مشکلات سهام عدالت ادامه دارد / مسئولانی که پاسخگو نیستند / سهامداران همچنان معترض‌اند


مشکلات سهام عدالت ادامه دارد / مسئولانی که پاسخگو نیستند / سهامداران همچنان معترض‌اند

سهامداران سهام عدالت که روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند در فروش و مشاهده سبد سهام عدالت به مشکلاتی برخورده‌اند که باعث سردرگمی آنها شده است. نوشته مشکلات سهام عدالت ادامه دارد / مسئولانی که پاسخگو نیستند / سهامداران همچنان معترض‌اند اولین بار در تجارت‌نیوز پدیدار شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، حدود ۵۰ روز است که فرایند آزادسازی سهام عدالت آغاز شده است، از یک سو مسئولان هر روز تصمیمات جدیدی می‌گیرند و از سوی دیگر سهامداران برای آزادسازی و فروش سهام عدالت خود با مشکلاتی مواجه هستند.

پاسخ مسئولان چیست؟

مسئولیت سهام عدالت با وزارت امور اقتصادی و دارایی است و این وزاتخانه از طریق سازمان خصوصی‌سازی در بیش از ۱۰ سال اخیر مسئولیت واگذاری‌ها و سهام عدالت مردم را بر عهده داشته است.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی، علیرضا صالح است که پس از رئیس‌جمهور و فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد مسئولیت عمده سهام عدالت را بر عهده دارد، بنابراین در خصوص مشکلات سهام عدالت باید پاسخگو باشد.

اما نتیجه تماس با وی در بیش از یک ماه اخیر رد تماس، ارسال پیامک «?Can I call you later» و تماسی که هیچ وقت برقرار نشده است.

پس از وی حسن علائی، معاون واگذاری سهام سازمان خصوصی‌سازی در این خصوص مسئولیت‌دار است که چند هفته قبل در پاسخ به سوال تجارت‌نیوز گفت: همه سوال‌ها درباره سهام عدالت باید از آقای فهیمی، سخنگو ستاد راهبری سهام عدالت پرسیده شود و ایشان پاسخگو هستند.

اما بیش از یک هفته است که تماس‌ها با فهیمی برای یافتن پاسخ ابهامات مردم و برون رفت سهامداران از مشکلاتی که در فروش و آزادسازی سهام عدالت دارند، بدون پاسخ مانده است.

این پاسخ ندادن مسئولان در حالی است که سهامداران در بخش‌های مختلفی با مشکل مواجه هستند به نحوی که نمی‌توانند سهام خود را بفروشند، در ورود به سامانه سعدی و کارگزاری‌ها برای مشاهده سبد سهام عدالت با مشکل مواجه هستند، بانک‌ها در واریز پول فروش سهام عدالت تاخیر دارند، مبلغ واریز شده کمتر از ارزش سهام است و … که جزئیات آنها را در ادامه می‌خوانید.

سردرگمی سهامداران در سامانه سعدی

برای سهامدارانی که روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند سامانه سعدی معرفی شد که از این طریق مشمولان بدون مراجعه حضوری به بانک یا شرکت‌های کارگزاری بورس از طریق «سامانه سعدی» نسبت به فروش سهام عدالت یا مشاهده سهام‌شان اقدام کنند.

این سامانه از روز ۱۰ خرداد ماه فعال شده است اما تجربه سهامدارانی که از این سامانه استفاده کرده‌اند رضایت بخش نیست. اظهارات مخاطبان تجارت‌نیوز از کار با این سامانه به این شرح است:

«سامانه سعدی نه پاسخگویی دارن نه پشتیبانی یکماهه زده ارسال به سپرده گذاری مرکزی اخه مگه چقد طول میکشه از ۱۴ تا حالا این وضعه مردم گرفتار بودن که خواستن بفروشن یکی جواب بده لااقل»

«تو روخدا این سامانه سعدی رو پیگیری کن کلا پشتیبانی نداره لغو نداره زوری سهام مارو گرو گرفتن و نه میفروشن نه جواب میدن هیچی ب هیچی»

«کسی هست سامانه سعدی واسش واریز کرده باشه ؟ اگر هم نه پس چرا واریز نمیکنن ی هفته واسه من زده ارسال به سپرده گزاری مرکزی»

«بابا به خدا دروغه من بیش از ۴۰ روز پیش همزمان با ازادسازی شماره اصلاح کردم این سایتی هم که این معرفی کرده اصلاح کردم بیش از ۲۰ روزه الان همینجا اصلاح شده میتونم برم ارزش سهاممو ببینم ولی نه تو سامانه سعدی و نه تو هیچ کارگزاری نمیتونم بفروشم کلاپیغام این سیم کارت متعلق به سهامدار نیست میده اقای سخنگو چطور وقتی مطمعن نیست خبری رو میده»

