احتمال افزایش قیمت گوشت مرغ در روزهای آینده / قیمت نهادهای دامی گران شده است


احتمال افزایش قیمت گوشت مرغ در روزهای آینده / قیمت نهادهای دامی گران شده است

مهدی یوسف خانی گفت: در حال حاضر قیمت نهادها بالا رفته و گنجاله و سویا با نرخ 5800 تومان و ذرت با نرخ 2800 تومان به بازار عرضه می شود که برای مرغدار صرفه اقتصادی ندارد، از طرف دیگر با افزایش صادرات احتمال افزایش قیمت گوشت مرغ در روزهای آینده وجود دارد.

رئیس اتحادیه مرغ و پرندگان تهران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه قیمت گوشت مرغ در هفته های گذشته با کاهش شدید همراه شده بود، گفت: در حال حاضر قیمت هر کیلو گوشت مرغ ۱۲۹۰۰ تومان و همان قیمت سال قبل است که با توجه به اینکه هزینه های تولید مرغ بالا رفته دولت برای سال جاری باید قیمت مرغ را بالا ببرد.

مهدی یوسف خانی با بیان اینکه ممکن است در چند هفته آینده قیمت جدید گوشت مرغ برای سال جاری اعلام شود، افزود: چند وقت پیش به دلیل کرونا میزان مصرف گوشت مرغ در کشور کاهش یافته بود و تولید مرغ هم نسبت به تقاضا زیادتر بود، به همین دلیل قیمت مرغ کاهش داشت.

او با تاکید بر اینکه در دوران کرونا صادرات گوشت مرغ متوقف شده بود، تصریح کرد: دو هفته ای است که صادرات گوشت مرغ به افغانستان و عراق از سر گرفته شده و در این دو هفته بازار صادرات خوبی شکل گرفته، به همین دلیل در روزهای آینده قیمت گوشت مرغ رو به افزایش خواهد بود.

رئیس اتحادیه مرغ و پرندگان تهران با اشاره به اینکه قیمت تولید مرغ در سال جاری بسیار بالا رفته است، اظهار کرد: در حال حاضر قیمت نهادهای دامی بالا رفته و گنجاله و سویا با نرخ ۵۸۰۰ تومان و ذرت با نرخ ۲۸۰۰ تومان به بازار عرضه می شود و از آنجایی که قیمت مرغ کیلوی بالای ۸۵۰۰ برای مرغدار تمام می شود عملا با این نرخ تهیه مواد غذایی برای مرغ صرفه اقتصادی ندارد.

یوسف خانی درباره وضعیت واردات و عرضه نهاده ها اظهار کرد: با وجود اینکه مسئولان وزارت جهاد کشاورزی بارها اعلام کرده بودند که نهاده مورد نیاز مرغدارها به اندازه کافی در بازار عرضه خواهد شد، اما در حال حاضر وضعیت عرضه نهادها افزایش نیافته و وزارت کشاورزی نهاده دولتی چندانی تامین نکرده است که به نظر می رسد تنها حدود 20 درصد از نیاز مرغدارها از این بخش تامین می شود.

او درباره تغییر میزان تعرفه صادارت گوشت مرغ و تاثیر آن بر میزان عرضه خارجی، گفت: در هفته های اخیر میزان تعرفه صادرات گوشت مرغ از ۵ هزار تومان به ۵۰۰ تومان رسیده و باعث افزایش صادرات شده است.

رئیس اتحادیه مرغ و پرندگان تهران درباره وضعیت مرزهای کشور برای صادرات گوشت مرغ، اظهار کرد: در هفته های اخیر صادرات گوشت مرغ به روال قبل برگشته و مشکلی در زمینه مبادلات آن وجود ندارد، هرچند پیش از این مرز همسایگان بسته شده بود و حتی برخی از پایانه های صادراتی که بعد از چندی باز شد، امکان صادرات محصولات فاسد شدنی وجود نداشت اما در شرایط کنونی صادرات گوشت مرغ به عراق و افغانستان در جریان است.

او درباره میزان جوجه ریزی در کشور اظهار کرد: در شرایط کنونی حدود ۱۲۰ میلیون قطعه جوجه ریزی در ماه انجام می شود که تقریبا طبق سال های گذشته است و به طور کلی میزان تولید نسبت به سال گذشته تغییری نداشته است، در واقع ۸۰ میلیون قطعه جوجه ریزی در ماه برای مصرف داخل و مابقی با هدف صادرات انجام می شود.

یوسف خانی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه در چنده ماه گذشته میزان مصرف داخلی گوشت مرغ کاهش یافته بود و از طرف دیگر نیز صادرات مسدود شده بود، آیا میزان فرآوری گوشت مرغ در کشور افزایش یافت؟ تصریح کرد: در حال حاضر فرآوری گوشت مرغ در کشور متناسب با نیاز بازار است، از طرف دیگر محصولات فرآوری در ایران مصرف چندانی ندارد. زیرا از طرف دیگر فرآوری گوشت مرغ قیمت آن را بالاتر می برد، از طرف دیگر مردم ایران تمایل به مصرف گوشت گرم دارند، به همین دلیل تقاضای چندانی ندارد و تولید آن نیز نسبت به گذشته افزایشی نداشته است.

رئیس اتحادیه مرغ و پرندگان تهران درباره میزان مصرف گوشت مرغ در کشور، گفت: در حال حاضر رستوران ها با ۳۰ درصد ظرفیت کار می کنند و تالارها هنوز بسته هستند و مراسمی اجرا نمی شود به همین دلیل میزان مصرف گوشت مرغ که در دوران کرونا تا ۴۰ درصد کاهش یافته بود در شرایط جدید تا ده درصد به حالت قبل تر برگشته و هنوز ظرفیت خالی زیادی وجود دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، به تازگی ناصر نبی پور رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران اعلام کرده« حدود یک ماه گذشته مرغداران بالای ۶ میلیون قطعه مرغ را به کشتارگاه فرستاده‌اند که این جمعیت هم شامل مرغ‌های سن بالا بوده است و هم مرغ‌های با سن پایین. با شرایط ایجاد شده اگر مسئولان فکری برای تأمین و توزیع نهاده‌های دامی نکنند تولید محصولات پروتئینی از جمله تخم مرغ با چالش جدی در ماه‌های آینده مواجه خواهد شد. در واقع وزارت جهاد کشاورزی قیمت تمام شده تولید تخم مرغ را ٩٨٠٠ تومان در هر کیلوگرم اعلام کرده است، اما در نرخ اعلامی وزارت جهاد، قیمت مصوب نهاده‌های دامی محاسبه شده ، نه قیمت بازار آزاد. با توجه به اینکه تولیدکنندگان حداکثر ٣٠ درصد نهاده مورد نیاز خود را با نرخ مصوب تهیه می‌کنند و مابقی آن از بازار آزاد تأمین می‌شود قیمت تمام شده تولید بر اساس محاسبات ما ١١ هزار و ۵٠٠ تومان است.» از طرف دیگر رئیس اتحادیه مرغ و پرندگان تهران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج گفته« در حال حاضر قیمت نهادها بالا رفته و گنجاله و سویا با نرخ ۵۸۰۰ تومان و ذرت با نرخ ۲۸۰۰ تومان به بازار عرضه می شود و از آنجایی که قیمت مرغ کیلویی بالای ۸۵۰۰ برای مرغدار تمام می شود عملا با این نرخ تهیه مواد غذایی برای مرغ صرفه اقتصادی ندارد.»

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر