کانونی روستایی که مروج فرهنگ رضوی در کشور شده است


کانونی روستایی که مروج فرهنگ رضوی در کشور شده است

کانون فرهنگی هنری «امام المنتظر(عج)» با برگزاری جشنواره فرهنگی، هنری و ورزشی «آسمان هشتم» از سال 86 فرصتی را فراهم ‌آورد که نه تنها اهالی روستای کردر در شهرستان میناب بلکه علاقمندانی از سراسر کشور جذب فعالیت‌های امام رضایی شوند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، در حاشیه جنوبی خلیج فارس و در شرق استان هرمزگان، روستایی وجود دارد که مردمان آن به معنای واقعی کلمه محب اهل بیت(ع) هستند و ارادت خاصی به حضرت علی بن موسی موسی الرضا(ع) دارند؛ اهالی این روستا سالیان سال است که به همت جوانان متعهد و ولایی حرکت ارزشمندی را برای ترویج فرهنگ رضوی آغاز کردند.

جشنواره فرهنگی، هنری و ورزشی «آسمان هشتم» توسط کانون فرهنگی هنری امام المنتظر(عج) در سال 86 ارائه کلید خورد و هیئت مذهبی امام رضا(ع) نیز به عنوان بازوی کانون در اجرای این طرح انتخاب شد.

این جشنواره از سال 86 هر سال به مناسبت میلاد امام رضا(ع) و دهه کرامت و با هدف تحکیم مبانی اسلامی، مقابله با نقشه های شوم و پلید دشمن، نشر و ترویج شعائر دینی و پاسداری از ارزش ها برگزار می شود که گستره آن در سال نخست تنها به روستای کردر محدود می شد و سپس روستاهای همجوار را نیز تحت پوشش قرار داد و در مراحل بعدی در دو سطح شهرستانی و استانی برگزار شد و بعد از موفقیت در مرحله شهرستانی و استانی، سال ها است که به صورت کشوری برگزار می شود.

درخشش این کانون در دهه کرامت و جشنواره آسمان هشتم موجب شد که این کانون در نخستین رویداد ملی فهما به عنوان کانون برتر در موضوع دهه کرامت معرفی شود. در همین راستا با «ابراهیم ذاکری»، مدیر کانون فرهنگی هنری «امام المنتظر(عج)» روستای کردر رضوی شهرستان میناب استان هرمزگان گفت وگویی ترتیب دادیم و رویکردها و فعالیت های این کانون را در محور دهه کرامت از وی جویا شدیم.

کانونی روستایی که مروج فرهنگ رضوی در کشور شده است

پیرامون پیشینیه فعالیت های فرهنگی کانون امام المنتظر(عج) روستای کردر شهرستان میناب برایمان توضیح دهید.

روستای کردر رضوی با جمعیتی بالغ بر ۲۲۰۰ نفر در قالب ۵۵۰ خانوار در ۱۲ کیلومتری جنوب شهر میناب واقع شده ،پیشینه فرهنگی مذهبی روستا به ۱۰۰ سال قبل که اهالی با وجود حسینیه حضرت امام رضا(ع) ارادت خاص و ویژه ایی به ائمه معصومین(ع) داشتند، برمی گردد.

بعد از تاسیس کانون فرهنگی هنری امام المنتظر(عج) طی سال های اخیر این کانون فعالیت های متعدد فرهنگی، هنری، مذهبی و حتی ورزشی برگزار می کرده است که از جمله می توان به فعالیت هایی همچون دهه کرامت، دهه ولایت، تشکیل دو گروه سرود، دهه فجر، هفته بسیج، ایثار و شهادت، ولادت ها، شهادت ها، اوقات فراغت، اربعین حسینی، اردوهای زیارتی و تفریحی، کارگاه های آموزشی، همایش هایی نظیر متقین، عاشورائیان، رضوی، حسینی، محرم، عفاف و حجاب، گلدسته های حجاب، وفاق و همدلی و انتظار اشاره کرد.

برگزاری جشنواره آسمان هشتم در دهه کرامت، گرامیداشت دهه ولایت و برگزاری کارگاه آموزشی، اطعام، برپایی کاروان های شاد در استان در این زمینه، اجرای سرودهای مذهبی، ملی و انقلابی، اجرای طرح های اوقات فراغت و همراهی با مواکب اربعین حسینی از جمله برنامه های شاخص این کانون در روستای کردر رضوی است.

