امام جمعه ساری : مواسات و همدلی برآمده از کرونا باید ادامه یابد


امام جمعه ساری : مواسات و همدلی برآمده از کرونا باید ادامه یابد

ساری - ایرنا - نماینده ولی‌فقیه در مازندران و امام جمعه ساری مواسات و همدلی حاکم بر استان در دوران کرونا را استان بی نظیر توصیف کرد و گفت : این همدلی باید ادامه یابد.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدباقر محمدی لائینی در نخستین نماز جمعه ساری پس از چهار ماه شیوع بیماری کرونا افزود : همدلی و همدردی حاکم بر مازندران در دوران کرونا ، تجربه ناب نهادینه شده در میان مردم پس از پیروزی انقلاب اسلامی بود و در واقع شیوع کرونا از این جهت سبب شد تا بار دیگر این تجربه گران سنگ و بی نظیر تکرار شود.

وی تهیه ۳۰۰ هزار بسته معیشتی به ارزش ۱۲۰ میلیارد تومان از محل کمک های مردمی در استان و توزیع آن میان نیازمندان و آسیب دیدگان از کرونا را نشانگر بالا بودن ضریب احساس همدردی و همدلی در میان مردم مازندران دانست و گفت : همدردی با اقشار آسیب پذیر جامعه در دوران کرونا به حدی چشمگیر بود که دشمنان را هم غافلگیر کرده است.

نماینده ولی فقیه در مازندران همچنین بر ضرورت رعایت پروتکل های بهداشتی برای جلوگیری از شیوع کرونا و شکستن زنجیره انتقال این بیماری تاکید کرد و افزود : این که پس از چند ماه مقابله با کرونا هم اکنون زمینه برای برپایی نماز جمعه در استان فراهم شده به این معنا نیست که کرونا ریشه کن شده است و همه باید بیشتر مراقبت کنیم تا این بیماری یک بار دیگر اوج نگیرد.

امام جمعه مرکز مازندران از تلاش های شبانه روزی و از خودگذشتگی کادر درمانی دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل طی چهار ماه گذشته قدردانی کرد و اظهار داشت : گروههای جهادی هم در دوران کرونا برای ضد عفونی کردن معابر و تهیه و تولید انواع لوزام مورد نیاز مانند ماسک و لوازم بهداشتی دیگر برای حفاظت از مردم در برابر این بیماری تلاش های وقفه ناپذیری داشتند که از دیگر جلوه های همدردی و همدلی مردمی بود که به نمایش گذاشته شد.

محمدی لائینی با اشاره به فعالیت داوطلبانه و از جان گذشتگی چند ماهه پرستاران در خط مقدم مقابله با کرونا در بیمارستان ها و مراکز درمانی و بهداشتی ااستان اشاره کرد و خطاب به مسئولان دانشگاه های علوم پزشکی مازندران و بابل گفت: باید از زحمت آنان به طرز شایسته ای قدردانی شود و نباید این عزیزان که به صورت داوطلبانه و بدون داشتن ارتباط تشکیلاتی شبانه روزی و جان برکفانه در خط مقدم جبهه بهداشت و درمان تلاش کردند ، رها شوند و لازم است تدابیری از سوی وزارت بهداشت برای جذب آنان اندیشیده و حق و حقوق آنان به صورت کامل پرداخت شود .

نماینده ولی فقیه در مازندران مدیریت مهار کرونا در کشور و بویژه استان مازندران را موفق توصیف کرد و افزود : ستاد ملی مقابله با کرونا ، ستاد استانی و شهرستانی در مازندران نیز موفق عمل کرده است در حالی که بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا و کشورهای همسایه بدرستی عمل نکردند و خوشبختانه کارآمدی دستگاههای مرتبط با بهداشت و درمان و مقابله با کرونا در کشور ما زبانزد دنیا بوده است.

