20 مورد عملیات زنده‌گیری مار از سوی آتش‌نشانی زنجان انجام شد


20 مورد عملیات زنده‌گیری مار از سوی آتش‌نشانی زنجان انجام شد

زنجان - ایرنا - جانشین معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری زنجان گفت: آتشنشانی زنجان در 2 ماه اخیر 20 فقره عملیات زنده‌گیری مار در مناطق مختلف شهر انجام داده است.

محسن پناهی، روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: آتش‌نشانان این سازمان، طی این عملیات‌های صورت گرفته ۲۰ حلقه مار که اغلب نیز از نوع جعفری، بودند را از منازل مسکونی، خودروهای سواری و واحدهای کارگاهی تولیدی و صنعتی نزدیک شهر، با استفاده از تجهیزات زنده گیری به دام انداخته و به طبیعت بازگرداندند.

وی با تاکید براینکه زنده‌گیری مارها، به هیج وجه عاری از تهدید و خطر نیست، اظهار داشت: از عموم مردم درخواست می‌شود در صورت مشاهده این خزنده خطرناک و سمی، برای به دام انداختن آن اقدام نکنند و ضمن حفظ خونسردی بلافاصله با سامانه ۱۲۵ آتش‌نشانی تماس بگیرند.

پناهی تاکید کرد: افراد هنگام مشاهده مار در منزل یا محل کار خود، مکان پنهان شدن این جانور را با عوامل آتشنشانی حاضر در محل ماموریت در میان بگذارند تا وقت زیادی برای یافتن محل اختفاء این جانور خزنده، صرف نشود.

وی تصریح کرد: با توجه به نزدیک شدن به فصل تابستان و گرما، طبیعت گردی افراد و خانواده‌ها نیز افزایش یافته است بنابراین توصیه می شود در بازگشت به شهر، به حتم داخل وسایل و زیر و قسمت موتور خودروهای خود را مورد بازدید قرار دهند تا ماری جا خوش نکرده باشد.

مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان نیز گفت: شهروندان هنگام بازگشت از طبیعت باید خودرو و اثاثیه همراه خود را به دقت مورد بازرسی قرار دهند تا جانوران و حشرات خطرناک و زهرداری چون مار و عقرب، در میان آنها نباشد.
علی مرشدی افزود: متاسفانه جانور خزنده و ترسناکی چون مار برای فرار از گرما، وارد قسمت موتور خودروی پارک شده در دامان طبیعت شده و از این طریق به شهر و همچنین منازل شهروندان راه پیدا می‌کند.
وی اظهار داشت: همه ساله با گرم شدن هوا، فعالیت مارها نیز بیشتر می شود که در برخی مواقع افراد و خانواده های طبیعت گرد، هنگام بازگشت به منزل بی آنکه متوجه باشند این جانور را به منازل و یا محل کارشان، انتقال می دهند که این نیز خطراتی را برای خود، اعضا خانواده و دیگران دارد و ممکن است مورد حمله و گزش قرار گیرند.

مرشدی تصریح کرد: افراد وقتی در طبیعت با مار مواجه می شوند بهتر است به این جانور خزنده و خطرناک فرصت فرار دهند تا از محیط دور شود و از کشتن و زخمی کردن آن نیز خودداری کنند.

وی افزود: مارها در کنترل جوندگان و حشرات، نقش بسیار مهم و ارزنده ای دارند و کاهش جمعیت این خزنده موجب افزایش جوندگان و حشرات شده و در نتیجه در بهداشت و سلامت انسان ها و کنترل آفت محصولات کشاورزی خلل ایجاد می شود.

۲۴ گونه مار نیمه سمی و غیر سمی در طبیعت زنجان وجود دارد که پنج گونه آن شامل جعفری، افعی زنجانی، افعی البرزی و افعی شاخدار و گرزه مار است که در مناطق کوهستانی زیست می کنند و دارای زهر خطرناک و کشنده هستند.
داشتن سر مثلثی شکل و نوک تیز، پولک های کوچک سر، عمودی و بیضی بودن مردمک چشم و کم تحرکی ازجمله مشخصه ای مارهای سمی می باشد و در واقع تشخیص سمی و غیرسمی بودن این خزنده خطرناک برای افراد عادی کاری سخت و مشکل است.
مارها از اوایل بهار و با مساعد شدن شرایط دمایی، فعالیت خود در طبیعت را از سر می گیرند و این جانور خزنده بطور طبیعی دشمن انسان محسوب نمی شود اما اگر مورد تهدید واقع شده و احساس خطر کنند در این صورت واکنش نشان داده و با گزش محرک کننده به مقام دفاع بر می آیند.
این جانور بیشتر زیر بوته ها و سایه درختان استراحت می کند و افراد هنگام کندن بوته ها و یا استراحت و اتراق در زیر سایه درختان باید به دقت محل را مورد بررسی قرار دهند تا خطری از سوی این جانور خزنده، متوجه آنان نشود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زنجان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا