نهالکاری اراضی «گُودگوار» مانع نفود ریزگردها به بافق شد


نهالکاری اراضی «گُودگوار» مانع نفود ریزگردها به بافق شد

یزد- ایرنا - رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بافق گفت: برای جلوگیری از فرسایش بادی و خاکی، در2 هزار و 500 هکتار از عرصه های بیابانی منطقه «گُودگوار» انواع گونه‌های گیاهی سازگار با شرایط آب و هوایی کاشته شد که این کار مانع نفوذ ریزگردها به مرکز شهرستان شده است.

کمال کریمی روزشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: این حجم از عملیات نهالکاری در راستای طرح کنترل کانون‌های بحرانی حساس به فرسایش بادی در ۱۰ سال اخیر با اعتبار افزون بر ۲ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی انجام شد.

به گفته وی، باید اذعان کرد در سال‌های گذشته اگر در منطقه یادشده این حجم عملیات نهالکاری انجام نمی‌شد ،امروز شهر بافق از ریزگردها در امان نبود.

وی،منطقه گودگوار را از کانون بحرانی فرسایش بادی و گِردباد ماسه‌ های روان استان یزد در بافق عنوان کرد و افزود: هزار و ۳۰۰ هکتار دیگر نیز در برنامه کشت جدید قرار دارد که به تدریج اجرا می‌شود.

به گفته کریمی،کشت درختچه‌هایی نظیر تاغ، گزشاهی، اسکنبیل و گونه‌های متناسب با منطقه خشک در طرح بیابان زدایی قرار گرفته که هرسال اجرا می‌شود.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بافق ادامه داد: امسال با عقد ۲ فقره قرارداد، بخش خصوصی ملزم به کشت نهال در ۵۰۰ هکتار از زمین‌های منطقه گودگوار و مراقبت از کشت‌ سال های گذشته شده است.

وی افزود: این بخش از زمین‌های کشت شده در هفت نوبت به فاصله ۴۵ روز یکبار به صورت غرق آبی آبیاری می‌شود و این قرارداد به صورت ۹ ماهه بین اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان و بخش خصوصی منعقد شد.

این مسوول خاطرنشان کرد: وقوع توفان شنی و حرکت شن‌های روان، هر ساله منابع زیستی و اقتصادی شهر بافق را تهدید می کند که با اجرای این طرح در دراز مدت شاهد مصون سازی و کاهش خسارات ناشی از فرسایش بادی خواهیم بود.

کریمی تصریح کرد: به منظور حفاظت از منطقه، با ساخت و احداث برج دیده بانی مجهز به دوربین‌های مداربسته و گشت‌های فعال یگان‌های حفاظت، از حوادث طبیعی جلوگیری و باسوء استفاده‌های احتمالی بر خورد می‌شود.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بافق خاطرنشان کرد: برای کنترل و پیشگیری از آتش سوزی مراتع نیاز به تعامل و همکاری دستگاه‌ها ذی ربط است و به کارگیری نیروهای انسانی و تجهیز در دهیاری‌ها و شهرداری، نصب تابلوهای اخطار از جمله اقدامات مناسب به همین منظور است.

منطقه گودگوار با وسعت پنجهزار و ۷۰۰ هکتار در پنج کیلومتری شهر بافق قرار دارد و از کانون های بحرانی فرسایش بادی است که بیابان زدایی آن در دستور کار قرار دارد و هر سال بر تعداد نهال‌های کاشت شده در این منطقه افزوده می‌شود.

مرکز شهرستان ۵۰ هزار نفری بافق در ۱۱۰ کیلومتری جنوب شرق شهر یزد قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ماجرای ترک یک برنامه تلویزیونی توسط زهرا شجاعی