امام جمعه ساری یکی از جلوه های کارآمدی مازندران در دوران کرونایی را بهره گیری از بسترهای ارتباطی دانست و گفت : این که نشست های مختلف از جمله نشست های ستاد مقابله با کرونا در این مدت به روش ویدئوکنفرانسی برگزار شده ، نشانگر وجود ظرفیت های دولت الکترونیک است و همین روش و بهره گیری از این ظرفیت سبب شد تا مدیران شهرستانی از جمله در غرب استان برای شرکت در جلسات هزینه ایاب و ذهاب و خطرات ترافیک را برای حضور در مرکز استان نداشتند ، پذیرایی ها در جلسات از بین رفت و خدمتگزاری به مردم هم دچار تعلیق نشد.

وی خواستار تداوم بهره گیری از ظرفیت های زیرساختی شناخته شده در دوران کرونا و نهادینه شدن تغییر رفتارهای صورت گرفته در این دوران شد و افزود : یکی دیگر از مزیت هایی که در دوران کرونا نصیب جامعه شد از بین رفتن هزینه های سنگین بویژه اطعام دهی برای مردگان بود و لازم است این رویه در بین مردم باید پس از حذف کامل بیماری کرونا ادامه یابد.

امام جمعه ساری همچنین از تحولات آمریکا به عنوان امواج خیزش مردمی علیه تبعیض نژادی در غرب یاد کرد و گفت : در حالی که می خواستند ایران را به عنوان کانون مرگ بر آمریکا حذف کنند، ولی تبعیض نژادی سبب شد تا در دل کشورهای غربی و آمریکا مرگ بر آمریکا بلندتر از ایران شنیده شود.

نماینده ولی فقیه در مازندران به آغاز فعالیت مجلس یازدهم هم اشاره کرد و گفت : مجلس در تحقق شعار سال به عنوان جهش تولید نقش اساسی دارد و امیدواریم با همه امکانات و توان شعار سال را در موضوع جهش تولید محقق کنیم چرا که اگر در رونق و جهش تولید موفق شویم ، قیمت ها متعادل می شود .

وی یکی از اقدامات مهم برای تحقق جهش تولید داخلی را مقابله با واردات و قاچاق دانست و افزود : باید سوء استفاده ها و رانت خواری ها در کشور از بین برود پس همه باید هم دست باشیم و شعار سال را محقق کنیم.

برگزاری نماز جمعه در مازندران از نهم اسفند ماه سال گذشته و ۱۰ روز پس از شیوع بیماری ویروسی کرونا در این استان لغو شد. اگر چه ۴۷ نقطه در استان مازندران دارای پایگاه برگزاری نماز جمعه است ، ولی امروز نماز جمعه در ۴۶ نقطه برگزار شد. گلوگاه در شرق مازندران تنها نقطه ای است که هنوز شرایط برگزاری نماز جمعه در آنجا به خاطر سرعت بالای شیوع کرونا فراهم نشده است. جمعه گذشته هم نماز جمعه در ۴۵ نقطه برگزار شد و شهر ساری به همراه گلوگاه ۲ نقطه ای بودند که شرایط برگزاری این آیین سیاسی - عبادی را نداشتند.

شیوع بیماری کرونا از سی ام بهمن ماه سال ۹۸ با شناسایی ۲ بیمار مشکوک در بابل عمومی شد و با وجود حدود چهار ماه از آن زمان ، همچنان این استان درگیر مقابله با این بیماری است.

موج نخست شیوع کرونا در این استان اواخر اسفند ماه پارسال و اوایل فروردین ماه امسال پشت سر گذاشته شد و سرعت انتقال این بیماری هم اواخر اردیبهشت ماه به حدود هفت دهم رسیده بود ولی تعطیلات نیمه نخست خرداد سبب شد تا سرعت انتقال هم اکنون به یک برسد.

براساس آخرین گزارش دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل هم اکنون حدود ۳۵۰ بیمار کرونایی در بیمارستان های استان بستری هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مازندران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