برداشت عسل از زنبور کارنیکا در شهرستان اهر


برداشت عسل از زنبور کارنیکا در شهرستان اهر

شهرستان اهر با داشتن طبیعت بکر و تنوع گونه‌های مختلف گیاهی در دشت‌ها و دامنه کوه‌ها یکی از قطب‌های تولید عسل در آذربایجان شرقی بوده و زنبورداران این شهرستان با پرورش زنبور عسل به صورت سنتی و مدرن سهم مهمی را در تولید عسل ناب و طبیعی و همچنین عرضه آن به بازارهای استان و سایر مناطق کشور دارند.

با توجه به کیفیت و ارزش بالای محصولات زنبورستان‌های شهرستان اهر و اشتیاق زنبورداران منطقه برای پرورش ارقام جدید زنبور که تولید محصول عسل آن‌ها بیشتر از ارقام فعلی بومی است، اقدام به تکثیر و پرورش و زنبور پرمحصول و غیر بومی با نام "کارنیکا" با نژاد آلمانی کرده‌اند که در این زمینه موفق بوده و سالانه بیش از 80 کیلوگرم عسل طبیعی از هر کندو برداشت می‌کنند.

ویژگی‌ها و خصوصیات زنبورهای کارنیکا از زبان یک زنبوردار

جابر طالبی، زنبوردار اهری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: بنده از دوران کودکی و در کنار پدرم، با پرورش زنبور عسل بومی آشنا شده و به این حرفه علاقه‌مند شدم؛ در حال حاضر به مدت پنج سال است که با تولید زنبور عسل کارنیکا نژاد آلمانی آشنا شده و به صورت آزمایشی اقدام به پرورش این گونه نادر و پرمحصول زنبور عسل کردم و اکنون چندین کندو متعلق به زنبور کارنیکا پرورش و در هر دوره محصول دهی بیش از ۸۰ کیلو گرم عسل از هر کندو برداشت می‌کنم.

وی به ویژگی‌ها و خصوصیات زنبورهای کارنیکا اشاره کرد و گفت: محصول دهی چند برابری و فعالیت بیشتر در مقایسه با زنبورهای بومی منطقه، قدرت سازگاری سریع با محیط، مقاوم بودن در برابر بیماری‌ها، غیر تهاجمی بودن، زمستان گذرانی حتی تا منفی پنج درجه سانتیگراد، حمل و ذخیره بیشتر شهد و گرده گل‌ها به واسطه خرطوم بلند، پرواز به فاصله پنج کیلومتر از کندو برای پیدا کردن شهد گل‌ها، عدم مصرف زیاد عسل در زمستان، موم بافی قوی، عمر طولانی در فصول کاری تا ۵۰ روز، استارت قوی بهاره در تولید عسل طبیعی در فصل بهار، تولید بیش از ۸۰ کیلو عسل سالانه در یک کندو و... عنوان کرد.

این جوان کارآفرین اهری در ادامه عدم وجود دستگاه تلقیح مصنوعی را از مشکلات پرورش دهندگان زنبور عسل کارنیکا در شهرستان اهر عنوان کرد و گفت: تا زمانی که این دستگاه در اختیار پرورش دهندگان زنبور کارنیکا قرار نگیرد از نظر پرورش نژاد خالص این زنبور و ملکه طبیعی آن دچار مشکل خواهیم بود و از مسئولان ذیربط درخواست داریم در تهیه دستگاه تلقیح مصنوعی به زنبورداران کمک کنند.

وی همچنین افزود: با توجه به قرنطینه بودن منطقه و عدم وجود دستگاه تلقیح مصنوعی در حال حاضر در زنبورستان پرورش زنبور نژاد کارنیکا اولین کار پرورش زنبور نر در کندوهای مخصوص با موم سه سانتی و هجره‌های نر بافت به مدت ۱۲ روز است؛ سپس در کندوی استارتر که دارای فنجانک‌های مخصوص پرورش ملکه است به مدت بیش از ۱۲ روز تخم یا لارو حامل ملکه با پرستاری زنبورهای بومی پرورش و بعد از بلوغ بلوغ با نژاد نر خود جفت گیری کرده و ملکه بعد از ۲۴ ساعت به کندوی مادر معرفی می‌شود تا کیفیت و مرغوبیت کندو بیشتر شود.