کانونی روستایی که مروج فرهنگ رضوی در کشور شده است

اهتمام به موضوع دهه کرامت با برگزاری جشنواره آسمان هشتم در کانون امام المنتظر(عج) روستای کردر رضوی چه زمانی کلید خورد و چرا این کانون تلاش کرد در این محور فعالیت های شاخصی انجام دهد؟

از آن جایی که در این روستا پایگاه بسیج، حسینیه ، هیئت مذهبی بنام امام رضا(ع) است و تبلیغات جشنواره حضرت امام رضا(ع) از رسانه های ملی پخش می شد و همچنین به دلیل آنکه مردم و اهالی این روستا ارادت ویژه ای به امام رضا(ع) داشتند، این جشنواره در این روستا آغاز شد.

جشنواره فرهنگی هنری و ورزشی آسمان هشتم کاری است که با ابتکار و خلاقیت و به صورت خودجوش جوانان کردر و با همت بلند نوجوانان و جوانان اهالی روستای کردر رضوی در پنج رشته مسابقات قرآن، احکام، نماز، نهج البلاغه و کتابخوانی رضوی در دهه کرامت سال ۱۳۸۶ آغاز به کار کرد.

کانونی روستایی که مروج فرهنگ رضوی در کشور شده است

چه اهدافی را در برگزاری جشنواره آسمان هشتم دنبال می کنید؟

توجه به فرهنگ زیارت، تربیت نیرو برای آینده نظام، ایجاد نشاط معنوی، ترویج فرهنگ و سیره رضوی، تحکیم مبانی اسلامی، نشر شعائر دینی، پاسداری از ارزش های اسلامی و انقلابی، مبارزه با هجمه های فرهنگی دشمن، شناسایی ظرفیت ها و استعداد ها، تبیین فرهنگ و معارف اهل بیت(ع)، جذب جوانان به برنامه های فرهنگی هنری با رویکرد دینی مذهبی ازجمله اهداف برگزاری جشنواره آسمان هشتم است که می توان به آنها اشاره کرد.

مشوق شما برای برگزاری این جشنواره به صورت استانی و ملی چه کسانی بودند؟

پس از برگزاری این جشنوار در سال ۸۶ بر آن شدیم تا گزارش را به دبیرخانه جشنواره بین المللی امام رضا(ع) در مشهد مقدس ارسال کنیم که پس از ارسال دبیرخانه از طریق اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان و همچنین ستاد هماهنگی کانون های مساجد استان، بررسی، پیگیر و مشوق ما برای برگزاری جشنواره به صورت استانی و ملی شدند و نوجوانان و جوانان با انگیزه بهتر کار را دنبال کردند.

علت تغییر نامه روستای کردر به کردر رضوی چه بود؟

با توجه به استقبال نوجوانان و جوانان از این جشنواره در سال ۱۳۹۰ پنجمین جشنواره آسمان هشتم در دهه کرامت با جذب بیش از دو هزار نفر در قالب ۲۶ رشته مسابقات فرهنگی، هنری و ورزشی جشنواره به اوج خود رسید و در این سال معاون فرهنگی ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور و دبیر جشن های مردمی دهه کرامت میهمان ویژه اختتامیه پنجمین جشنواره آسمان هشتم در این روستا بود و از نزدیک دید که اهالی این روستا بویژه نوجوانان و جوانان این جشنواره را به نحو شایسته و مطلوب مدیریت می کنند و همچنین مراسم از شور و هیجان و معنویت خاصی برخوردار است و لذا دو موضوع را مطرح کرد اول اینکه این روستا باید به نام امام رضا(ع) مزین شود، یعنی کردر رضوی و دوم اینکه این روستا که با همت بلند اهالی، جوانان برای برگزاری این جشنواره تلاش می کنند، این جشنواره را به صورت این جشنواره به صورت ملی و کشوری برگزار کنند که از آن زمان به بعد جشنواره آسمان هشتم به صورت ملی در ایام دهه کرامت برگزار می شود.

به بخش هایی از مشارکت و همت اهالی روستای کردر رضوی در برگزاری جشنواره آسمان هشتم اشاره کنید.

همکاری اهالی کردر در برگزاری این جشنواره همواره بی نظیر بوده است، حضور پرشور در مراسم استقبال از شرکت کنندگان، نذر قربانی و نظافت روستا در کنار اختصاص 20 باب منزل مسکونی با کلیه امکانات جهت اسکان میهمانان بخشی از فعالیت های اهالی این روستا در زمان برگزاری این جشنواره است که نشان دهنده همبستگی، همدلی و همزبانی مردمان نجیب این وادی در جهت خدمت به اهل بیت(ع) است.

پایان پیام/40

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دیوونم دیوونم دیوونه حال امشبمو جز تو کی میدونه احسان خواجه امیری