‌کاکتوس بکارید، پولدار شوید!


یکی از بزرگترین تولیدکنندگان کاکتوس کشور در یزد پرورش کاکتوس را یکی از بهترین اشتغال‌ها با سود بالای 60 درصد می‌داند و می‌گوید: کشورهای عربی و اروپایی یکی از بزرگترین خریداران کاکتوس ایران هستند.

«مهدی جلیلی» یکی از تولیدکنندگان کاکتوس با بذر در کشور است. در بازدیدیکه از گلخانه او داشتیم شاهد ‌کاکتوس‌های مختلفی در آن بودیم که هر کدام در ظروف مخصوص این مسئله روییده بودند و به گفته جلیلی هیچ کدام از این کاکتوس‌ها بدون بازار فروش رها نمی‎شوند و تمام آنها با قیمتی مناسب در بازار عرضه خواهند شد.

‌کاکتوس بکارید، پولدار شوید!

کاکتوس که گیاه محبوبی در بین مردم به خصوص یزدی‌ها شده، مقاومت بالایی به گرما و سرما دارد و شاید اکثرا از شنیدن نام کاکاتوس زمختی و برگ‌های پرتیغش را متصور شویم اما جالب است بدانیم که بنا به گفته یکی از بزرگترین تولیدکنندگان کاکتوس کشور، همین کاکتوس‌ها امروزه یکی از بهترین اشتغال‌ها با سود بالا و بیش از ۶۰ درصد سود خالص را به وجود آورده و نه تنها در محیط گلخانه و در سطح زیرکشت وسیع بلکه در محیط‌های کوچکتری مانند بالکن خانه و پشت بام و حتی یک اتاق کوچک هم قابل پرروش و عرضه هستند.

این تولیدکننده در بازدید خبرنگاران و اعضای هیات رییسه روابط عمومی‌های استان یزد از گلخانه‌اش اظهار می‌کند: کاکتوس‌هایی که بذرهایشان را می‌کاریم، از ابتدای کشت توسط شرکت عرضه کننده بذر خرید تضمینی می‌شوند و از طرفی کشورهای عربی و اروپایی یکی از بزرگترین خریدارهای کاکتوس ایران هستند.

وی علت مطالبه کشورهای مختلف از کاکتوس‌های یزد می‌گوید: آفتاب و هوا، اقلیم مناسب کشت کاکتوس و قیمت کم سوخت و نیروی کارگر در کشور ما منجر شده است تا کشورهای دیگر از ابتدای رشد بذرها این محصولات را مطالبه کنند.

‌کاکتوس بکارید، پولدار شوید!

این کشاورز یزدی در مورد استفاده‌های کاکتوس می‌گوید: نه تنها زیبایی میوه، گل، برگ و ساقه کاکتوس مورد استفاده است بلکه در نهایت نیز می‌تواند به عنوان خوراک دام استفاده شود و با توجه به قیمت نهاده‌های دامی، در حال جایگزینی به عنوان خوراک دام است.

وی از قابل تکثیر بودن کاکتوس‌ها از ساقه و برگ و بذر یاد می‌کند و می‌گوید: در حال حاضر ۵۰۰ تولیدکننده کاکتوس در کشور وجود دارد که در گلخانه‌های ۱۵ تا ۲۰۰۰ متری مشغول به کار هستند اما این گلخانه از نظر وسعت سومین گلخانه پرورش کاکتوس کشور از طریق بذر کاکتوس به شمار می‌رود.

وی با بیان این که پرورش کاکتوس از طریق بذر هزینه و تکنولوژی بالایی لازم دارد، می‌گوید: در هر یک مترمکعب، ۲۰۰۰ عدد بذر کاشته می‌شود که انتقال آن پس از رویش به گلدان مرحله دشوار و نیازمند مهارت خاصی است.

‌کاکتوس بکارید، پولدار شوید!

این مسئول هزینه کشت هر مترمربع کاکتوس از طریق کشت هیدروپونیک را شامل هزینه‌ای ۱.۵ میلیون تومانی می‌داند و می‌گوید: کاشتن کاکتوس با بذر هزینه و صبر حدود ۱۲ تا ۱۵ ماه و تکنولوژی بالایی می‌خواهد اما کاشت از طریق تکثیر با برگ راحت تر است.

وی به تقلبی بودن برخی از بذرهای داخل بازار اشاره میکند و می‌گوید: بذرها را باید از شرکت های وارد کننده بگیرید چرا که بازار پر شده از بذرهای عمده و تقلبی که هیچ ضمانت نامه ای هم ندارند.

این کشاورز یزدی با تاکید بر این که گلخانه مانند سایر علوم نوعی علم محسوب میشود، می‌گوید: متاسفانه هنوز این مسئله جانیفتاده و برخی با پلاستیک و چند میله خود را صاحب گلخانه می‌دانند در حالی که باید گلخانه‌ها به عنوان محیط‌های محدود کنترل شده شرایط را برای پرورش گیاه با استفاده بهینه از انرژی را فراهم کنند.

‌کاکتوس بکارید، پولدار شوید!

‌کاکتوس بکارید، پولدار شوید!

‌کاکتوس بکارید، پولدار شوید!

‌کاکتوس بکارید، پولدار شوید!

‌کاکتوس بکارید، پولدار شوید!

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود نوحه ضربت خوردن امام علی