250 میلیارد تومان سهم سیستان و بلوچستان برای بیابان زدایی


250 میلیارد تومان سهم سیستان و بلوچستان برای بیابان زدایی

زاهدان- ایرنا- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان گفت: پارسال اعتبار بیابان‌زدایی این استان از صندوق توسعه ملی 250 میلیارد تومان بود که تاثیر زیادی در مهار شن‌های روان بویژه در منطقه سیستان داشت.

به گزارش روز جمعه روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان عبدالباسط پاکزاد اظهارداشت: همچنین پارسال برای بیابان زدایی در این استان پنج هزار هکتار نهال کاری، سه هزار و ۶۰۰ هکتار مالچ پاشی، ۲ هزار هکتار مراقبت و آبیاری، ۱۴ هزار هکتار پخش آب، ۲۴۳ کیلومتر بادشکن حاشیه مزارع، ۱۳ هزار و ۸۰۰ هکتار هلالی آبگیر، ۳۸ هزار هکتار قرق و ۱۰۰ هزار اصله تولید نهال انجام شده است.

وی بیان کرد: از مجموع ۱۸.۷میلیون هکتار منابع طبیعی سیستان و بلوچستان ۱۰.۵ میلیون هکتار مراتع، پنج میلیون هکتار بیابان و ۱.۴ میلیون هکتار جنگل است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان گفت: در این پنج میلیون هکتار که ۳۰ درصد از اراضی استان را شامل می شود برخی نقاط بحرانی است.

وی تصریح کرد: میانگین بارندگی سالانه سیستان و بلوچستان ۱۱۰ میلی‌متر بوده در حالیکه متوسط کشوری ۲۵۰ و متوسط جهانی ۷۵۰ میلی‌متر است

به گزرش ایرنا سیستان و بلوچستان دارای ۲۸ کانون بحران فرسایش بادی با گستره حدود یک میلیون هکتار است که در سطح ۱۶ شهرستان استان پراکنش دارد اما در این بین سه کانون بحرانی واقع در دشت سیستان به دلیل گستردگی و فعال بودن مهمتر بحساب می آیند.

عملیات تثبیت شن و بیابانزدایی در سطح سیستان و بلوچستان از سال ۱۳۴۸ شروع شده و همچنان ادامه دارد اما آنچه که در سال‌های گذشته مغفول مانده و باید مورد عنایت ویژه قرار گیرد تخصیص بهینه آب برای توسعه فعالیت‌های منابع طبیعی با رویکرد افزایش پوشش گیاهی در سطح وسیعی از اراضی ملی بویژه در کانون بحرانی برداشت ماسه‌های روان است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیستان و بلوچستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جلب‌توجه مرجانه گلچین با یک استایل جوان‌پسند