سفرهای منطقه‌ای آقای دیپلمات؛ ایستگاه بعد: مسکو


سفرهای منطقه‌ای آقای دیپلمات؛ ایستگاه بعد: مسکو

وزیر امور خارجه کشورمان که در راس هیئتی سیاسی به ترکیه رفته بود، امروز این کشور را به مقصد روسیه ترک کرد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان که در این هفته عازم سفر به دو کشور ترکیه و روسیه شده است، امروز استانبول را به مقصد مسکو ترک کرد. با توجه به نگاه به شرقِ دستگاه دیپلماسی کشورمان و بنا به گفته سخنگو و وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، روابط با همسایگان در اولویت برنامه‌های کشورمان است، ولی با توجه به اینکه کرونا علاوه بر روابط مردم، روابط و دیدار‌های دیپلماتیک را هم تحت تاثیر قرار داده ، در این مدت دیداری میان مقامات شکل نگرفته بود و در همین راستا، به محض کاهش کرونا، ایران بعد از رابطه با سوریه، ارتباط دوباره با روسیه و ترکیه را نیز در دستور کار خود قرار داد.

سفرهای منطقه‌ای آقای دیپلمات؛ ایستگاه بعد: مسکو

اهداف و محوریت سفر به ترکیه

نظر به اینکه روابط میان تهران و آنکارا از ابعاد گسترده‌ای برخوردار است و پرواز‌های میان دو کشور تحت تاثیر کرونا لغو شده بود، یکی از محوریت‌های این سفر، بازگشایی مجدد مرز‌های مسافری میان ایران و ترکیه بود؛ در همین رابطه وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سؤالی درباره بازگشایی مرز‌های هوایی و زمینی ایران و ترکیه در پی شیوع کرونا اظهار کرد که «آنچه در مرحله اول برای هر دو کشور و اقتصاد دو کشور بسیار مهم بود، بازگشایی مرز‌ها برای تبادلات تجاری بود. در این زمینه خوشحالیم که با همکاری در خصوص پروتکل‌های بهداشتی که بین ایران و ترکیه در سطوح مختلف و بین وزارتخانه‌های بهداشت، امور خارجه و راه دو کشور صورت گرفت، توانستیم توافق کنیم بر بازگشایی مرز‌ها برای تبادلات تجاری، البته مرز‌های ریلی برقرار بود و رابطه قطع نشده و مرز‌ها برای تبادلات کامیونی هم بازگشایی شده است.»

سفرهای منطقه‌ای آقای دیپلمات؛ ایستگاه بعد: مسکو

او همچنین تاکید کرد که «در آینده برنامه داریم که پرواز‌ها از سر گرفته شود. درباره رفت و آمد افراد با توجه به اینکه مهم ترین موضوع برای همه ما فعلا سلامتی مردم است و ما هم در ایران هنوز درباره بازگشایی و فعالیت مجدد توریسم، تصمیم قطعی را اتخاذ نکردیم و نیاز به رایزنی بیشتر داریم.»

البته ظریف در دیدار با همتای ترک خود بر ضرورت از سرگیری صادرات گاز و تعمیر و بازسازی بخش آسیب دیده خط لوله گاز میان دو کشور تاکید کرد؛ به گفته سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان دلیل قطع مقطعی صادرات گاز یک اقدام تروریستی بوده که در خاک ترکیه رخ داده و صدور گاز را مختل کرده و این موضوع دلایل اقتصادی و سیاسی ندارد؛ بنابر گفته موسوی طرف مقابل باید هر چه زودتر نسبت به تعمیر خسارت و چرایی انفجار اقدام کند.

سفرهای منطقه‌ای آقای دیپلمات؛ ایستگاه بعد: مسکو

یکی از دیگر مباحث مطرح در سفر رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان، برگزاری نشست آستانه است که قرار بود در سطح سران به میزبانی ایران برگزار شود، اما با شیوع کرونا لغو شد؛ در دیدار ظریف و چاووش اوغلو، توافق برای برگزاری اجلاس سران آستانه به صورت مجازی در هفته‌های پیش رو و سپس برگزاری اجلاس حضوری در تهران در اولین فرصت ممکن نیز در دستور کار قرار گرفت؛ به علاوه موسوی نیز در نشست خبری خود تشریح کرد که «قبل از همه‌گیری ویروس کرونا قرار بود این نشست در تهران برگزار شود، اما بعد از کرونا مجددا در دستورکار قرار گرفت و یکی دو بار به صورت تله کنفرانس وزرای خارجه سعی کردند گفت‌وگو و زمینه نشست را آماده کنند. فکر می‌کنم هنوز هم نشست حضوری در دستور کار باشد. باید شرایط را سنجید. اگر روند کاهشی کرونا ادامه یابد و قدری شرایط بهتر شود احتمال می‌دهم نشست به صورت حضوری برگزار شود. میزبانِ این نشست ایران است و این آمادگی را اعلام کردیم، ولی بایستی این موضوع با توافق هر سه طرف باشد.»

سفرهای منطقه‌ای آقای دیپلمات؛ ایستگاه بعد: مسکو

یکی دیگر از مباحث نیز مربوط به جنگ ۵ ساله یمن بود، ظریف در نشست خبری خود بیان کرد «درباره یمن و ضرورت پایان دادن به وضعیت اسفبار مردم یمن و پایان دادن به جنگ در این کشور بود. جنگی که در آن ایران و ترکیه از همان روزهای آغازین طرفدار راه حل غیر خشونت آمیز و دیپلماسی برای یمن بودند؛ ما و ترکیه پیگیر یک راه‌حل صلح آمیز بودیم و کماکان هم همکاری می‌کنیم. در مورد لیبی، ضرورت احترام به حاکمیت لیبی و رعایت مقررات را بررسی کردیم. دو کشور دیدگاه‌های مشترکی درباره لیبی دارند و امیدواریم رنج مردم لیبی هر چه سریع‌تر پایان یابد و دولت مورد قبول جامعه بین‌المللی در لیبی از حمایت همگان برخوردار شود.»

اهمیت روابط تهران- آنکارا در پیست؟

سابقه روابط ایران و ترکیه به گذشته‌های دور باز می‌گردد که در این مدت، فراز و نشیب‌های بسیاری را هم گذرانده؛ اما امروزه سیاست‌های دو کشور به یکدیگر نزدیکی بیشتری پیدا کرده و به نوعی با یکدیگر همپوشانی دارند و به علاوه، مقامات دو کشور بر اهمیت روابط با یکدیگر هم تاکید کرده اند، اما برای نتیجه دقیق این دیدار باید منتظر نتایج سفر به مسکو بمانیم.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ویدیو / دلخوری رابعه اسکویی از مازیار لرستانی پس از شایعه ازدواج‌شان