وی از مشکلات دیگر زنبورداران را در تهیه کندوهای مناسب و ابزارهای آن برشمرد و گفت: به‌دلیل هزینه زیاد در تهیه کندوهای کف باز بعضا زنبورداران خودشان اقدام به ساخت و تهیه این نوع کندوها که مزایای بیشتری نسبت به کندوهای سنتی دارد، می کنند ولی با این حال نیاز است در این خصوص نیز مسئولان ذیربط در تهیه این نوع کندوها به زنبورداران کمک کنند.

وی به مزایای کندوی کف باز اشاره کرد و گفت: کنترل اصولی و فنی بیماری گنه در بین زنبورها، تعادل دمای بیرونی و داخلی کندو در گرما و سرما، زمستان گذرانی زنبورها راحت زنبورها به‌دلیل داشتن فضای زیاد برای موم بافی و ازدیاد جمعیت زنبور در این کندوها، امکان بستن دریچه پرواز به مدت دو هفته بدون خفه شدن زنبورها، راحتی در حمل و نقل در روز و شب در مواقع کوچ و همچنین در مواقع سمپاشی و... از جمله مزایای این کندو است.

محمود حسنی از دیگر زنبورداران اهری نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، گفت: بیش از ۱۵ سال است اقدام به پرورش زنبور بومی در مزرعه می‌کنیم و با علاقه وارد این حوزه شده‌ام.

این کارآفرین افزود: با توجه به علاقه‌ای که برای توسعه و تولید بیشتر محصول عسل داشتم فرزندان را نیز وارد این کار کردم و با گذشت چندین سال خوشبختانه در حال حاضر بیش از دویست عدد کندوی زنبور عسل به صورت سنتی با تولید حدود ۳۰ کیلوگرم در هر دوره برداشت محصول، موجبات اشتغال سه فرزند و پنج نفر دیگر از جوانان را به صورت مستقیم و غیرمستقیم فراهم کرده‌ایم.

وی گفت: در صورت ایجاد فضای مناسب و حمایت مسئولان ذیربط از طریق اختصاص وام کم بهره و سایر تسهیلات دیگر مالی و غیرمالی زمینه توسعه بیشتر این حرفه را در بین جوانان و زنبورداران فراهم کنند.

وی در ادامه افزود: انتظار داریم دولت و مسئولان با خرید تضمینی عسل از زنبورداران منطقه علاوه بر رضایتمندی و دلگرمی این قشر زحمتکش جامعه موجبات اشتغال جوانان به این حرفه را نیز فراهم کنند.

تولید سالانه ۵۰۰ تن عسل طبیعی در شهرستان اهر

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اهر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، گفت: سالانه ۵۰۰ تن عسل طبیعی در این شهرستان توسط زنبورداران تولید و به بازار مصرف عرضه می‌شود.

محمد اسدی با اشاره به این‌که شهرستان اهر یکی از قطب‌های تولید عسل در آذربایجان شرقی است، افزود: عسل تولیدی این شهرستان از نظر ارزش و کیفیت تولید نسبت به سایر مناطق استان حائز اهمیت است.

وی تعداد زنبورستان ها این شهرستان را ۵۹۶ مورد ذکر کرد و گفت: از این تعداد ۵۶۸ مورد بومی و ۲۱ مورد مهاجر است.

اسدی همچنین افزود: شهرستان اهر از نظر تولید عسل در رتبه ۹ استانی بوده و تعداد افراد شاغل در این زمینه را ۳۵۰ نفر و تحت پوشش بیمه را ۳۳۸ نفر ذکر کرد.

