معرفی نمکی به‌‌عنوان سکان‌‌دار حوزه سلامت از کارهای خوب دولت دوازدهم


معرفی نمکی به‌‌عنوان سکان‌‌دار حوزه سلامت از کارهای خوب دولت دوازدهم

نائب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس دهم با بیان این‌‌که یکی از کارهای خوب دولت دوازدهم معرفی دکتر نمکی به عنوان سکان‌‌دار حوزه سلامت بود، گفت: در بحث کرونا، دکتر نمکی عملکرد قابل دفاعی داشته است.

دکتر محمدحسین قربانی در گفت‌‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری تسنیم با بیان این‌‌که بحث حوزه سلامت همواره یکی از بزرگترین بحث‌‌های چالش‌‌برانگیز تمام دولت‌‌های گذشته بوده است، گفت: اهمیت حوزه سلامت حتی در آموزه‌‌های دینی ما نیز وجود دارد تا آن‌‌جا که گفته می‌‌شود "نعمتان مجهولتان الصحه و الامان"؛ بنابراین حفظ سلامت جامعه اهمیت بسیار بالایی دارد. بحث حوزه سلامت نه تنها در کشور ما بلکه در تمام کشورهای توسعه‌‌یافته جهان چالش بزرگی است.

وی افزود: تا جایی که اوباما وقتی می‌‌خواست در انتخابات ایالات متحده مورد توجه قرار بگیرد، شعار خود را توجه به حوزه سلامت اعلام کرد و یکی از شعارهای عمده مکرون در فرانسه نیز بالابردن مالیات بر دخانیات و اختصاص آن به حوزه سلامت بوده است بنابراین بحث حوزه سلامت مورد توجه افکار عمومی مردم و سیاسیون و دولت مردان است.

قربانی تصریح کرد: در دولت آقای روحانی نیز یکی از شعارهای مورد توجه، بحث طرح تحول سلامت بود؛ صرف نظر از این‌‌که طرح تحول سلامت به چه میزان توانست موفق باشد، گسترش تخت‌‌های بیمارستانی و خدمت‌‌دهی به نقاط دورافتاده اتفاق افتاد و یک همدلی و همکاری بین دولت و مجلس رخ داد؛ پس از رفتن دکتر هاشمی نیز یکی از کارهای خوب دولت دوازدهم معرفی دکتر نمکی به عنوان سکان‌‌دار حوزه سلامت بود زیرا دکتر نمکی توانست خدماتی که در دوره قبلی ریل‌‌گذاری شده بود را به خوبی ادامه دهد.

وی ادامه داد: یکی از مزیت‌‌های دکتر نمکی این است که بر آمار و ارقام بودجه تسلط دارند و قبلاً به‌‌عنوان یکی از افراد شاخص در حوزه برنامه بودجه بودند؛ مسئله دوم، تجربیات دکتر نمکی بود؛ فردی که معاون وزیر بهداشت، رئیس دانشگاه و یکی از مسئولین در حوزه برنامه و بودجه بوده است می‌‌تواند یکی از گزینه‌‌های خوب در حوزه بهداشت و درمان باشد و همین مؤلفه‌‌ها باعث شده که مجلس رویکرد خوبی در رای اعتماد برای دکتر نمکی داشته باشد.

قربانی با بیان این‌‌که برخی مسئولین وقتی در رأس یک مجموعه قرار می‌‌گیرند، تغییر و تحولات عمیقی در مجموعه ایجاد می‌‌کنند، خاطرنشان کرد: دکتر نمکی کمترین تغییر و تحولات را در حوزه معاونین وزارت بهداشت انجام داد که این مسئله نشان‌‌گر جامع‌‌الاطراف بودن است. مزیت دیگر آقای دکتر نمکی، نوع تعامل با مجلس و نمایندگان بوده است و حمایت‌‌های مجلس دهم، به‌‌ویژه کمیسیون بهداشت و درمان از ایشان نیز مؤید همین امر است.

اولویت دادن پیشگیری بر درمان در دوره نمکی

نائب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس دهم، یادآور شد: پایش فشار خون یکی از طرح‌‌های خوب ملی بوده است که در دوره دکتر نمکی اتفاق افتاد و به سمت پیشگیری رفتیم؛ اگر همه منابع کشور را به بحث درمان اختصاص دهیم قطعاً طرح ناموفقی خواهد بود و آن‌‌چه باعث کاهش هزینه‌‌ها می‌‌شود رفتن به سمت پیشگیری است که دکتر نمکی بیماریابی و پایش بیماران را در اولویت قرار داد و در زمینه پیشگیری کاری اساسی انجام داد.

شفافیت در حوزه غذا و دارو از اقدامات نمکی

قربانی با بیان این‌‌که یکی از بحث‌‌های چالش‌‌برانگیز حوزه مدیریت وزارت بهداشت، سازمان غذا و دارو بوده است، تصریح کرد: بحث سازمان غذا و دارو می‌‌تواند پاشنه آشیل وزارت بهداشت باشد اما یکی از کارهای خوبی که آقای دکتر نمکی انجام داده شفافیت در حوزه غذا و دارو و قرار دادن یک تیم مدیریتی در این سازمان، حذف همه امضاهای طلایی و کوتاه کردن دست واسطه‌‌هایی است که در حوزه غذا و دارو دخالت می‌‌کردند.

وی ادامه داد: 97 درصد داروهای مورد نیاز کشور در داخل کشور تولید می‌‌شود و تأمین حدود سه درصد دارو، به صورت وارداتی است اما همین سه درصد داروی وارداتی بالغ بر 70 درصد منابع دارویی را به خود اختصاص می‌‌دهد و این امر نشان می‌‌دهدکه چالش بزرگی در حوزه غذا و دارو و تجهیزات پزشکی وجود دارد که این چالش توسط دکتر نمکی به‌‌خوبی مدیریت شده است زیرا آقای دکتر نمکی هیچ دستی بر قضایای بخش خصوصی ندارد و در داروخانه، بخش خصوصی، واردات و تولید ذی‌‌نفع نیست و همین امر باعث می‌‌شود مدیریت کردن و برخورد با رانت و مافیا برای او راحت‌‌تر باشد.

عملکرد وزیر بهداشت در بحران کرونا قابل دفاع است

وی با اشاره به تلاش‌‌های نمکی در زمینه مقابله با کرونا تصریح کرد: نگاه مقام معظم رهبری به وزارت بهداشت، حمایت همه‌‌جانبه مردم، تفویض اختیار به وزارت بهداشت از سوی دولت و میدانی بودن اقدامات دولت و وزارت بهداشت در امر کرونا مؤید این است که آقای دکتر نمکی در حوزه وزارت بهداشت عملکرد بسیار قابل دفاعی داشته است و این امر در بین افکار عمومی نیز قابل احساس کردن است.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا