امام جمعه ابرکوه : کشاورزان از آبیاری نوین استفاده کنند


امام جمعه ابرکوه : کشاورزان از آبیاری نوین استفاده کنند

یزد - ایرنا- امام جمعه مرکز شهرستان ابرکوه با اشاره به اینکه کشاورزان همسو با شرایط اقلیمی فعالیت‌های خود را برنامه ریزی کنند، گفت: به لحاظ بیابانی بودن و کم آبی منطقه از روش های نوین آبیاری در تولید محصول استفاده شود.

حجت الاسلام سید ابراهیم حسینی روز پنجشنبه به مناسبت هفته جهاد کشاورزی( ۲۱ تا ۲۷ خرداد ماه) در دیدار با کارکنان جهاد کشاورزی شهرستان افزود: شعار سال ۹۹ با توجه به اهمیت موضوع اقتصادی از سوی مقام معظم رهبری جهش تولید انتخاب شده است، کشاورزان بایستی برای تولید با کیفیت محصول و بهره وری مناسب از آب بیشتر تلاش کنند.

رییس شورای فرهنگ عمومی ابرکوه اظهار کرد: اجرای طرح آبیاری نوین مستلزم ارتقای تولید و ارایه راهکارهای کارشناسی برای افزایش تولید و بهره وری مناسب تولیدکنندگان و کشاورزان از منابع آبی موجود منطقه است.

وی با اشاره به برداشت حجمی آب و خاموشی موقت چاه های کشاورزی در فصل زمستان ، خاطرنشان کرد: برای رونق تولید اولویت در بخش کشاورزی مصرف بهینه آب آن هم از طریق اجرای طرح های آبیاری نوین ، مدیریت و برداشت این ماده حیاتی با ارزش اقتصادی بالاست .

وی با اشاره به تداوم ۲ دهه پدیده خشکسالی و کم آبی در شهرستان ادامه داد: کشاورزان برای توسعه و کاشت محصول های کم آبخواه نظیر پسته ، زعفران ، گیاهان گلخانه ای و دارویی که ارزش افزوده خوبی دارد و در بهره وری راندمان آبیاری هم تاثیرگذار است، برنامه ریزی و تلاش کنند.

رییس شورای فرهنگ عمومی ابرکوه اضافه کرد: دولت با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت و کمک های بلاعوض ، کشاورزان را در اجرای طرح های توسعه محصول کم آبخواه و همچنین آبیاری نوین در این شهرستان حمایت می کند.

همچنین مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه گفت: این شهرستان یکی از قطب های مهم تولید بخش کشاورزی و دامی استان یزد است و با تلاش هشت هزار و ۵۰۰ خانوار بهره بردار سالانه افزون بر ۲۰۰ هزار تن محصولات کشاورزی و دامی تولید می شود.

مهدی غیب الهی افزود: کشاورزان این شهرستان توانسته اند با اجرای طرح های آبیاری نوین و کشت محصولات کم آبخواه در تولید محصولات زردآلو ، گندم ، پسته ، گیاهان دارویی ، فراوردهای دامی و اجرای طرح های آبیاری نوین مقام نخست تا سوم استان را به خود اختصاص بدهند.

اراضی قابل کشاورزی ابرکوه به علت کاهش بارندگی، کم آبی و تداوم ۲ دهه پدیده خشکسالی از ۲۰ هزار هکتار به ۱۵ هزار هکتار در سال های اخیر کاهش یافته و ۴۰ درصد اشتغال مردم وابسته به فعالیت‌های کشاورزی، دامداری و دامپروری است و هشت هزار و ۵۰۰ خانوار ، سالانه بیش از ۲۰۰ هزار تن محصول کشاورزی و دامی تولید می کنند.

ابرکوه و خاتم در میان ۱۰ شهرستان استان یزد علاوه بر جمعیت شهری و روستایی، حدود ۱۰ هزار نفر عشایر دارد.

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری ابرکوه در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لعیا زنگنه راه بهاره رهنما را می رود!/ عکس