«کسی تو سامانه سعدی نره چون کلا خبری ازشون نیست پشتیبانی و پاسخگویی هم ندارند»

«کسی هست سامانه سعدی واسش واریز کرده باشه ؟ اگر هم نه پس چرا واریز نمیکنن ی هفته واسه من زده ارسال به سپرده گزاری مرکزی»

مشکل کارگزاری‌ها برای سهامداران

گروهی از سهامداران نیز گفته‌اند که کارگزاری‌ها لیست سهامدارانی که روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند را به‌روز نکرده‌اند و این افراد نمی‌توانند از طریق کارگزاری‌ها اقدام کنند.

یکی از سهامداران در این خصوص برای تجارت‌نیوز نوشت: «سامانه سهام عدالت طبق اعلامی که کرده اطلاعات سهامداران رو تا روز ۱۵ خرداد به روز کرد و اونایی که تا ۱۵ خرداد آزاسازی مستقیم رو انتخاب کردن اطلاعاتشون توی سامانه قابل مشاهده هست، اما سامانه فروش کارگزاری ها مثلا بانک ملی یا مفید رو که برای چند نفر امتحان کردم باز نشد و این به روزرسانی جدید رو روی سیستماشون اعمال نکردن و فقط کسایی که تا هفت خرداد آزادسازی رو اتجام دادن میتونن سهامشون رو ببینن»

اگر سهامداران نتوانند جزئیات سهام خود را ببیند و در واقع نتوانند از طریق کارگزاری‌ها وارد پرتفوی خود شوند طبیعتا نمی‌توانند هیچ گونه معامله‌ای را انجام دهند که این موضوع با اصل آزادسازی سهام عدالت که شرایط فعلی که نقدشوندگی آن است مغایرت دارد.

ارزان‌فروشی و تاخیر در واریز پول سهام عدالت

بسیاری از سهامدارانی که به بانک‌ها مراجعه کرده‌اند و فرم فروش ۳۰ درصد از سهام عدالت را پر کرده‌اند نسبت به مبلغ واریزی از سوی بانک‌ها معترض هستند.

اما بیشترین اعتراض‌ها به تاخیر در واریزی پول فروش سهام عدالت است، برخی از مخاطبان تجارت‌نیوز که تا امروز هیچ گونه وجهی دریافت نکرده‌اند در این خصوص نوشته‌اند:

«دوستان پست بانک تا الان یک ریال واسه من نرفته آخر این چه وضعش هیچ کس نیس پیگیری کنه آخر ما باید باید تاکی واسه دو ملیون صبر کنیم»

«من بانک رفاه ۱۲خرداد ۳۰درصد گذاشتم فروش خبری نیست۱ریالم نریختن به خدا احتیاج دارم اگه نداشتم نمیفروختم کسی واریزی از رفاه داره زنگ میزنیم بانک اصلو جواب نمیدن میگن به ما مربوط نمیشه عصبی میشن قطع میکنن ما باید چیکار کنیم»

«ماهم از ۶ خرداد رفتیم بانک تجارت گذاشتیم واسه فروش ولی اصلا خبری نیست که نیست.»

«برای بنده بانک مهر ایران بود بیس از ۲ هفته هستش که فروختم اما اصلا واریز نکردن هیچی!!!!! به مبلغش هم احتیاج دارم.»

«بانک تجارت چرا واریزا نمیکنه بانک تجارت کسی نیست پاسخ مردم بده الان یک ماه هست هیچ واریزانداشته چرا»

چرا بانک ملی اصلا واریزی نداره آخه این چه وضعشه

«چندروز طول میکشه ک بریزن؟من ۱۸خرداد فروختم .بانک ملی هست. هنوز نریختن»

از سوی دیگر مبلغ واریز شده نیز مورد اعتراض برخی از سهامداران شده است که در این خصوص سخنگو ستاد راهبری سهام عدالت اعلام کرد: حداقل مبلغ دریافتی مشمولان سهام عدالت آنهایی که سهام ۵۰۰ هزار تومانی و یک میلیون تومانی دارند، از محل فروش ۳۰ درصد سهام، حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا پنج میلیون تومان خواهد بود.

به‌گفته فهیمی، مابه‌التفاوت به‌زودی از سوی بانک‌ها و کارگزاری‌های مربوطه به حساب شبای صاحبان سهام واریز می‌شود.

باید دید آیا بانک‌ها به این اظهارات واکنش مثبتی نشان می‌دهند یا خیر؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سهام عدالت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصاویر | تیپ خاص و متفاوت زنان یگان ویژه در رژه روز ارتش