وی در ادامه ضمن تاکید بر حمایت از زنبورداران و کمک به ترویج و معرفی ارقام جدید زنبورهای عسل پر محصول در بین زنبورداران شهرستان اهر، گفت: تعداد کل کندوهای عسل این شهرستان بالغ بر ۴۴۷۴۵ کندو بوده که از این تعداد ۴۴۵۴۹ کندوی مدرن و ۱۹۶ کندوی بومی است؛ سالانه غیر از برداشت عسل ناب و طبیعی، بیش از ۹۲۹۳ کیلوگرم موم، ۷۸۵ کیلوگرم برموم، ۲۲۷۵ کیلوگرم گرده و ۲۵ کیلوگرم ژله رویال تولید و به بازار مصرف ارسال می‌شود.

وی گفت: امسال با توجه به بارش‌های مناسب و آگاهی یافتن باغداران در راستای گرده افشانی و تولید میوه در باغی می‌تواند موجبات گسترش و حرفه زنبوردار و به رویکرد فنی زنبورداران در جهت استفاده مفید از این حشرات و در نهایت بهره مندی از اصول بهره وری بیشتر، افزایش راندمان تولید و کیفیت طبیعی عسل‌های تولیدی در این شهرستان شود.

برداشت عسل از زنبور کارنیکا در شهرستان اهر

فعالیت ۵۹۶ زنبوردار در شهرستان اهر

کارشناس دامپروری جهاد کشاورزی اهر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، گفت: جابر طالبی یکی از زنبورداران جوان و نمونه در عرصه طبیعی و معرفی نژاد جدید زنبور عسل با نام آلمانی "کارنیکا" و اصلاح نژاد این گونه حشره مفید است که در اراضی روستای برمیس بخش مرکزی اهر در عرصه تولید و عملکرد در واحد کندو بالاتر از سایر زنبورداران در این شهرستان فعالیت دارد.

داود اسکندریان افزود: این زنبوردار اهری حدود پنج سال است علاوه بر فعالیت در عرصه‌های مجازی، به عنوان مربی آموزشی در کلاس‌های جهاد شرکت داشته و تجربیات و فراگیری‌های خود را به سایر زنبورداران انتقال می‌دهد.

وی در خصوص تهیه دستگاه تلقیح مصنوعی نیز گفت: سعی خواهیم کرد با همکاری مسئولان و فراهم نمودن بسترهای لازم این دستگاه را تهیه و در اختیار زنبورداران قرار دهیم تا قسمتی از دغدغه‌ها و مشکلات این عزیزان حل شود.

رئیس اداره بهبود تولیدات دامی مدیریت جهان کشاورزی اهر در رابطه با معرفی زنبور نژاد آلمانی کارنیکای نیز گفت: جابر طالبی یکی از موفق‌ترین زنبورداران جوان در پرورش و بهره برداری از این زنبور با ارزش و با صرفه است که با عملکرد خوب نسبت به زنبورهای بومی می‌تواند الگوی مناسب برای سایر زنبورداران این منطقه برای آموزش و انتقال تجربیات باشد، چرا که میزان تولید عسل با این نژاد زنبور بیش از زنبورهای بومی است.

وی افزود: در شهرستان اهر ۵۹۶ زنبوردار فعالیت دارند و امسال نیز با توجه به بارش ماه‌های اول سال و وفور فلور گیاهی و طبیعی مناسب‌ترین و عالی‌ترین زمان برای صنعت پرورش زنبور و تولید عسل در این شهرستان است.

اسکندریان در ادامه به زنبوردارانی که از سایر شهرستان‌های استان‌ها به عنوان زنبوردار مهاجر به این شهرستان مهاجرت می‌کنند نیز گفت: در موقع مهاجرت حتما برگه درخواست کوچ از شهرستان مبدا را به همراه داشته باشند تا خدای نکرده دچار مشکل در این زمینه نشوند و در صورت امکان در مکانیابی نیز حریم زنبورداران بومی این شهرستان را رعایت کنند و در فاصله مناسب‌تر نسبت به زنبورداران بومی اقدام به پرورش زنبور و تولید عسل کنند.

برداشت عسل از زنبور کارنیکا در شهرستان اهر

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان شرقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)