اخبار کوتاه از استان اصفهان


اخبار کوتاه از استان اصفهان

اصفهان- ایرنا- طرح گنبد آرامگاه پدر صنعت برق اصفهان تکمیل ‌شد، 67 تن برنج و شکر در نایین توزیع شد و برگزاری دوچرخه سواری کویرگردی در انارک از جمله خبرهای کوتاه روز پنجشنبه استان اصفهان است.

اصفهان

مدیر مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت‌فولاد اصفهان از تکمیل ۹۰ درصدی طرح گنبد آرامگاه فضل‌الله دهش بنیانگذار و پدر صنعت برق اصفهان پس از ۲۷ سال و بهره‌برداری از آن تا یک‌ماه آینده خبر داد.

علی معرک‌نژاد روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: ساخت این گنبد از سال ۱۳۷۲ به حال خود رها و در مرحله ایزوگام متوقف شده و چهره نازیبایی را در موقعیت خوب نبش چهارراه دهش ایجاد کرده بود که گاهی این گنبد ایزوگام به عنوان یکی از المان‌های شهری برای دادن نشانی استفاده می‌شد.

وی تصریح کرد: احداث خیابان شیخ مفید در سال‌های گذشته در اصفهان آرامگاه خانوادگی دهش را مورد تاثیر خود قرار می‌دهد و باعث تخریب محدوده زیادی از فضای اطراف آرامگاه و قرارگیری آن در مسیر خیابان شیخ مفید می‌شود.

مدیر مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت‌فولاد اصفهان اضافه کرد: در آن زمان شهرداری اصفهان برای جلب موافقت خاندان دهش بر سر ساماندهی این آرامگاه و احداث مقبره‌ مرحوم دهش به توافق رسیده و این امر صورت می‌گیرد.

وی اظهارداشت: در سال ۷۲ طرح ساماندهی مجموعه تخت‌فولاد در شهرداری مطرح و دفتر این مدیریت تازه تاسیس در ساختمان کناری آرامگاه دهش ایجاد می‌شود.

معرک‌نژاد خاطرنشان کرد: گفته می‌شود توقف این طرح توسط خانواده مرحوم دهش بوده و تکمیل آن نیاز به تعامل و همکاری با خانواده وی داشت که پس از پیگیری‌های مختلف نظر نوادگان فضل‌ الله دهش که در تهران و خارج از کشور ساکن هستند جلب و نظرات و پیشنهادهای آن‌ها شنیده شد.

وی ادامه داد: با موافقت خانواده دهش دیگر مانعی بر سر راه تکمیل این طرح نبود و عملیات اجرایی آن آغاز شد.

مدیر مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت‌فولاد اصفهان بیان کرد: تکمیل این گنبد در نیمه دوم سال ۹۸ در دستور کار مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت‌فولاد قرار گرفت و عملیات اجرایی آن با بودجه‌ ۱۰۰ میلیون تومانی با همکاری شهرداری منطقه ۶ و طراحی سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان از اسفند سال گذشته آغاز شد.

وی گفت: پیش از آغاز عملیات اجرایی، مصوبه‌های لازم برای تکمیل گنبد آرامگاه دهش از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گرفته شد.

معرک‌نژاد افزود: این طرح تاکنون ۹۰ درصد پیشرفت داشته و پیش‌بینی می‌شود تا یکماه آینده به بهره‌برداری نهایی برسد.

وی ابراز امیدواری کرد با تکمیل گنبد این آرامگاه، مردم از مرحوم فضل‌الله دهش تلاشگر عرصه صنعت برق و ریسندگی و بافندگی شناخت بیشتری پیدا کنند.

فضل‌الله دهش (متولد ۱۲۴۰– درگذشت ۱۳۳۸) ملقب به عطاءالملک در اصفهان چشم به جهان گشود. پدرش حاج محمدحسین شیرازی، یک تاجر بود.

او در سال ۱۳۰۰ اقدام به تأسیس اولین کارخانه نساجی اصفهان کرد و چهار سال بعد تجهیزات نخستین کارخانه برق اصفهان را به ایران وارد کرد و این آغاز ورود صنعت برق به نصف جهان بود.

چون در آن زمان، شهر اصفهان فاقد نقشه مهندسی شهری بود، عطاالملک برای نخستین بار نقشه مهندسی شهر را تهیه کرد و برای سیم کشی هوایی، گروه ورزیده‌ای را آموزش داد.

در سال ۱۳۲۰ شمسی با توسعه شهر اصفهان مرحوم عطاالملک که به عنوان پیشگام صنعت نساجی و برق شناخته شده بود به خرید یک کارخانه ریسندگی نخ برای صنایع قالیبافی اقدام کرد و آن را در نزدیکی پل خواجوی اصفهان به نام کارخانه ریسندگی و برق دهش با عنوان کارخانه نور نصب و راه‌اندازی کرد.

اما شهرت عطاالملک به عنوان یک کارشناس صنعتی از مرزهای اصفهان گذشت و در سطح کشور مطرح شد و هر کجا می‌خواستند کارخانه یا تأسیسات صنعتی نصب کنند از نظرات دهش، استفاده می‌کردند.

سرانجام دهش در سال ۱۳۳۸ بعد از ۹۸ سال تلاش خستگی‌ناپذیر دار فانی را وداع گفت و در گورستان تخت‌فولاد اصفهان به خاک سپرده شد.

نایین

مدیر صنعت، معدن و تجارت نایین گفت: از آغاز سال جاری تاکنون ۶۷ تن برنج و شکر طرح تنظیم بازار با نرخ مصوب دولتی در این شهرستان توزیع شده است.

احمد دهقانی عشرت آباد روز پنجشنبه در گفت‌ و گو با ایرنا افزود: ۳۰ تن برنج وارداتی و ۳۷ تن شکر توسط فروشگاه های منتخب در نقاط مختلف شهرستان با رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی توزیع شده است.

به گفته وی ۳۷ تن شکر با هدف تنظیم بازار در فروشگاه های منتخب توزیع شده است.

نایین

رییس هیات دوچرخه سواری انارک گفت: به منظور معرفی طبیعت زیبای اطراف شهر انارک، همایش دوچرخه سواری در این شهر برگزار شد.

مهران مطلب به ایرنا تعداد دوچرخه سواران در همایش ۲۰ نفر اعلام کرد و افزود : دوچرخه سواران با شعار "مراتع را حفظ کنیم" مسیر ۳۰ کیلومتری گلزار شهدای شهر انارک به طرف گردنه زنجیرگاه را رکاب زدند.

به گفته وی این نخستین همایش دوچرخه سواری پس از شیوع بیماری کرونا در شهر انارک است.

شهر کویری انارک در ۷۵ کیلومتری نایین واقع است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 10 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق