صادرات یک میلیارد و 200 میلیون دلاری مرزنشینان


صادرات یک میلیارد و 200 میلیون دلاری مرزنشینان

رئیس کمیسیون تعاونی مرزنشینان اتاق تعاون ایران: میزان صادرات تعاونی‌های مرز نشین در سال گذشته یک میلیارد و 20 میلیون دلار بوده است که سه درصد صادرات غیرنفتی کشور را شامل می‌شود.

یاسر فیضی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما گفت: برخلاف باور غلط که تصور می‌شود تشکل‌های مرزنشینی بیشتر یک تشکل وارداتی هستند، اما ما در قبال صادرات، مجاز به انجام واردات هستیم و میزان صادرات این تشکل از نظر دلاری، حجمی و وزنی سه برابر میزان واردات است.
وی اقلامی نظیر مواد غذایی، شیرینی و شکلات، میلگرد و آهن و ... را از اقلام عمده صادراتی مرزنشینان عنوان کرد و افزود: در مقابل این صادرات تعاونی‌های مرزنشینی اقلام اساسی نظیر برنج و کالا‌های مورد نیاز ستاد تنظیم بازار نظیر لاستیک را وارد می‌کنند.
رئیس کمیسیون تعاونی مرزنشینان اتاق تعاون ایران با بیان اینکه متاسفانه در سه سال گذشته مرزنشینان موفق به واردات نشده اند، گفت: هیئت وزیران در سال ۹۵ با صدور مصوبه‌ای غیر منطقی، معافیت‌های مالیاتی مرزنشینان بابت واردات کالا را کاهش داد، علاوه بر این، مصوبه مذکور حجم کالای وارداتی را نیز کم کرد که در نهایت منجر به کاهش فعالیت اقتصادی مرزنشینان شد.
وی افزود: در سال ۹۷ نیز تخصیص ندادن ارز رسمی ۴۲۰۰ تومانی به تشکل‌های تعاونی مرزنشینان موجب کاهش فعالیت شد و این مسئله آسیب زیادی به مرزنشینان و تشکل‌های مرزنشینی واردکرده است.
فیضی با بیان اینکه ما با تخصیص هرنوع ارز ترجیحی که ممکن است ایجاد رانت کند مخالف هستیم، گفت: اما اگر قرارباشد به برخی افراد با تشکل‌ها ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیص یابد باید تعاونی‌های مرزنشین در اولویت قرارگیرند، اما متاسفانه درسه سال گذشته هیچ ارزی با نرخ رسمی به این تشکل‌ها تخصیص نیافته است.
وی با اشاره به اینکه عمده واردات تعاونی‌های مرز نشین کالا‌های اساسی و ارزاق مردم نظیر برنج است، گفت: وقتی برخی افراد و تشکل‌ها می‌توانند با ارز ۴۲۰۰ تومانی برنج وارد کنند، اما مرزنشینان از این مزیت بی بهره اند، قطعا نمی‌توانند دربازار رقابت کنند. چون کالای وارداتی آن‌ها سه تا چهار برابر گران تراست و این مسئله عملا تعاونی‌های مرزنشین را از بازار این کالا‌ها حذف کرده است.
این عضو اتاق تعاون ایران با بیان اینکه تعاونی‌های مرز نشین کشور ۷ میلیون عضو دارد و دو نیم میلیون سرپرست خانوار را زیر پوشش خود دارد که در مجموع ۸ و ۳ دهم درصد از جمعیت کل کشور در ۱۷ استان را شامل می‌شود، گفت: رسالت این تشکل تقویت معیشت مرزنشینان، جلوگیری از مهاجرت و تخلیه مناطق مرزی و جلوگیری از قاچاق کالا و اشتغال زایی است که متاسفانه در تصمیم گیری‌ها کمتر به اهمیت و نقش این تشکل توجه می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی