تمرکز مذاکرات واشنگتن- بغداد بر اصل حاکمیت و منفعت عراق


تمرکز مذاکرات واشنگتن- بغداد بر اصل حاکمیت و منفعت عراق

حوزه بین الملل خبرگزاری تقریب- فاطمه جباری: دولت‌های آمریکا و عراق پنج‌شنبه شب در بیانیه مشترکی در پی آغاز مذاکرات استراتژیک میان دو کشور از توافق برای کاهش حضور نظامی واشنگتن در عراق ظرف چند ماه آینده خبر دادند. براساس توافق بغداد و واشنگتن، آمریکا متعهد شد در چند ماه آینده نیروهایش را در عراق کاهش دهد. آمریکایی‌ها سال‌هاست که در عراق حضور...

تمرکز مذاکرات واشنگتن- بغداد بر اصل حاکمیت و منفعت عراق
حوزه بین الملل خبرگزاری تقریب- فاطمه جباری: دولت‌های آمریکا و عراق پنج‌شنبه شب در بیانیه مشترکی در پی آغاز مذاکرات استراتژیک میان دو کشور از توافق برای کاهش حضور نظامی واشنگتن در عراق ظرف چند ماه آینده خبر دادند. براساس توافق بغداد و واشنگتن، آمریکا متعهد شد در چند ماه آینده نیروهایش را در عراق کاهش دهد.

آمریکایی‌ها سال‌هاست که در عراق حضور دارند، یعنی از زمانی که رژیم صدام سرنگون شد؛ آنها این حق را به خود دادند تا به تاراج منابع عراق بپردازند و اجازه ندهند تا در این کشور امنیت و صلح و برپا شود؛ اکنون ۲۰ سال است که عراق روی خوش امنیت و آسایش را به خود ندیده است.

به عقیده کارشناسان تنها راه برای نجات عراق از شرایط موجود که برآمده از عملکرد اشغالگران آمریکایی است، خروج نیروهای آمریکا از خاک عراق است در غیر این صورت روند ناامنی و بی ثباتی ادامه خواهد داشت و تشدید نیز خواهد شد.

همانطور که مشخص است هدف نهایی آمریکایی‌ها از حضور خود در خاک عراق و اصرار بر ماندن، تجزیه این کشور است، آنها نمی‌توانند یک عراق یکپارچه، امن، قدرتمند و ثروتمند را تحمل کنند.

هر اندازه که در منطقه درگیری‌های داخلی وجود داشته باشد این موضوع برای آمریکا قابل قبول تر است؛ سرگرم کردن کشورهای منطقه غرب آسیا به درگیری‌های داخلی که به واسطه پرورش تروریست‌های تکفیری وهابی شکل گرفته است، اجازه نمی‌دهد تا کشورهای اسلامی که جزو جبهه مقاومت هستند، بتوانند به وظیفه و راهبرد اصلی خود بپردازند.

با این شرایط، مذاکراتی که دولت عراق با آمریکا بر سر حضور نیروهای آمریکایی در خاک عراق آغاز شده با چالش های زیادی روبرو است.

بر اساس توافقی که میان عراق و آمریکا صورت گرفته، ارتش این کشور قرار بود از سوی آمریکایی‌ها تجهیز و تشکیل شود اما از زمان سقوط رژیم صدام تاکنون که ۲۰ سال می‌گذرد، با وجود توافق و تعهدات آمریکا، تجهیزات نظامی به عراق فروخته نشد و هیچ اقدامی برای تشکیل ارتش صورت نگرفت؛ یک دهه است که هنوز گفت‌وگوهای راهبردی بین دو کشور به شکل موثری برگزار نشده است.

تمرکز مذاکرات واشنگتن- بغداد بر اصل حاکمیت و منفعت عراق

گفتنی است22 خرداد ماه 99 مذاکرات واشنگتن- بغداد به مدت 2 ساعت از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد؛ آنچه در این مذاکرات انجام شد مذاکره درباره موضوع مشخصی نبود بلکه آغاز گفتگوها در عرصه‌ها و مسائل مختلف بود.

نخستین جلسه گفتگو‌ها در سطح هیئتی به ریاست معاونان وزارت خارجه دو کشور و نمایندگان وزارتخانه‌های مرتبط با پرونده‌های مطرح شده بود.

بغداد در گفت‌و‌گو با واشنگتن خواستار به رسمیت شناخته شدن حاکمیت عراق، وحدت اراضی آن و تصمیمات نهاد‌های قانونی، همچنین تداوم کاهش نیرو‌های آمریکایی در عراق و رفتن به سوی روابط امنیتی عادی که بر اساس هدف مشترک یعنی مبارزه با داعش است، می‌باشد.

تردید درباره برخی محور‌های گفتگوی عراق دربردارنده انگیزه‌های سیاسی است چرا که برخی طرف‌ها ماهیت این گفتگو را کاملا درک نکرده و تصور می‌کنند که این مذاکرات در اتاقی بسته به بررسی مسائل بنیادین بدون توجه به خواست نهاد‌های قانونی عراق می‌پردازد و این درست نیست.

در بیانیه مشترکی که در این مذاکرات صادر شد، ایالات‌متحده مجددا به تعهد خود مبنی بر خروج سربازان آمریکایی از عراق تاکید کرد، اما زمان مشخصی را در کوتاه مدت برای این موضوع اعلام نکرد.

در بیانیه دو طرف آمده است: با توجه به پیشرفت چشمگیر در از بین بردن تهدید داعش، ایالات‌متحده طی ماه‌های آینده به کاهش نیروهای خود درعراق اقدام خواهد کرد و قرار است با دولت جدید عراق درباره وضعیت نیروهای باقی‌مانده آمریکایی در عراق صحبت شود، زیرا هر دو کشور تمرکز خود را روی مسائل امنیتی دو طرف قرار داده‌اند.

همزمان نخست‌وزیر عراق روز جمعه در نخستین سخنانش پس از مذاکرات راهبردی با آمریکا گفت که در این مذاکرات مصوبه پارلمان درباره لزوم خروج آمریکا از عراق به رسمیت شناخته شد.
تمرکز مذاکرات واشنگتن- بغداد بر اصل حاکمیت و منفعت عراق

مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق هم در این خصوص گفت: مذاکرات استراتژیک ما با آمریکا بر اصل حاکمیت و منفعت عراق متمرکز بود و ما به نتایج بزرگی رسیدیم. در این نشست بر عقب‌نشینی کامل آمریکا از عراق و نبود هرگونه پایگاهی تاکید شد. در این مذاکرات مصوبه پارلمان درباره عقب‌نشینی آمریکا به رسمیت شناخته شد.

وی افزود: همکاری در زمینه روابط اقتصادی و دیگر بخش‌ها خواهیم داشت؛ این مذاکرات دستاورد بزرگی برای دولت محقق کرد.

به عقیده تحلیلگران درست است که مقامات عراقی و آمریکایی توافق کرده‌اند از میزان سربازان آمریکایی در این کشور خاورمیانه‌ای کاسته شود اما از سرگیری گفت‌وگوهای بین دو طرف در کوتاه مدت ممکن است حاصل نشود.

آنطور که به نظر می‌رسد آمریکا می‌خواهد از وضعیت سخت اقتصادی عراق برای محقق ساختن دستاوردی انتخاباتی به نفع ترامپ از یک طرف و تثبیت حضور نیروهای نظامی این کشور در خاک عراق از سوی دیگر استفاده کند.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حال خوش کمند امیرسلیمانی /عکس