویی ۱۰ هزار تومان تعرفه صادرات بپردازد و از قبل هم برای محصولی که معلوم نیست به سلامت به بازار مصرف خود در کشور مصرف کننده برسد یا به واسطه ضعف سیستم حمل و نقل و دیپلماسی اقتصادی ضعیف پشت مرزها فاسد شود، اضافه شدن پیمانسپاری ارزی دیگر انگیزه ای برای صادرات باقی نخواهد گذاشت و اصلاً کنار گذاشتن این مولفه ها یعنی بحث صادرات باید متوقف و تعطیل گردد.

وی گفت: متاسفانه باید بگوییم برخی مسئولین اتفاقاً تاثیرگذار معنی طرح استمرار را به خوبی درک نکرده و مطلع نیستند که تفاوت هزینه تولید و میزان تولید در گلخانه و مزرعه، بازاریابی و صادرات محاسبات خاص خود را می طلبد.

دادستان عمومی و انقلاب کرمان با انتقاد از اینکه مسئولین متولی در حوزه وزارت کشاورزی، صمت و سایر سازمان های ذیربط به جای پاسخگویی و چاره اندیشی به دنبال متقاعد کردن دستگاه قضایی برای برخورد با کشاورز معترض رفته اند افزود: سپاه پاسداران با درایت و برنامه ریزی فرماندهی سپاه ثارالله استان علیرغم مواجه نبودن با تکلیف قانونی با ۲ برابر قیمت پیشنهادی شبکه دلالی، پیاز را از کشاورزان جنوب استان خریداری و با قیمت خرید بین مردم توزیع کرده است که این اقدام با روحیه انقلابی گری و جهادی فرماندهی سپاه ثارالله باعث خروج کشاورزان از بن بست و جبران قصور و مسامحه مسئولین ذیربط شده است.

سالاری افزود: متاسفانه مسئولین تصمیم گیر و تصمیم ساز بازار را از جیب کشاورز، تولید کننده و صادرکننده بی دفاع و ورشکسته تنظیم می کنند در حالی که همانطوری که برای تهیه اقلام اساسی کشور از جمله برخی محصولات کشاورزی از طریق واردات یارانه اختصاص داده می شود حق آن است که دولت نیز از باب حمایت از تولیدات داخلی در سال جهش تولید در قالب بسته های حمایتی مانع از ورشکستگی و بیکاری هزاران کشاورز و تولید کننده شود.

دادستان مرکز استان در پایان خاطر نشان کرد: اینکه واردات و دلال گری روز به روز تسهیل، بی ضابطه و شیرین اما صادرات با مشکل و تلخ می شود، نشان از ضعف عملکرد مسئولین و احیانا فساد و رانت پنهان در این مقوله دارد که لازم است در این زمینه آسیب شناسی صورت پذیرد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


افزایش نگرانی ها در آمریکا و اروپا نسبت به پیشروی احتمالی نیروهای مسلح روسیه